1300x551_h-tron_c1-p1_m_1152w.jpg

Rijden op waterstof: 0% uitstoot wereldwijd

Rijden op waterstof: 0% uitstoot wereldwijd

Sinds 2013 gebruikt de Audi e-gasfabriek windenergie om d.m.v. elektrolyse water te scheiden in zuurstof en waterstof. Door dit te laten reageren met CO2 wordt dit in Audi e-gas (synthetisch methaan) omgezet waarop de Audi A3 g-tron en de A4 g-tron met CNG-aandrijving rondtoeren.

Audi e-gas

Veel klanten gebruiken hun e-tankkaart nu al voor het kopen van Audi e-gas via het bestaande autogasnetwerk bij de normale tankstations. Hierdoor rijden zij vrijwel CO2-neutraal.

zeroglobal_c1-p1_d_2048w.jpg
In de toekomst rijden brandstofcelauto’s ook op deze klimaatvriendelijke waterstofbron.

In combinatie met Audi-e-gasfabriek stoot de Audi h-tron quattro-concept niet alleen lokaal weinig tot niks uit, maar ook wereldwijd.

  • 563x317_h-tron_c2-p2_d_2048w.jpg
    Waterstof tanken? Zo gepiept

    Net als bij een benzine- of dieselauto duurt tanken met waterstof slechts een minuut of vier. De drie hightech tanks communiceren met het tanksysteem via infrarood en compenseren zo de druk- en temperatuurniveaus. Hierdoor gaat het veilig en snel.

    Elke tank is opgebouwd uit verschillende lagen en kan ongeveer zes kilogram waterstof opslaan bij een druk van 700 bar. En dat is goed voor een bereik van maximaal 600 kilometer.

  • 563x317_h-tron_c2-p3_d_2048w.jpg
    De vlam in de pijp is nu echt ouderwets

    Volgens de nieuwe NEDC is het brandstofverbruik slechts ongeveer één kilogram waterstof per 100 kilometer - een hoeveelheid met een energie-inhoud die overeenkomt met ongeveer vier liter benzine. Omdat het uitlaatsysteem alleen waterdamp verwerkt, is het gemaakt van lichtgewicht polymeer. Bij koud weer kan er daarom een beetje water uit de uitlaatpijpen druppelen. De vlam in de pijp hebben is nu echt iets van vroeger.

Hightech zonnedakje

Het 1.98 meter lange zonnedak speelt een belangrijke rol in de energievoorziening. Het is het grootste en best presterende autodak op een auto zoals onze Audi h-tron quattro-concept. Tijdens het rijden of parkeren in het zonnetje voedt hij de accu met elektriciteit tot wel 320 watt. In zonnige regio’s in Centraal-Europa bijvoorbeeld, betekent dit dat zonne-energie een extra bereik van maximaal 1.000 kilometer per jaar kan opleveren. En in de zomer genereert het zonnedak genoeg energie om voor extra ventilatie in het interieur te zorgen. Dat vermindert aanzienlijk de koelprestaties die vereist zijn voor het airconditioningsysteem.
zeroglobal_c3-p1_d_2048w.jpg
1.98 meter lang zonnedak

Met het ontwikkelen van duurzaam geproduceerd waterstof, een consistente technologisch en het benutten van de kracht van de natuur, komen we elke dag dichter bij nul uitstoot.