De volgende fase van elektrisch rijden > Technologie > Audi Nederland
Audi Nederland Technologie
De volgende fase van elektrisch rijden

De volgende fase van elektrisch rijden

Tijdens de IAA Mobility laat Audi zien wat een geëlektrificeerde leefstijl inhoudt. Henrik Wenders, Head of Brand bij Audi, leeft al jaren op die manier. In dit interview vertelt hij over zijn enthousiasme, verfrissende blik en toekomstbeeld.

Tekst: Patrick Morda – Vertaling: Stefan Wilms – Foto's: Matthias Ziegler Leestijd: 6 minuten

Henrik Wenders bij de Audi e-tron GT quattro.

Als Henrik Wenders, hoofd van de Audi-merkbeleving, uit zijn Audi e-tron GT stapt, staat er een lach op zijn gezicht. “Ik ben altijd in een goede bui en ontspannen als ik in deze auto rij,” verklaart hij. De volledig elektrische gran turismo presteert dan ook geweldig en pronkt bovendien met een fraai design. “De dynamiek en zijn uitstraling doen het ’m. Daarbij nog de rust en het oppermachtige gevoel,” gaat hij enthousiast verder. “Dit is de ideale elektrische auto.” Henrik Wenders kent de Audi e-tron GT vanbinnen en vanbuiten, omdat hij tot het selecte gezelschap behoorde dat de auto al voor de verkoopstart uitvoerig in de dagelijkse praktijk getest heeft. Bovendien rijdt hij nu al zo’n tien jaar elektrisch. Daarover zal hij vertellen tijdens de IAA Mobility in München, Duitsland. In zijn presentatie komen de uitdagingen en kansen van elektrisch rijden aan bod, op het moment dat dit bij Audi een nieuwe fase ingaat. En dat is precies waar we hem over willen spreken.

Je rijdt al meer dan tien jaar elektrisch. Wat motiveerde jou destijds om de overstap te maken?
De techniek fascineerde mij. Ik heb het altijd al interessant gevonden hoe techniek kan bijdragen aan de kwaliteit van leven en toegevoegde waarde kan creëren. Bovendien was tien jaar geleden al duidelijk dat je met elektrisch rijden de lokale uitstoot kunt terugdringen. Ik besefte dat we op een andere manier naar individuele mobiliteit moeten kijken. Laat ik over mezelf zeggen dat ik best wel houd van out of the box denken.

Is elektrisch rijden dus onderdeel van iets groters? Iets dat je holistisch moet bekijken?
Zeker, en die blik kan ik alleen maar aanraden. Lokaal geen CO2 uitstoten is slechts één voordeel. Elektrisch rijden voelt ook gewoon goed, zeker als je met groene stroom kunt opladen. Toen ik tien jaar geleden elektrisch ging rijden, hechtte ik eraan om met zonnepanelen mijn eigen groene stroom op te wekken en daarmee de auto op te laden. Dat doe ik nog steeds en ik vind het prachtig. Je kunt allerlei technische zaken belichten, maar vergeet vooral niet om het goede gevoel te benadrukken dat bij elektrisch rijden hoort.

Portretfoto van Henrik Wenders.
Henrik Wenders loopt de trap af.

In de eerste helft van dit decennium moeten we mensen enthousiast maken voor elektrisch rijden

Henrik Wenders

Wat is er sindsdien veranderd aan elektrisch rijden?
Nou, destijds waren er nog veel obstakels die er nu niet meer zijn. Zo was de dekking van het aantal laadpalen aanmerkelijk slechter. Bovendien kwam je minder ver met een auto en ging het laden niet zo snel. Met name in de winter moest je nogal eens kiezen tussen de stroom benutten om kilometers te maken of om warm te blijven. Zelfs mijn enthousiasme werd dan regelmatig op de proef gesteld. Maar ach, de eerste stoomschepen konden weinig passagiers meenemen vanwege alle kolen aan boord. Elke nieuwe techniek volgt een groeitraject dat bekendstaat als de S-curve. In het begin, in de ontwikkelingsfase, is die curve bijna plat.

Waarom wil Audi zo graag vooruitgang aanjagen?
Na het industriële tijdperk volgt nu het tijdperk van decarbonisatie. Dat heeft grote sociale gevolgen. Bij Audi nemen we daarom verantwoordelijkheid voor de volledige waardeketen. We zitten nu in een decennium van transformatie. We veranderen van lokaal naar globaal, van offline naar online en van mobiliteit op basis van verbrandingsmotoren naar elektrische auto’s die steeds meer op smart devices gaan lijken. In de eerste helft van dit decennium moeten we mensen enthousiast maken voor elektrisch rijden. Nu is de tijd om ons over bedenkingen heen te zetten.

Henrik Wenders stapt in de Audi e-tron GT quattro.

Waar staan we nu in dit hele verhaal?
Er is al veel bereikt. Met de Audi Charging Service hebben onze klanten toegang tot meer dan een half miljoen laadplekken in 27 Europese landen. Afhankelijk van de rijstijl heeft de Audi e-tron GT een actieradius van 400 tot 500 kilometer en behaalt deze bij geschikte laadpalen laadsnelheden tot 270 kW. Dit zijn goede argumenten om mensen te overtuigen van de voordelen van elektrisch rijden. Ik zie elektrisch rijden als win-winsituatie.

Verklaar je nader.
Mobiliteit kon je altijd al associëren met beleving, met onderweg positieve ervaringen opdoen. Elektrisch rijden geeft ons allemaal de kans om hierop voort te borduren. Dankzij de digitalisering komen er zelfs extra mogelijkheden bij die aan de beleving bijdragen. Door de gehele waardeketen te verduurzamen kunnen we tegelijkertijd een belangrijke bijdrage leveren aan decarboniseren. Dat is niet alleen belangrijk voor onze klanten, maar voor de gehele samenleving. Die verantwoordelijkheid voelen we. Een bedrijf dat niet verduurzaamt is op de langere termijn niet levensvatbaar.

Wanneer begint voor Audi de volgende fase van elektrisch rijden?
Audi heeft een duidelijk standpunt ingenomen en daar sta ik volledig achter: vanaf 2026 introduceren we alleen nog maar elektrische auto’s. Op dat moment hebben we al tien volledig elektrische e-tron-modellen in ons portfolio. Binnenkort komen er modellen op een totaal nieuw platform, het Premium Platform Electric (PPE). Wat actieradius, elektrische specificaties en interieurbeleving betreft, stappen we daarmee over op een nieuwe elektrische Audi-generatie.

Henrik Wenders bij de Audi e-tron GT quattro.
Portretfoto van Henrik Wenders.

‘Future is an attitude’ is een uitnodiging om optimistisch naar de toekomst van mobiliteit te kijken

Henrik Wenders

Tijdens het interview laadt Henrik Wenders de Audi e-tron GT op. “Bij een snellader zoals deze voeg ik in zo’n tien minuten meer dan 200 kilometer aan mijn actieradius toe. Dat is te danken aan het laadvermogen van 270 kW,” doet hij enthousiast uit de doeken. Hij heeft gemerkt dat opladen gemakkelijker is geworden. Tijdens de IAA wordt ‘Audi charge and explore’ gepresenteerd. Met deze nieuwe service in het digitale ecosysteem voor opladen kun je in de toekomst in de myAudi-app een reis plannen rond belevenissen, inclusief oplaadlocaties in de buurt daarvan. “De afgelopen jaren zagen we laadstops steeds meer als verloren tijd. Ik hoop dat mensen deze nieuwe toepassing als een uitnodiging zien om er qualitytime van te maken.” Digitalisering is cruciaal voor belevingsgerichte mobiliteit. En als het digitalisering betreft, komt al snel China in beeld.

Je hebt in Shanghai gewoond en komt nog vaak in China. Hoe ontwikkelt mobiliteit zich daar?
Net als voorheen blijven mensen daar enthousiast over onze producten, niet in de laatste plaats over de Audi e-tron GT, die er net geïntroduceerd is. Laat ik het zo zeggen: als je de toekomst van mobiliteit wilt ervaren, ga dan naar Shanghai. Ik ben er net weer geweest en werd door het spitsuur geloodst in een auto die grotendeels automatisch reed. De chauffeur hield twee vingers aan het stuur. Dat heeft indruk op mij gemaakt. Dus als je vandaag al de wereld van de ICV’s wilt zien, de Intelligent and Connected Vehicles, moet je naar China.


De Audi e-tron GT quattro aan de lader.

Kun je iets meer vertellen over die ICV’s?
ICV’s zijn dus Intelligent and Connected Vehicles. Denk aan verregaand gedigitaliseerde en geautomatiseerde auto’s die in de tweede helft van dit decennium hun opwachting maken. We moeten nu bepalen wat we er precies van verwachten. Met de sphere-conceptcars hebben we de afgelopen maanden al een tipje van de sluier opgelicht. Die modellen belichamen ons merk en design optimaal. De mogelijkheden met ICV’s vereisen letterlijk dat die twee zaken in de toekomst hand in hand gaan. In ons denken en doen gaan we steeds meer van de gebruiker uit. De vraag luidt daarom: naar welke ervaringen zijn onze klanten in onze auto’s op zoek? Het is aan ons om daar antwoord op te geven. En daar werken we nu hard aan.

Hoe ziet de wereld er over tien jaar uit?
Dan hebben we steden zonder verkeerslawaai en lachen we om de zorgen die we nu hebben over actieradius en opladen. Net zoals we nu glimlachend terugdenken aan de eerste mobiele telefoons en 2G-netwerken die uitblonken in een slechte dekkingsgraad. De toenemende automatisering en digitalisering van onze mobiliteit brengen liberalisering en democratisering met zich mee. We worden steeds onafhankelijker van tijd en ruimte. Die gedachte maakt me erg optimistisch over de toekomst. Dat is ook precies het idee achter onze boodschap ‘Future is an attitude’. Dat is een uitnodiging om optimistisch en enthousiast naar de toekomst van mobiliteit te kijken, zowel redelijk dichtbij als nog wat verder weg. Zeg maar het huidige en volgende tijdperk. Ik kan me niets interessanters indenken dan iets bijdragen aan die toekomst.

Henrik Wenders leunt tegen de Audi e-tron GT quattro.
Achterkant van de Audi e-tron GT quattro.