1300x551_powerplant_c5-p1_d_2048w.jpg

Een zonovergoten huishouden

25.01.18

Bernd en zijn carrière hebben zich gevormd door auto’s die de voordelen van elektrisch rijden goed laten zien. Zijn werk én zijn passie voor zijn werk neemt hij mee naar huis. Nu wekt en slaat hij zelf energie op en schakelt langzamerhand over op een bijna volledig autonoom systeem op zonne-energie. En eigenlijk is iedereen daar wel blij mee, bij huize Ritter.

  • 563x317_powerplant_c1-p1_d_2048w.jpg
    Het privé-moderniseringsproject van Ritter

    Met een investering van ongeveer € 73.000,- voor het installeren van een degelijke elektriciteitscentrale in vier fasen, gebruikt het privé-moderniseringsproject van Ritter nu bijna alleen zonne-energie om het huishouden volledig van stroom te voorzien. "De zon is er altijd en heeft genoeg kracht om ons van de energie te voorzien die we nodig hebben. Waarom zouden we het niet gebruiken? Het is belangrijk voor mij om mijn steentje bij te dragen en energie te gebruiken van hernieuwbare, natuurlijke bronnen. "

Dankzij de eigen elektriciteitscentrale kan het gezin zelf geproduceerde elektriciteit leveren aan het huis en de auto’s, waaronder tot voor kort een Audi Q7 e-tron quattro. "De Audi Q7 e-tron quattro was een geweldige ervaring en ontzettend leuk om mee te rijden." Nu rijdt Ritter in plaats daarvan een plug-in-hybride - de Audi A3 Sportback e-tron - en een volledig elektrisch voertuig, de VW e -up!

Ritter:

"De accu van de huishoudelijke elektriciteitscentrale ontlaadt tijdens de nacht als de stroom nodig is voor zaken als huishoudelijke apparaten - koelkast en wasmachine bijvoorbeeld - en voor het opladen van de auto's. Zodra de zon 's ochtends weer gaat schijnen, wordt de batterij van de huiscentrale weer opgeladen, "

Het huis opladen

De huishoudelijke elektriciteitscentrale wordt aangevuld met oplaadapparaten voor de Audi-voertuigen. Opladen is gemakkelijk en handig dankzij een speciaal geïnstalleerd industrieel stopcontact en de bijbehorende Audi Wallbox. De accu's van het voertuig worden 's nachts opgeladen met behulp van zonne-energie die gedurende de dag wordt geproduceerd.

De accu van de huishoudelijke elektriciteitscentrale ontlaadt tijdens de nacht als de stroom nodig is voor zaken als huishoudelijke apparaten - koelkast en wasmachine bijvoorbeeld - en voor het opladen van de auto's. Zodra de zon 's ochtends weer gaat schijnen, wordt de batterij van de huiscentrale weer opgeladen, " zegt Ritter.

Weer of geen weer

Hoeveel zonne-energie wordt gegenereerd, hangt natuurlijk af van het weer en het seizoen. In Duitsland worden de records natuurlijk meestal in de zomer gehaald. Omdat de dakhellingen naar het zuiden gericht zijn, leveren ze veel energie. Soms wordt meer elektriciteit geproduceerd dan het gezin nodig heeft voor dagelijks gebruik. Wanneer dat gebeurt, wordt overtollig vermogen teruggevoerd en verkocht aan het energiebedrijf. "Het systeem volgt de volgende regels: nummer één prioriteit is het leveren aan de woning inclusief het opladen van de voertuigen. Prioriteit twee is het opladen van de batterij in de kelder. Ten slotte wordt alle geproduceerde overtollige elektriciteit weer verkocht ", zegt Ritter.

Duitsland staat niet bekend om zijn zonnige klimaat. In de winter, met zijn korte dagen en bewolkte hemel, reageert het systeem door verbinding te maken met het lichtnet en 'externe stroom' te krijgen. Zo wordt een tekort voorkomen.

Ritter gebruikt de klantenwebsite van de accufabrikant om te analyseren wanneer zijn huishouden en auto’s van zonne-energie worden voorzien en wanneer elektriciteit moet worden ingekocht van de energieleverancier. "Ja, ik kijk graag naar de statistieken, ik check per dag, per maand, per jaar. Consumptie en productie zijn zeer eenvoudig te zien. Gisteren had ik bijvoorbeeld geen extra elektriciteit nodig, het hele huis was voor 99% zelfvoorzienend. Ah, kijk hier maar eens: hier kun je zien dat mijn vrouw thuiskwam en de Audi A3 Sportback e-tron ging opladen." Dus het is niet alleen het grote geheel dat je kunt bekijken, het zijn juist ook de details. Je kunt ook zien wat de andere leden van het huishouden aan energie nodig hebben. Om te stofzuigen bijvoorbeeld. Met mini-profielen kun je het allemaal volgen. Mits de gebruikers toestemming hebben gegeven om hun gegevens te delen.

"Ik rij gemiddeld 20 kilometer per dag. Ik laad hiervoor thuis en op het werk mijn auto op," vertelt hij. Het is een afstand waarmee hij kan forensen zonder emissie. En zonder geluid.

Duitsland staat niet bekend om zijn zonnige klimaat. In de winter, met zijn korte dagen en bewolkte hemel, reageert het systeem door verbinding te maken met het lichtnet en 'externe stroom' te krijgen. Zo kan een tekort niet voordoen.

  • 563x317_powerplant_c4-p2_d_2048w.jpg
    Analyse van de data: maar niet iedereen wil dat

    Ritter gebruikt de klantenwebsite van de accufabrikant om te analyseren wanneer zijn huishouden en auto’s van zonne-energie worden voorzien en wanneer elektriciteit moet worden ingekocht van de energieleverancier. "Ja, ik kijk graag naar de statistieken, ik check per dag, per maand, per jaar. Consumptie en productie zijn zeer eenvoudig zien. Gisteren had ik bijvoorbeeld geen extra elektriciteit nodig, het hele huis was voor 99% zelfvoorzienend. Het systeem moet nu en dan afstemmen op de stroomfrequenties, dus het is normaal om een ​​of twee procent te missen, "zegt Ritter. "Ah, kijk hier maar eens: hier kun je zien dat mijn vrouw thuiskwam en de Audi A3 Sportback e-tron ging opladen." Dus het is niet alleen het grote geheel dat je kunt bekijken, het zijn juist ook de details. Je kunt ook zien wat de andere leden van het huishouden aan energie nodig hebben. Om te stofzuigen bijvoorbeeld. Met mini-profielen kun je het allemaal volgen. Mits de gebruikers toestemming hebben gegeven om hun gegevens te delen.

    "Ik rij gemiddeld 20 kilometer per dag. Ik laad hiervoor thuis en op het werk mijn auto op," vertelt hij. Het is een afstand waarmee hij kan forensen zonder emissie. En zonder geluid.

  • 563x317_powerplant_c6-p1_d_2048w.jpg
    The sound of silence

    "Dat is een mooi liedje inderdaad, maar ik luister eigenlijk niet meer naar de radio. Muziek is geweldig, maar rijden zonder geluid en zonder motorgeluid of trillingen – dat is gewoon genieten van échte rust en stilte. Dat is luisteren op een geheel ander niveau, "zegt hij.

    Ritter gebruikt elke mogelijke oplaadmogelijkheid die hij krijgt. Ook heeft hij zijn rijstijl aangepast om zijn doel te bereiken: zo ver mogelijk in de elektrische modus te rijden. "Als je efficiënt gebruik wilt maken van de voordelen van elektrisch rijden, moet je je rijgewoonten afstemmen op het karakter en de mogelijkheden van een elektomotor. Op mijn dagelijkse routes weet ik precies waar ik het pedaal los kan laten. De motor schakelt dan vanzelf uit. "

    Deze uitloop bespaart energie omdat de motor uitschakelt. Maar er is ook een manier om daadwerkelijk energie terug te winnen en dat wordt 'recuperatie' genoemd. Wanneer u vertraagt, wordt de kinetische energie van het voertuig niet langer in warmte omgezet door de wrijving van de remmen. Veel ervan wordt omgezet in elektrische energie door de elektrische motor die dan als een generator fungeert en de batterij oplaadt. Op langere ritten gebruikt Ritter de verbrandingsmotor in zijn plug-in hybride voertuigen.

De toekomst van mobiliteit

Ritter sluit af met een voorspelling voor de toekomst van mobiliteit: "Bijna geruisloos optrekken, dat wordt het nieuwe ‘cool’. Mensen zullen het geluid van benzine- en dieselmotoren op snelwegen blijven accepteren, maar ze worden intolerant voor luide geluiden in stedelijke gebieden. Elektrificatie biedt een goed alternatief. Wat puur elektrische voertuigen betreft, zal het bereik een belangrijke factor zijn naast het feit dat je geen lokale uitstoot produceert wanneer je rijdt. Ik kijk nu al erg uit naar het moment dat het volledig elektrische model van Audi beschikbaar wordt." De toekomst van elektromobiliteit blijft een opwindend onderwerp en één ding is zeker: de Ritter-familie zit in de voorhoede.