Audi A7 Sportback h-tron quattro > Home > Audi Nederland

Concept cars

  • 1400x438_audi_a7_sportback_h-tron_quattro.jpg
1400x438_audi_a7_sportback_h-tron_quattro.jpg

Hij kan in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/h versnellen en zijn topsnelheid bedraagt 180 km/h. Op één tank rijdt hij meer dan vijfhonderd kilometer ver en toch komen er slechts een paar waterdruppels uit de uitlaat. De A7 Sportback h-tron quattro heeft een krachtige en sportieve elektrische aandrijflijn, waarbij een brandstofcel de energie levert. Die cel is samen met een hybrideaccu en een extra elektromotor achterin geplaatst. Audi heeft deze auto gepresenteerd op de Los Angeles Auto Show 2014.

Thuis in brandstofcellen De Audi A7 Sportback h-tron quattro levert een elektrisch systeemvermogen van 170 kW. Deze kracht wordt over alle vier de wielen verdeeld. Dit maakt de emissievrije A7 Sportback tot een echte quattro en dat is een primeur onder de brandstofcelauto’s.

Ulrich Hackenberg, directeur R&D bij AUDI AG, zegt hierover: "De A7 Sportback h-tron quattro is sportief en zuinig en daarmee een echte Audi. Deze e-quattro heeft twee elektromotoren die alle vier de wielen aandrijven. Met deze conceptcar tonen we wat we in huis hebben op het gebied van brandstofceltechnologie. Zodra de markt en de infrastructuur serieproductie rechtvaardigen, kunnen we daarmee beginnen."
Nieuw in de familie van alternatieve aandrijvingen: h-tron

De ‘h’ in h-tron staat voor het element waterstof. Optisch is de technologische vaandeldrager die op de Los Angeles Auto Show is te bewonderen, gelijk aan de productiemodellen. De h-tron-aanduiding verraadt dat deze conceptcar in hetzelfde rijtje past als de e-tron en g-tron, die eveneens over een alternatieve aandrijving beschikken. Aan de buitenkant van de h-tron wijst niets op de aanwezigheid van een brandstofcel, die stroom aanmaakt uit waterstof.

De brandstofcel Voor de verschillen met andere versies van de A7 Sportback moet de motorkap open. Daar ligt de brandstofcel op de plek waar anders een verbrandingsmotor is gemonteerd. Het uitlaatsysteem is van kunststof. Er gaat immers alleen waterdamp doorheen. Kunststof scheelt gewicht. De brandstofcel bestaat uit meer dan driehonderd cellen, die bijeengevoegd zijn tot een zogeheten ‘stack’. In elke cel zit een kunststof membraan met aan beide kanten een katalysator op platinabasis.

De brandstofcel werkt als volgt: aan de anode wordt waterstof toegevoegd, dat uiteenvalt in protonen en elektronen. De protonen bewegen door het membraan naar de kathode, waar ze met zuurstof uit de lucht reageren en waterdamp ontstaat. De elektronen leveren buiten de stack de elektrische stroom, variërend van 0,6 tot 0,8 volt per cel.
800x600_audi_a7_sportback_h-tron_quattro.jpg
Plug-in hybride De conceptcar A7 Sportback h-tron quattro is een plug-in hybride. Daarmee borduurt hij voort op de weg die met de conceptcars Audi A2 H2 en Audi Q5 HFC is ingezet. De uit de A3 Sportback e-tron afkomstige 8,8 kWh lithium-ion accu is met een stekker op te laden. Deze accu zit onder de bagagevloer, inclusief een eigen koelcircuit.

De krachtige accu is een ideale compagnon voor de brandstofcel. Tijdens remmen stroomt de recuperatie-energie ernaartoe en als volledig vermogen wordt gevraagd, springt de accu bij voor een krachtig boosteffect. De acceleratie is dan ook indrukwekkend, waardoor de A7 Sportback h-tron quattro ook op dit vlak een echte quattro is.

Andere concept cars