1300x551_h-tron_c1-p1_m_1152w.jpg

h-tron: do not underestimate the power of the cell

27.11.17

Haal de schoolboeken ‘Natuurkunde’ van vroeger gerust van zolder. Want, hoe werkt het? In de cel wordt de waterstof afgebroken in protonen en elektronen. De protonen stromen door een membraan naar de kathode en reageren met de zuurstof in de lucht om waterdamp te vormen. Terwijl dit gebeurt, leveren de elektronen elektrische stroom en drijven zo de twee motoren op de voor- en achterassen aan.

h-tron_c2-p2_d_2048w.jpg
We gaan een stapje verder

De brandstofceltechnologie in de Audi h-tron quattro-concept behoort alweer tot de vijfde generatie. De focus ligt nu dan ook op nieuwe materialen voor de diafragma's en de bipolaire platen die de gassen geleiden terwijl de cellen gescheiden blijven. De nieuwe materialen helpen mee om alles lichter, kleiner, sterker en natuurlijk zuiniger te maken. Op deze manier is het gehalte aan kostbaar platina sterk verminderd.

  • zeroglobal_c2-p1_d_2048w.jpg
    Meer rendement, minder brandstofverbruik

    De levensduur en het reactievermogen van de cel is verbeterd en het waterstofverbruik verminderd. De brandstofcel bereikt nu een rendement van 60 procent. En dat is veel meer dan dat van een verbrandingsmotor. Het brandstofverbruik is ongeveer één kilogram waterstof per 100 kilometer. De Audi h-tron quattro-concept is geheel emissievrij - lokaal en wereldwijd - mits de waterstof die u in de tank doet, met groene stroom geproduceerd is natuurlijk.

Ride like the wind

h-tron_c3-p1_d_2048w.jpg
Elektriciteit die is opgewekt met windenergie

In de elektriciteitscentrale in Werlte, gebruikt Audi elektriciteit die is opgewekt met windenergie. Hiermee scheiden we water door middel van elektrolyse in zuurstof en waterstof. Deze pure waterstof is voldoende om auto's zoals de Audi A7 Sportback h-tron quattro van stroom te voorzien. Oftewel: kracht!

h-tron: de toekomst in de showroom

Terwijl Audi hard aan het werk is om de eerste Audi h-tron in de showrooms te krijgen, zal de toekomst van ‘nul-uitstoot’ worden bereikt door een uitgebalanceerde mix. Met betaalbare technologie, intelligente upgrades, schone e-brandstoffen, geavanceerde technologieën en integratie van die technieken, zullen we naar duurzame mobiliteit gaan. Met initiatieven zoals bijvoorbeeld het initiatief H2 Mobility in Duitsland. Dit streeft naar 400 waterstoftankstations in 2023. Op deze manier worden de mogelijkheden elke dag weer groter.