Audi prologue > Home > Audi Nederland

Concept cars

  • 1400x438-audi-prologue.jpg
1400x438-audi-prologue.jpg

Audi staat aan de vooravond van een nieuwe designperiode. Dat tijdperk is door hoofdontwerper Marc Lichte op de Los Angeles Auto Show 2014 ingeluid met de onthulling van de conceptcar Audi prologue. Met deze grote coupé toont Lichte welke kant toekomstige modellen van Audi opgaan qua design.

Designoffensief: de Audi prologue als ‘signature car’ Ulrich Hackenberg, directeur R&D bij AUDI AG, haalde Marc Lichte in februari 2014 naar Ingolstadt, de hoofdzetel van Audi. “Sinds zijn overstap naar Audi werkt Marc Lichte aan een designoffensief. Met zijn heldere filosofie en een goed begrip van het Audi-DNA heeft hij een designstrategie ontwikkeld die volledig nieuwe perspectieven biedt. Deze ontwerptaal is progressief en roept emotie op. Bovendien belichaamt zij perfect de technologische competentie en de kwaliteitsbelofte van ons merk. De Audi prologue is de eerste auto die dit ontwerp aan de wereld toont. Wij noemen het een ‘signature car’.”
Het Audi design: uiting van vooruitstrevende technologie

Marc Lichte beschrijft het karakter van de conceptcar als volgt: “Audi staat voor sportiviteit, gewichtsbesparing en quattro permanente vierwielaandrijving. De Audi prologue presenteert deze knowhow in een nieuwe vorm. Dit is de sportiefste auto in het luxesegment. Zowel met het ontwerp van de buitenkant als met de interieurarchitectuur is ons team een nieuwe weg ingeslagen.”

De techniek van de conceptcar verenigt prestaties, comfort en efficiëntie met elkaar. De 4.0 TFSI is goed voor 445 kW (605 pk) en 750 Nm, waarmee de Audi prologue in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/h accelereert. Door de dynamische vierwielbesturing, met achterwielen die een hoek van vijf graden kunnen maken, rijdt de grote coupé zeer wendbaar en stabiel.

De Audi prologue is iets korter en lager dan een Audi A8. Hij meet 5,10 meter, met een wielbasis van 2,94 meter. De breedte en hoogte zijn respectievelijk 1,95 en 1,39 meter. De lage voorzijde wordt gedomineerd door een singleframe grille die deel uitmaakt van de autoconstructie. Midden bovenaan prijken de vier Audi ringen. Ten opzichte van de huidige modellen is de grote grille een stuk breder en lager geplaatst.

De nadruk op de horizontale vorm weerspiegelt kracht en dynamiek. In de dwarsspijlen is een verfijnd honingraatpatroon verwerkt. Aan weerszijden lopen de spijlen uiteen.

De wigvormige koplampen zijn breed en laag. De binnenste punten zitten nog boven de singleframe. Het binnenwerk bestaat uit hoge resolutie Matrix lasertechnologie. Deze Audi innovatie geeft de ontwerpers veel meer vrijheid en ook zijn nieuwe verlichtingsfuncties mogelijk. Een laserlichtbron met projectielens vormt de pupil. Samen creëren zij een matrix waarmee de gehele weg in hoge resolutie is te beschijnen. Onder dit element zweven vijf kunststof lenzen die via een glasvezelbundel worden verlicht en zo het grootlicht versterken. Deze lenzen maken deel uit van een lichtgewicht constructie. Dankzij de nieuwe lasertechnologie hebben de ontwerpers een zeer lichte, compacte en elegante oogvorm kunnen maken.
Het Audi quattro-DNA gevisualiseerd Ook nieuw is de sculpturale vorm van de luchtinlaten onder de koplampen. In deze markante openingen zit een honingraat binnenwerk. Een spoilerrand die lijkt te zweven, roept associaties op met raceauto’s. Op de hoeken ervan zitten luchtgeleiders, die de conceptcar nog krachtiger en breder laten overkomen.

Het vloeiende zijsilhouet laat de Audi prologue als het ware in een starthouding staan. De goed verdeelde verhoudingen benadrukken het voor- en achterwiel evenveel. Dat is een duidelijke verwijzing naar het quattro-DNA van Audi. De enorme 22-inch wielen zitten in sterk gewelfde wielopeningen. De bandenmaat is 285/30. De tien verdraaide Y-vormige spaken ogen verfijnd, zorgen voor een 3D-effect en versterken de krachtige uitstraling.
Afgevlakte spatborden verwijzen naar de Ur-quattro Een karakteristiek kenmerk van de Audi prologue zijn de spatborden, die aan de bovenkant ter hoogte van de wielen zijn afgevlakt. Dat was ook het geval bij de Ur-quattro uit de jaren tachtig. Deze vorm is een visuele hint naar de quattro-aandrijving. In de conceptcar is het spatborddesign vloeiend in het totale ontwerp geïntegreerd; op de Ur-quattro was sprake van toevoegingen achteraf. Van opzij bekeken lopen de ‘schouders’ met twee vloeiende bogen over de wielen en breken ze de vorm van de iets lager gelegen schouderlijn die tussen de wielen loopt.

Aan de achterzijde doorbreekt de Audi prologue eveneens conventies. De lijnen lopen in de rijrichting en het design doet denken aan het zij- en achteraanzicht van een luxejacht. De sikkelvormige naden tussen de zijpanelen en de bumper benadrukken deze dynamiek. De rand van de achterklep, tevens een subtiele spoiler, loopt door in de spatbordlijnen. De concave achterruit geeft ruimte aan een aparte achterklep, waardoor de bagageruimte goed toegankelijk is en het interieur altijd afgesloten. De Audi prologue combineert de voordelen van een sedan met de esthetische pluspunten van een coupé.
800x600-audi-prologue.jpg
Een dashboardbreed display In de elegante vormgeving is een radicaal ander weergave- en bedieningsconcept opgenomen. De voorzijde van het dashboard is over de gehele breedte een display, inclusief drie touchschermen. Het op de bestuurder gerichte display links van het stuur dient voor de verlichting en assistentiesystemen. Het bestuurdergerichte scherm rechts is er voor de mediafuncties. De voorpassagier heeft een breed display voor zich, waarmee eenvoudig allerlei entertainmenttoepassingen zijn te bedienen.

Via dit nieuwe type passagiersscherm is voor het eerst digitale interactie mogelijk tussen degene achter het stuur en zijn of haar mede-inzittende. Zo kan de passagier een navigatieroute samenstellen en die richting bestuurder swipen, waarna de Audi virtual cockpit future de weergave overneemt.

Die Audi virtual cockpit future geeft zicht op het digitale instrumentenpaneel van de toekomst. Hoge resolutie schermen en drie spiegels vormen een virtuele presentatie met drie levels. Dat diepte-effect ziet er indrukwekkend uit. In het navigatiemenu toont het eerste scherm de belangrijkste aanwijzingen en dragen schermen twee en drie bij aan de dieptewerking. Door de informatie op verschillende niveaus te presenteren is deze beter gestructureerd en eenvoudiger te begrijpen. De inhoud en kleuren van de Audi virtual cockpit future passen zich aan de rijstijl aan. Met een sportief tempo schakelt de techniek over in de sportstand en presenteert dan bijvoorbeeld toerental, temperaturen en turbodruk op speciale wijze.

Voor de Audi ontwerpers van de afdeling Color & Trim is een natuurlijke uitstraling de nieuwe luxe. Daarom zijn alle materialen in de conceptcar authentiek. De stoelen, het dashboard, de tunnelconsole en de armsteunen zijn bekleed met leder Passion in een lichte kleur. In deze nieuwe, zachte ledersoort zijn de natuurlijk kenmerken van de dierenhuid sterk aanwezig.