Audi h-tron quattro concept > Home > Audi Nederland

Concept cars

  • 1400x438-h-tron-quattro.jpg
1400x438-h-tron-quattro.jpg

Grote actieradius, snel tanken, sportieve prestaties

Een actieradius van 600 km Puur elektrisch rijden met waterstof als energiebron. Dat kan met de vijfde generatie brandstofceltechnologie van Audi en Volkswagen, waarin nog lichtere materialen zijn toegepast. Het vermogen bedraagt maximaal 110 kW. Ook de levensduur en de reactiesnelheid van de brandstofcellen konden verbeterd worden. Het gestegen rendement van meer dan 60 procent ligt ver boven het niveau van een verbrandingsmotor.

In de drie tanks van het studiemodel gaat zo’n 6 kilo van de gasvormige brandstof, die is opgeslagen onder een druk van 700 bar. De tanks zijn onder de passagiersruimte en onder de bagageruimte gemonteerd. Op één tankvulling komt de Audi h-tron quattro concept maximaal 600 kilometer ver. Tanken is in slechts vier minuten gepiept, wat dus net zo vlot gaat als met een auto met verbrandingsmotor.
drivetrain.png
Elektrische quattro-aandrijving Om te boosten en teruggewonnen energie te bewaren zit er een compacte 100 kW lithium-ionaccu midden onder de auto. Een zeer efficiënte warmtepomp, die de restwarmte van de elektrische componenten benut, en een thermo-elektrische bijverwarming zorgen voor een prettige interieurtemperatuur. De Audi h-tron quattro concept gebruikt op nog een andere manier hernieuwbare energie: hij heeft het grootste autozonnedak ter wereld, goed voor 320 watt. Die zonnestroom is goed voor 1.000 extra kilometers per jaar.

De stroom die de brandstofcel en hoogvoltage accu leveren, gaat naar twee elektromotoren. Die in de vooras levert 90 kW en die in de achteras 140 kW. Slimme software bepaalt het samenspel tussen het elektroduo, geheel afhankelijk van de rijsituatie. Het systeemkoppel bedraagt 550 Nm en daarmee versnelt de concept car binnen de 7 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 200 km/h.
Emissievrij van well-to-wheel

Met waterstof uit hernieuwbare bron rijdt de Audi h-tron quattro concept niet alleen lokaal emissievrij, maar is er ook in de eerdere schakels van de brandstofketen geen sprake van milieuvervuiling. In Werlte (Duitsland), zo’n 60 kilometer ten oosten van Emmen, ligt de eigen e-gasfabriek van Audi. Deze eerste power-to-gas-fabriek ter wereld draait sinds 2013. Windenergiestroom wordt daar gebruikt om per elektrolyse water om te zetten in zuurstof en waterstof.

00:00 | 00:00
Coupédesign en een gunstige stroomlijn

De vijfdeurs Audi h-tron quattro concept is zowel fraai als gestroomlijnd. Dit studiemodel voor een sportieve SUV is 4,88 meter lang, 1,93 meter breed en slechts 1,54 meter hoog. Het coupéachtige silhouet met een extreem lage en sterk aflopende daklijn oogt zeer dynamisch. De vloeiend getekende schouderpartijen met scherp afgetekende ‘blisters’ boven de wielen verwijzen naar de elektrische quattro-aandrijving. Brede wielkastranden en hoekige dorpelverbredingen benadrukken het robuuste karakter van de auto.

De cw-waarde van slechts 0,27 is medebepalend voor de grote actieradius, hoge efficiency en uitmuntende aero-akoestiek. De buitenspiegels zijn vervangen door camera’s. Aerodynamische elementen in de flanken en bodem en aan de achterkant zorgen op hogere snelheid voor gunstigere luchtstromen om de auto, vanzelfsprekend met het oog op de zuinigheid van de Audi h-tron quattro concept.
  • 563x317-interieur.jpg
    OLED-schermen in het interieur

    In het op de bestuurder gerichte dashboard valt allereerst de Audi virtual cockpit curved OLED op. Dat is een digitaal instrumentenpaneel met gebogen display. Links daarvan zit een aanraakscherm voor de verlichting en piloted driving. Het grote rechter display is er voor media en navigatie.

Vooraan de middentunnel zitten nog eens twee OLED-displays voor de aandrijfstatus, de klimaatregeling en vrij programmeerbare informatiefuncties. De gebogen displays vooraan op de portieren dienen als digitale buitenspiegels. De achterpassagiers beschikken over Rear Seat Entertainment in de vorm van twee Audi tablets met OLED-displays. Die zijn uit hun houders te klikken en ook buiten de auto te gebruiken. Via de schermen zijn gegevens met de bestuurder uit te wisselen. De Audi h-tron quattro concept is via een 4G-module met internet verbonden.

Het bedienings- en weergaveconcept van dit studiemodel past goed bij de plastische, op de bestuurder gerichte dashboardvormgeving. Daarin vallen de grote OLED-displays als eerste op. Audi borduurt hier duidelijk voort op een eerder ingezette lijn in concept cars. Bepaalde details zullen binnen afzienbare tijd in productieauto’s zijn terug te vinden.