De maanrover > Home > Audi Nederland

Mission to the moon

  • 1400x438-audirover.jpeg
1400x438-audirover.jpeg

De maanrover

Voor het rijden is optimale tractie een vereiste.

“De eerste versie van onze Asimov Rover heeft tests in vulkaankraters op Tenerife goed doorstaan”, aldus Karsten Becker van de Part-Time Scientists.

Becker heeft de maanwagen net zoals een radiografische bestuurbare modelauto over het vulkaangesteente gemanoeuvreerd. Hij hield daarbij altijd zicht op de maanrover. Dat zal niet het geval zijn zodra het voertuig over de maan rijdt. Dan bedient hij de Audi lunar quattro met een tijdvertraging van drie seconden vanaf de aarde. De route die het wagentje in die seconden aflegt is weliswaar vooraf berekend, maar toch komt het erop neer dat de rover min of meer blind meters maakt.

quattro technologie tijdens de missie

Een kleine krater of een iets te grote rots zijn onverwachte obstakels die de maanrover tot stilstand kunnen brengen.
De vier wielen van de maanauto worden elk aangedreven door een eigen motor en zijn 360 graden draaibaar. Als het wagentje bijvoorbeeld rechtsvoor tegen een steen oprijdt, kan dat wiel onder elke hoek draaien, zodat de rover schuin, zijwaarts of achteruit aan de hindernis kan ontsnappen.

Wat gebeurt er echter op een helling? Het maanzand, de regoliet, is duizenden malen fijner dan kwartszand. Daarom is het voor een voertuig een grote uitdaging om door dit maanstof te rijden. Als er op een plek te veel regoliet opeenhoopt, is dat voor een wiel alsof het in een gat met drijfzand draait.

"All conditions are perfect conditions" – Zelfs op de maan. Ontdek hoe quattro technologie de Audi lunar quattro naar het volgende niveau brengt.

Hellingtest

Tijdens een hellingtest bij het Duitse centrum voor lucht- en ruimtevaart DLR kon de maanrover van de Part-Time Scientists losliggend lavagesteente aan op een helling van negen graden. Daarna draaiden de wielen door, hadden ze geen grip meer en begonnen ze zich in te graven.

Alle vier de wielen krijgen dezelfde hoeveelheid kracht toebedeeld. Op dit moment wordt niet herkend of er wielspin optreedt. Dit kan tractieverlies betekenen, waarna een wiel doordraait en in het ergste geval zichzelf dieper in het zand graaft.
Laat dit manco nou opgelost worden door de Audi quattro techniek. Die herkent immers wielspin op een as en stuurt dan meer koppel naar de andere as, waardoor meer aandrijfkracht op de ondergrond is over te brengen.

Evolution_01_cinemagram_1218x438.gif

Samenwerking

Daarom werken de Audi ingenieurs samen met de Part-Time Scientists aan het optimaliseren van de aandrijflijn van de maanauto. Op die manier krijgt de Audi lunar quattro een slimme permanente vierwielaandrijving.


Het beste is natuurlijk om te voorkomen dat de rover zich op een verre planeet uit een benarde situatie moet zien te redden. Dit betekent dat als het wagentje in heuvelachtig gebied rijdt en een wiel in het maanstof aan zijn tractiegrenzen komt, een sensor dit oppikt. De software haalt dan vermogen weg bij dat wiel en stuurt dit naar de wielen op de andere as.

Zo blijft de lunar quattro mobiel en kan Karsten Becker het voertuig naar veiliger terrein sturen. Doemscenario afgewend, missie gered.
Michael Schöffmann is hoofd transmissieontwikkeling bij AUDI AG en ontwikkelingscoördinator bij de Part-Time Scientists: “De Audi quattro aandrijflijn is robuust, reageert direct en functioneert betrouwbaar. De aandrijving wordt continu over de vier wielen verdeeld, om wielspin te voorkomen.”

Dit geldt al 35 jaar voor auto’s op aarde en vanaf nu ook voor voertuigen op de maan.

De wereld van quattro 320x160-quattro.jpg

Ontdek de wereld van quattro en ervaar de unieke technologie.

Mission-to-the-moon.com 320x160_teaser_klein_ohne_MTTM.jpg

Deze Engelstalige website vertelt u meer over de Mission to the moon uitdaging en de Audi maanwagen.