1400x438-zonder-handen1.jpg

Interview met Thomas Müller

Interview met Thomas Müller

Thomas Müller is bij AUDI AG verantwoordelijk voor de ontwikkeling van remsystemen, stuurinrichtingen en assistentiesystemen. Als het over autonoom rijden gaat, is hij tevens netwerker en voorvechter.

► De zelfrijdende auto, die we letterlijk auto-mobiel kunnen noemen, moet voor u als ontwikkelaar een droom zijn.
"Het is de slagroom op de taart. Het is al zover dat ik meteen aan dit project denk als ik wakker word. Het gaat dan ook niet om de doorontwikkeling van een functie of techniek, maar om een heuse innovatie."

► Wat betekent dit voor uw werk?
"Er zijn dagelijks nieuwe uitdagingen en technische vragen waar een antwoord op moet komen. Er zijn ongelofelijk veel mensen bij dit project betrokken. Ik ben inmiddels van vroeg tot laat alleen maar met piloted driving bezig en dat geeft me veel energie."

“Piloted driving is de top van de piramide”

► Hoe zit dit netwerk eruit?
"Het bijzondere aan de technologie is dat deze overal in de auto is terug te vinden. Daarom zijn er ook zoveel mensen bij betrokken. Je hebt sensoren die ontwikkeld moeten worden, de remmen, stuurinrichting, motor en het beveiligingsconcept. Vandaar dat totaal verschillende afdelingen samenwerken, van engineering tot aan communicatie en van marketing tot aan juridische zaken. We werken al bijna vier jaar intensief samen."

► Was autonoom rijden al in beeld toen assistentiesystemen als active lane assist en adaptive cruise control werden bedacht?
"Al in de jaren zestig en zeventig werd over autonoom rijden gepraat. Het ging er altijd al om de automatisering in auto’s te verhogen, om de bestuurder taken uit handen te nemen.

De huidige assistentiesystemen vormen als het ware de basis van de piramide. Daarop borduren wij voort en uiteindelijk vormt autonoom rijden de top."

► Hoeveel energie verbruiken die systemen eigenlijk?
"Verbruiken? Ik denk eerder dat sprake is van besparen."

► Hoe dan?
"Nou, voortdurend gas bijgeven en weer afremmen kan tot het verleden behoren. Als op een dag zelfrijdende auto’s zover zijn dat de bestuurder zich volledig ontspannen voelt en rijtaken aan de auto over laat, kan dat energie schelen."

Bekijk het interview met Thomas Müller

“Het draait om de juiste interpretatie”

00:00 | 00:00

► Worden auto’s er zwaarder door?
"Nee, want we maken gebruik van technologieën die nu al in auto’s aanwezig zijn. Sterker nog, als we gebruik gaan maken van de zFAS, een centrale regelunit, kunnen diverse losse regeleenheden vervallen."

► Waar staat zFAS voor?
"Dat is de afkorting van ‘zentrales FahrerAssistenzSteuergerät’ (centrale regelunit voor assistentiesystemen). Tegenwoordig gebruiken we in auto’s gedecentraliseerde intelligentie, dat wil zeggen diverse stuureenheden voor diverse taken. Al die elektronische functies hebben we nu samengebracht in een centrale regelunit. Vorig jaar vulden we nog de bagageruimte met alle technologie die nodig is voor autonoom rijden. Dankzij de zFAS is een inbouwruimte ter grootte van een halve schoenendoos voldoende."

► Wat is nog nodig tot aan de serieproductie?
"Het is belangrijk dat alle informatie die de auto via diverse sensoren ontvangt en waaruit acties voortvloeien, op de juiste manier geïnterpreteerd wordt."

► Het gaat dus om de beslissingsmomenten?
"Het gaat vooral om de juiste interpretatie. Uiteindelijk moet de auto zelf beslissen of er een frisdrankblikje op de weg ligt waarvoor het niet nodig is om uit te wijken, of dat er een hondje loopt dat wel om een manoeuvre vraagt. Het is het proces van waarnemen, interpreteren en correct en veilig beslissen. Daar werken we intensief aan."

► Dat suggereert dat er een enorme rekencapaciteit nodig is.
"De rekencapaciteit van de zFAS komt ongeveer overeen met alle systemen in een Audi A4. Als er een te grote vertraging is tussen waarnemen, beslissen en uitvoeren, met andere woorden als de rekencapaciteit te klein is, dan hebben we een probleem. Je kunt niet een kruising oplopen en pas midden op straat de conclusie trekken dat je beter op de stoep had kunnen blijven."

”Een auto wordt niet moe”

► Zit de toegevoegde waarde in die verhoogde veiligheid?
"Dat is beslist een belangrijke factor. Daarom is in een zelfrijdende auto redundantie nodig. Daarmee bedoelen we dubbele systemen, van de sensoren tot aan de remmen. In een vliegtuig is dat heel normaal. Deze veiligheid leidt direct tot een tweede groot klantvoordeel: minder belasting, meer ontspanning. We brengen veel tijd door in onze auto’s. Het zijn echte leefruimtes geworden. Piloted driving neemt druk weg en vermindert de stress in het verkeer, op momenten dat ik dat wil. De auto wordt niet moe, de auto reageert altijd nauwkeurig en ik durf zelfs te stellen dat de auto in bepaalde situaties beter functioneert dan de mens."

► Autonoom rijden is dus veiliger. Wat zijn andere voordelen?
"Iedereen kent de ergernis van lang stilstaan in een file en opeens rijdt alles weer alsof er niets aan de hand is.
De rijstijlen van alle verkeersdeelnemers zijn niet synchroon. De een remt eerder, de ander accelereert later. Dat houdt het verkeer op. Zelfrijdende auto’s kennen deze nadelen niet, omdat ze met elkaar in contact staan. Dit betekent een betere verkeersdoorstroming en dus ook een geringere impact op het milieu."

► Kun je dit nog een evolutie noemen of is met zelfrijdende auto’s sprake van een revolutie in persoonlijke mobiliteit?
"Vanuit technisch standpunt bekeken is het een evolutie die de potentie heeft uit te groeien tot een revolutie. Wij maken de auto stap voor stap slimmer door technologieën en functies toe te voegen. De revolutie zit hem in de voordelen voor de klant. Wij gaan autorijden op geheel nieuwe wijze ervaren."

“Autonoom rijden sluit rijplezier niet uit”

► Zijn zelfrijdende auto’s meer iets voor technologiefans of kunnen autoliefhebbers er ook van genieten?
"Bij Audi is het niet ‘of-of’, maar ‘en-en’. Autonoom rijden sluit rijplezier niet uit. Dat staat bij ons nog steeds voorop. We maken geen robotauto’s."

► Hoe gaat u om met sceptici van zelfrijdende auto’s? Stel dat uw buren er niets in zien?
"Dan kom ik aanrijden, stap uit en zie ik samen met de buren hoe de auto zichzelf in de garage parkeert. Daar komt vast een leuk gesprek uit voort."