De productieversie van het Audi e-tron prototype wordt de eerste auto op de markt die geschikt is voor laadstations met een capaciteit van 150 kW. Daarmee zijn de lithium-ion accu’s van de elektrisch aangedreven SUV in slechts 30 minuten volledig te laden. Dan bedraagt de actieradius volgens de nieuwe, realistische WLTP-cyclus meer dan 400 km.
Het Audi e-tron prototype wordt in Berlijn getest in een kooi van Faraday. Hier worden normaal bliksem-voltages tot 3 miljoen Volt onderzocht. Deze bliksemstralen worden nu losgelaten op de Audi e-tron en dat levert een fascinerend schouwspel op. De test symboliseert een langgekoesterde wens: het ‘opvangen’ van bliksemstralen om de energie ervan te kunnen gebruiken. Ook nu is dat nog niet mogelijk, maar Audi zet wel een nieuwe stap richting bliksemsnel laden: de Audi e-tron is de eerste auto op de markt die geschikt is voor laadpunten met een capaciteit tot 150 kW.
Het spreekt voor zich dat de accu’s van de Audi e-tron ook thuis te laden zijn. Het standaard mobiele laadsysteem van de auto kan op twee manieren worden gebruikt: met een laadvermogen* van 2,3 kW via een reguliere 230V-aansluiting of via een 440V driefase-aansluiting met een laadvermogen tot 11 kW, waarmee het volledig laden van lege accu’s circa 8,5 uur duurt. Met het optionele connect charging system en indien de e-tron ook is voorzien van een tweede lader, verdubbelt het oplaadvermogen tot 22 kW en wordt de laadtijd teruggebracht tot ongeveer 4,5 uur.