e-tron, g-tron en h-tron
e-tron is een belangrijk onderdeel van de mobiliteitsfilosofie van Audi. Maar er is meer. De term ‘tron’ is een verzamelnaam voor technologieën die als doel hebben zo efficiënt mogelijk om te gaan met energiebronnen, onderweg naar nul emissie. Bij e-tron is elektriciteit de basis. Daar staat vanzelfsprekend de ‘e’ voor. Maar om te komen tot ZERO emission zet Audi ook in op aardgas en waterstof.
e-tron heeft dus altijd een elektrische aandrijflijn als basis, al dan niet ondersteund door een verbrandingsmotor.
g-tron helpt ook in de Road to Zero omdat hier CNG wordt gebruikt, Compressed Natural Gas, gas dus, vandaar de ‘g’. Het wordt gemaakt door het comprimeren van aardgas. CNG is de groenste brandstof die je kunt gebruiken voor een reguliere verbrandingsmotor. De Audi A3 Sportback, de A4 Avant en de A5 Sportback zijn voorbeelden van modellen met een g-tron uitvoering.
h-tron is de naam van een technologie die waterstof als brandstof gebruikt. Hydrogen, de ‘h’. Waterstof wordt gewonnen uit water en is relatief gemakkelijk co2-neutraal te produceren. Waterstof wordt naar een brandstofcel geleid, gaat daar een chemische reactie aan en dat proces levert stroom op. De stroom voedt de elektromotor die de wielen aandrijft. h-tron is in essentie een 100% elektrische auto. Maar in plaats van stroom, opgeslagen in een accu, produceert de auto middels een brandstofcel zijn eigen elektriciteit. Het is dus een rijdende elektriciteitscentrale; hij wekt zijn eigen elektriciteit op met waterstof als brandstof. Audi heeft de h-tron quattro concept car als voorbeeld van deze technologie.