Efficiente, elektrische topsporter > The road to zero emission > Modellen > Audi Nederland

Audi e-tron hergebruikt remenergie

Tijdens het rijden zoveel mogelijk energie terugwinnen: de nieuwe Audi e-tron is daarin een ware kampioen. Hoe? Dankzij het meest vernieuwende recuperatiesysteem van dit moment. Hoe werkt dat?

Efficiente, elektrische topsporter

Dat de SUV boordevol innovatie zit, is wel al duidelijk. Dat de auto een imposant prestatieniveau heeft, ook dat is al bekend gemaakt. En tenslotte is de Audi e-tron ook nog eens een actieradius van meer dan 400 kilometer volgens de WLTP-testcyclus. Die prachtige reikwijdte op een volle accu komt mede tot stand dankzij het recuperatiesysteem aan boord van de Audi e-tron.

Nieuwe Audi e-tron hergebruikt remenergie

Remmen op de motor

Het zogenaamde remmen op de motor dat wij kennen van bijvoorbeeld afdalingen in bergachtig gebied, krijgt in de Audi e-tron een nieuwe dimensie. Gas loslaten is in de meeste gevallen al genoeg om de Audi e-tron voldoende af te remmen. Dus het aanspreken van de remschijven is in dat geval niet nodig. Bij gas loslaten fungeren de elektromotoren namelijk al als generatoren die de bewegingsenergie van de rijdende, rollende auto omzetten in elektriciteit. En dat opladen cq vullen van de accu remt behoorlijk af. Namelijk met een kracht van 0,3 g. En dat is voldoende voor ongeveer 90 procent van het normale afremwerk.

 Wereldprimeur op productieauto

Wereldprimeur op productieauto

Als je sterker moet vertragen en ook de schijfremmen moet aanspreken om de snelheid eruit te halen? Geen probleem. De Audi e-tron hergebruikt ook de wrijvingsenergie die wordt opgewekt met het afremmen via de schijven. Ook die energie komt weer ten goede aan de voorraad elektriciteit aan boord van de SUV dankzij een volledig geintegreerd elektrohydraulisch remsysteem. Dat is een wereldprimeur op een volledig elektrische productieauto.

Onmerkbare overgang

Een Audi e-tron voelt normaal bij het afremmen, maar is wel degelijk voorzien van brake-by-wire; hij remt dus zonder mechanische verbinding tussen pedaal en remmen. Een computer berekent aan de hand van de kracht waarmee het rempedaal wordt ingetrapt, hoeveel remkracht daarvoor nodig is, en betrekt zelf de schijfremmen erbij. Die wisselwerking tussen remmen via de elektromotoren of remmen met schrijfremmen verloopt onmerkbaar voor de chauffeur. Dat komt mede door een hydraulische zuiger onder het rempedaal die het ‘remgevoel’ nabootst.

Onmerkbare overgang
Remmen in optimale conditie

Remmen in optimale conditie

Het elektrohydraulische remsysteem van de Audi e-tron kan heel snel druk opbouwen. Zo snel dat de ruimte tussen schijven en blokken groter kan zijn, omdat die afstand toch razendsnel wordt overbrugd. Dat verkleint weer de kans op ongewenste wrijving en dus energieverlies. 90 % van de tijd remt de Audi e-tron op de motor dankzij de elektromotoren die als generatoren gaan werken bij gas loslaten. Maar hoe hou je de schijfremmen dan altijd up-to-date? De nieuwe Audi e-tron is uitgerust met een reinigingssysteem om de remmen oxydatievrij te houden. Bovendien activeert het elektrohydraulische remsysteem af en toe de schijven om ze in optimale conditie te houden.

INTERVIEW MET HEAD OF AERODYNAMICS AUDI AG

Moni Islam

Virtuele buitenspiegels zijn ook adaptief

Aud e-tron prototype