1300x551_sustainablesolutions_c1-p1_d_2048w.jpg

Duurzame oplossingen combineren

24.11.17

Om de toekomst duurzaam vorm te geven, zijn concrete ideeën en technologieën nodig maar vooral: een goede visie. Reiner Mangold, hoofd Duurzame productontwikkeling bij Audi, ziet de schone toekomst in Audi Tron.

De toekomst van Audi tron

Audi tron ​​staat voor technologieën die zijn bedacht om tegemoet te komen aan een van de grootste uitdagingen voor de auto-industrie: efficiënt gebruik maken van steeds schaarser wordende natuurlijke bronnen.
Duurzame bronnen

Audi beperkt zich niet alleen tot elektrisch rijden, maar kijkt ook naar de gebruikte energiebron zelf. Zoals Reiner Mangold het stelt: "Als je in China in een elektrische auto rijdt en die oplaadt met elektriciteit op een fossiele basis, dan is de ecologische voetafdruk nog groter dan die van een auto met dieselmotor".

Momenteel zijn de meest duurzame voertuigen van Audi de g-tron-modellen. Die rijden op de klimaatvriendelijke brandstof Audi e-gas, ‘gewoon’ autogas (CNG, gecomprimeerd aardgas) of benzine.

De meest duurzame keuze is de brandstof uit Audi's eigen e-gasfabriek in Werlte, in Duitsland. Als eerste in de wereld - in zijn soort - produceert deze 6000 kW sterke energiecentrale synthetisch gas uit hernieuwbare elektriciteit, water en kooldioxide. Omdat het zuurstof produceert en CO2 bindt, zijn de e-gassen van de auto's vrijwel koolstofneutraal.

Torben Baier, projectmanager van de Audi A4 Avant g-tron en Audi A5 Sportback g-tron, geeft er een originele draai aan door te zeggen dat “in principe de (aardgas)tank van een Audi g-tron, windenergie opslaat die simpelweg in een andere vorm is omgezet".
  • 563x317_sustainablesolutions_c3-p1_d_2048w.jpg
    Schone vloeibare brandstoffen

    Ook schone, vloeibare brandstoffen worden op dit moment onderzocht in een ‘proeffabriek’ in Dresden. Net als bij Audi e-gas kost de productie van de vloeistoffen evenveel C02 als die door het uiteindelijke voertuig wordt geproduceerd. Ondertussen ontwikkelt Audi samen met een partnerbedrijf in Frankrijk zwavel- en benzeenvrije e-benzine. En samen met een Amerikaans biotechnologiebedrijf in New Mexico onderzoekt Audi ook de productie van een zuiverder variant van e-ethanol. Reiner Mangold is ervan overtuigd dat "we binnenkort in staat zullen zijn om e-brandstof te leveren voor alle Tron-modellen en, op de lange termijn, de gehele Audi-vloot".