1300x551_schermafbeelding-2018-02-06-om-150955.png

e-tron, elektrisch is de basis

e-tron
elektrisch is de basis

De kentering is onomkeerbaar ingezet; de toekomst van mobiliteit is … niets. Zero. Nul emissie. Dankzij elektrische auto’s. Audi neemt de voorsprong met een waar e-tron offensief. Maar waar staat e-tron voor?

e-tron

e-tron kent twee vormen. Het is nu de verzamelnaam voor de modellen van Audi met een elektrische aandrijflijn, die ondersteuning krijgt van een brandstofmotor. De A3 Sportback e-tron en de Q7 e-tron quattro zijn daar voorbeelden van.

Begin 2019 staat de allereerste 100% elektrische Audi in de showroom. Deze is gebaseerd op de Audi e-tron quattro concept, en zal ook de onder de noemer e-tron vallen. De Audi e-tron quattro is een SUV die alles in zich heeft waar Audi voor staat wat betreft de toekomst van mobiliteit. 100% elektrisch, adembenemend design, een actieradius van 500 kilometer en nul emissie. Het boegbeeld van de nieuwe weg die e-tron in slaat. The road to zero.
1400x840_schermafbeelding-2018-02-06-om-151012.png

Hoe ziet Audi de toekomst van mobiliteit?

Ambitieus en glashelder is Audi op weg naar emissievrije mobiliteit. De technologie achter e-tron maakt daar een belangrijk onderdeel van uit. In 2025 is 1/3 van alle geproduceerde Audi’s elektrisch. Om die slag te maken zet Audi hoog in op de volledig elektrische e-tron lijn. Na de lancering van de Audi e-tron quattro eind dit jaar, volgt in 2019 de Audi e-tron Sportback. Uiteraard ook volledig elektrisch.

Audi ziet de toekomst van mobiliteit breder dan alleen het uitrollen van elektrische aandrijfsystemen. De toekomst vraagt om meer dan alleen schone auto’s. De wereld verstedelijkt en digitaliseert in hoge mate; Audi gaat de auto’s maken voor die wereld. Auto’s die behalve volledig elektrisch en schoon ook volledig veilig autonoom kunnen rijden en altijd connected zijn.

Volledig elektrisch rijden, met nul schadelijke uitstoot. Dat is beslist nog steeds echt autorijden.

e-tron, g-tron en h-tron

e-tron is een belangrijk onderdeel van de mobiliteitsfilosofie van Audi. Maar er is meer. De term ‘tron’ is een verzamelnaam voor technologieën die als doel hebben zo efficiënt mogelijk om te gaan met energiebronnen, onderweg naar nul emissie. Bij e-tron is elektriciteit de basis. Daar staat vanzelfsprekend de ‘e’ voor. Maar om te komen tot ZERO emission zet Audi ook in op aardgas en waterstof.

e-tron heeft dus altijd een elektrische aandrijflijn als basis, al dan niet ondersteund door een verbrandingsmotor.

g-tron helpt ook in de Road to Zero omdat hier CNG wordt gebruikt, Compressed Natural Gas, gas dus, vandaar de ‘g’. Het wordt gemaakt door het comprimeren van aardgas. CNG is de groenste brandstof die je kunt gebruiken voor een reguliere verbrandingsmotor. De Audi A3 Sportback, de A4 Avant en de A5 Sportback zijn voorbeelden van modellen met een g-tron uitvoering.

h-tron is de naam van een technologie die waterstof als brandstof gebruikt. Hydrogen, de ‘h’. Waterstof wordt gewonnen uit water en is relatief gemakkelijk co2-neutraal te produceren. Waterstof wordt naar een brandstofcel geleid, gaat daar een chemische reactie aan en dat proces levert stroom op. De stroom voedt de elektromotor die de wielen aandrijft. h-tron is in essentie een 100% elektrische auto. Maar in plaats van stroom, opgeslagen in een accu, produceert de auto middels een brandstofcel zijn eigen elektriciteit. Het is dus een rijdende elektriciteitscentrale; hij wekt zijn eigen elektriciteit op met waterstof als brandstof. Audi heeft de h-tron quattro concept car als voorbeeld van deze technologie.