Audi e-tron quattro concept > Home > Audi Nederland

Concept cars

  • 1400x438-e-tron-quattroa.jpg
1400x438-e-tron-quattroa.jpg

Een nieuw tijdperk

De Audi e-tron quattro concept is niet een geheel nieuw type SUV, maar bewijst vooral hoe innovatieve technologie en fraai design in de toekomst samen zullen gaan. Het silhouet van dit studiemodel heeft nadrukkelijk een coupé-karakter. De lage raampartijen worden naar achteren toe steeds smaller en komen daar op dynamische wijze uit in een dakspoiler die elektrisch 100 millimeter verschuifbaar is.

De lijnen van de Audi e-tron quattro concept zijn in de windtunnel ontstaan door nauwe samenwerking van ontwerpers en stroomlijnspecialisten. Het resultaat is een waarachtig onderscheidend designidioom met een mix van elegantie, dynamiek en efficiency. Dit interessante geheel is vervolgens samen te vatten in een alleszeggend getal: 0,25, de cw-waarde van deze bolide. Dat is nog eens een statement in het SUV-segment. Het quattro-DNA is perfect zichtbaar gemaakt door de slanke schouderpartij en de onderscheidende blisters boven de wielen. Verder valt de uitholling in de flank op, waardoor de auto langer lijkt en inderdaad sportief en stijlvol. Omwille van de aerodynamica zijn de portiergrepen verzonken gemonteerd en komen ze bij aanraking elektrisch tevoorschijn.
Alles helder, geen donkere kanten

De belangrijkste koplampfuncties van de Audi e-tron quattro concept komen voor rekening van de Audi Matrix lasertechnologie. De vijf verlichtingselementen daaronder werken met innovatieve OLED-technologie. Deze OLEDs stralen een homogeen licht uit, kennen geen schaduwen en er zijn geen reflectoren voor nodig. Daardoor zijn ze zowel effectief als efficiënt. Met de Matrix laser-OLED-technologie heeft Audi een wereldprimeur aan de voorkant van een auto gepresenteerd.

00:00 | 00:00
Een nieuwe dimensie De nieuwe Audi virtual cockpit curved OLED is de jongste ontwikkeling op basis van de Audi virtual cockpit. Met geavanceerde 3D-graphics toont het gebogen OLED-scherm onder andere de snelheid, het acculaadniveau en de actieradius. Monitoren vooraan de portierpanelen presenteren helder, contrastrijk en scherp beeld van de buitenspiegelcamera’s, ook als het licht ongunstig is.

De Audi e-tron quattro concept is voorzien van alle technologieën die Audi voor piloted driving heeft ontwikkeld: radar- en ultrasone sensoren, een videocamera en een laserscanner. Alle data komt bijeen in de zFAS (zentrales FahrerAssistenzSteuergerät), een centrale regelunit voor assistentiesystemen. Deze computer berekent in realtime een volledig model van de auto-omgeving. Alle assistentiesystemen en de systemen voor semi-autonoom rijden gebruiken die informatie.

Andere concept cars