1300x551_a185991-large.jpg

INTERVIEW MET HEAD OF AERODYNAMICS AUDI AG Moni Islam

31.05.18

Een nieuwe benadering in automotive design

Moni Islam is Head of Development Aerodynamics bij Audi AG. Hoe kijkt hij terug op de ontwikkeling op aerodynamisch gebied van de Audi e-tron prototype en het resultaat? Wij vragen, hij antwoordt.

Aerodynamica voor een elektrische auto of voor een auto met brandstofmotor, wat is het verschil?

“Ons werk wordt nog uitdagender. Want voor elektrische auto’s zijn een gunstige aerodynamica en een lage luchtweerstand nog belangrijker dan voor auto’s met brandstofmotor. We moeten efficiency optimaliseren op elk gebied. Om de klant een zo riant mogelijke actieradius te kunnen bieden. De energie die je nodig hebt om de luchtweerstand te overwinnen kun je namelijk nooit meer terugwinnen, de energie die je nodig hebt voor accelereren bijvoorbeeld wel.”

Biedt het werken aan een elektrische auto meer vrijheid op designgebied dan werken aan een gewone auto?

“Dankzij de grote platte batterij hebben elektrische auto’s een vlakke aaneengesloten bodem. Dat is een groot voordeel voor ontwerpers. De vlakke bodem is sowieso al een presentje want dat is gunstig voor het beperken van de luchtweerstand.”

Dankzij veel doordachte maatregelen heeft de Audi e-tron een opmerkelijk lage luchtweerstand. Wat heeft de bestuurder of de eigenaar daaraan?

“Luchtweerstand speelt een cruciale rol in het benutten van de maximale actieradius. Door het nauwgezet optimaliseren van de stroomlijn van alle onderdelen van de Audi e-tron hebben we de actieradius zeker met 35 kilometers kunnen vergroten.”

“Onze aanvliegroute om de buitenspiegels van het Audi e-tron prototype een plek te geven, is symbolisch voor het nieuwe EV-tijdperk in de benadering van automotive design”