Audi prologue avant > Home > Audi Nederland

Concept cars

  • 1400x438-audi-prologue-avant.jpg
1400x438-audi-prologue-avant.jpg

Op de autosalon van Genève in 2015 toonde Audi de prologue Avant. Deze conceptcar heeft het nieuwe, emotionele design dat ook de prologue, een studiemodel voor een coupé, al kenmerkte. De prologue Avant met zijn langgerekte dak geeft een voorproefje van een toekomst waarin het draait om dynamisch en elegant design en de nieuwste high end technologieën.


Schaduw vooruit werpen
Ulrich Hackenberg, directeur R&D bij AUDI AG: “Ons studiemodel voor Genève toont de ontwerptaal van de Audi prologue in een nieuwe, dynamisch gestrekte vorm. Zie het als fusion met een concept dat uitblinkt in variabiliteit. De Audi prologue Avant is progressief, hij wekt emotie op en hij is veelzijdig. Het is een goed voorbeeld van wat Audi technologisch en kwalitatief in huis heeft.”

Het merk met de vier ringen staat voor sportiviteit, gewichtsverlaging en quattro permanente vierwielaandrijving. De Audi prologue Avant presenteert vooruitstrevende techniek in een nieuwe vorm. De grote vijfdeurs met ver doorlopend dak en schuin geplaatste D-stijlen oogt krachtig en sportief alsmede vloeiend elegant. Dit design belichaamt het quattro-DNA van Audi.
Ontwerpschetsen van de Audi prologue Avant

De organisch in het ontwerp verwerkte singleframe grille overheerst de lage voorzijde van de conceptcar.

De vloeiende en naar binnen toelopende achterzijde is een van de mooiste kanten van de conceptcar.

Ook binnenin maakt dit studiemodel indruk met innovatieve oplossingen. Vormgeving, weergave en bediening zijn op vernieuwende wijze onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bestuurder en passagiers zijn digitaal gekoppeld. In de doorlopende dashboardvoorkant zijn drie aanraakschermen verwerkt. Een groot deel van de bediening en van de communicatie tussen bestuurder en voor- en achterinzittenden verloopt via twee OLED-schermen (Organic Light Emitting Diodes).

De Audi prologue Avant gebruikt de plug-in hybrideaandrijving van de Audi Q7 e-tron quattro, maar dan in een extra krachtige versie. De 3.0 TDI-krachtbron en de elektromotor leveren een systeemvermogen van 335 kW (455 pk) en een systeemkoppel van 750 Nm. Daarmee accelereert de conceptcar in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/h. De dynamische vierwielbesturing laat de achterwielen tot een hoek van vijf graden meebewegen, wat gunstig is voor de handelbaarheid en rijstabiliteit.

Audi prologue Avant: het concept
Hoofdontwerper Marc Lichte over het karakter van de Audi prologue Avant: “De Audi prologue is de standaardmeter van onze nieuwe ontwerptaal. Met dat model hebben we duidelijk gemaakt wat we esthetisch voor ogen hebben. Nu gaan we een stap verder met een concept dat esthetica, dynamiek en praktische eigenschappen op een fascinerende manier combineert. De vooruitstrevende carrosserievorm brengt onze technische knowhow tot uitdrukking en staat ook voor de waarden waarmee ons merk zich onderscheidt: sportiviteit, kwaliteit en progressiviteit.”

Het nieuwe studiemodel is direct herkenbaar als Audi. De sportieve basisvorm, de strak getekende oppervlakken en de scherpe hoeken zorgen daarvoor. De Audi prologue Avant borduurt voort op een traditie van buitengewone auto’s op het gebied van design en ruimtebenutting, zoals de in 1982 geïntroduceerde Audi Avant. De conceptcar is daar een herinterpretatie van. Met zijn lengte van 5,11 meter, breedte van 1,97 meter, hoogte van 1,40 meter en wielbasis van 3,04 meter is hij zelfs nog iets groter dan de tweedeurs coupé Audi prologue. Hij heeft vier afzonderlijke zitplaatsen, vier portieren en een grote achterklep.
Laag en breed: de voorkant De organisch in het ontwerp opgenomen singleframe grille domineert de lage voorkant van de conceptcar. Deze grille is lager geplaatst en breder dan bij de actuele productiemodellen. De lamellen van geborsteld aluminium zijn een nieuwe variant op de e-tron grille, die een dichte uitstraling heeft. Aan de zijkanten buigen de spijlen een beetje naar achteren en lopen de afzonderlijke lijnen iets uiteen.

De koplampen zijn zoals de auto zelf: licht, dynamisch en elegant. De wigvormige units zijn breed en laag. De binnenste punten zitten nog boven de singleframe. Het binnenwerk bestaat uit hoge resolutie Matrix lasertechnologie. Deze Audi innovatie geeft de ontwerpers veel meer vrijheid en ook zijn nieuwe verlichtingsfuncties mogelijk. De lichtbundels bestaan uit heel veel kleine pixels, waardoor er vrijwel onbeperkte manieren zijn om het licht te verdelen.

Vloeiende lijnen: de zijkant
Van opzij bezien oogt de conceptcar sportief, dankzij de lange neus en een dak dat snel afloopt en via uiterst vlak geplaatste D-stijlen uitmondt in de achterkant. De ontwerpverhoudingen zijn dusdanig gekozen dat het voor- en achterwiel in gelijke mate worden benadrukt, wat een hint is naar de quattro-techniek van Audi.

De brede, uitgebouwde spatborden zijn geïnspireerd op de ‘schouders’ van de oer-quattro uit de jaren tachtig. In tegenstelling tot dat model zijn deze lijnen niet achteraf toegevoegd, maar vloeiend in het ontwerp verwerkt. Deze schouders lopen met zachte bogen over de wielen. De voorste verdikkingen smeren de motorkapranden uit over een groter gebied, waardoor die visueel aan lengte winnen. Het grote achterportier benadrukt het luxe karakter en beoogde segment van de conceptcar.
800x600-audi-prologue-avant.jpg
Elegante belevingsruimte: het interieur Het ruime interieur van de Audi prologue Avant heeft het karakter van een luxueuze lounge. Strakke, rustige lijnen en slanke, geometrische vormen dragen bij aan de indruk van breedte, lichtheid en rust. De lange middenconsole met open doorgang lijkt net zo te zweven als de slanke voorstoelen, waarvan de stoelrails aan de middentunnel en portierdorpels zijn bevestigd.

Het dashboard is zonder onderbreking volledig horizontaal uitgevoerd, wat de interieurbreedte benadrukt. Er is sprake van twee niveaus die aflopen aan bestuurders- en passagierskant. De bovenste laag loopt over de Audi virtual cockpit future en de brede strook met ventilatieopeningen. De lijnen daarvan maken deel uit van de ‘wrap around’, die als het ware een horizon vormt in het gehele interieur.