1300x551_formulaecar_c1-p1-01_d_2048w.jpg

Audi e-tron FE04 Formule E

Audi e-tron FE04 Formule E

In september 2017 presenteerde Audi de eerste volledig elektrische racewagen van de Volkswagen Groep in Neuburg. De Audi e-tron FE04 weerspiegelt op het circuit de transformatie van het merk Audi van een premium autofabrikant naar een vooruitstrevende, high-end mobiliteitsaanbieder.

Het ontwerp van de Motor Generator Unit

De combinatie van de motor en de transmissie, die Audi en technologiepartner Schaeffler gezamenlijk hebben ontwikkeld, is het absolute hoogtepunt (of in dit geval, het middelpunt) van de raceauto. De ingenieurs concentreerden zich vooral op het ontwerpen van de Motor Generator Unit (MGU) voor nog meer efficiëntie. Met deze technologie is het snel accelereren uit bochten nog beter geworden.

De stroom in de Audi e-tron FE04 wordt geleverd door een accu van 200 kilogram die Williams Advanced Engineering heeft ontwikkeld en die identiek is voor alle Formule E-auto's. De lithium-ionbatterij heeft een capaciteit van 34 kWh, waarvan 28 kWh kan worden gebruikt. Deze accu is gepositioneerd tussen de bestuurdersstoel en de aandrijflijn.
  • 563x317_formulaecar_c1-p4_d_2048w.jpg
    Peter Mertens aan het woord.

    "Na bijna 40 jaar succesvol actief te zijn geweest in de autosport op het hoogste niveau, is Audi nu de eerste Duitse autofabrikant die meedoet in de Formule E. Audi kan zo de ontwikkeling van nieuwe technologieën voor productie testen en bevorderen", zegt Peter Mertens, lid van de Raad van Bestuur, Technische Ontwikkeling, AUDI AG. "Na quattro, TFSI, TDI, hybride aandrijving en vele andere innovaties, is onze eenpersoons raceauto het eerste teken van ons offensief op het gebied van elektrische mobiliteit dat we in 2018 bij de Audi e-tron terug gaan zien." Op de IAA maakte Audi bekend dat het bedrijf al vóór 2025 meer dan 20 elektrische modellen in het assortiment zal hebben, inclusief plug-in hybrides en volledig elektrische auto's.

Naast de body, die hetzelfde is voor alle auto's, mogen de teams en fabrikanten in de Formule E alleen nog aan de aandrijflijn sleutelen. Dit omvat de motor, transmissie, onderdelen van de ophanging en de software.

"Samen met onze technologiepartner Schaeffler hebben we een volledig nieuwe aandrijflijn ontwikkeld", zegt hoofd van Audi Motorsport Dieter Gass. "Je kunt dit meteen zien aan de hand van de nieuwe koolstofbehuizing van deze aandrijflijn."

De Audi e-tron FE04 beleefde zijn racedebuut tijdens de Formule E in Hong Kong op 2 december 2017.

1400x840_formulaecar_c1-p5_d_2048w.jpg
  • 563x317_formulaecar_c1-p7_d_2048w.jpg
    Audi Formule e

    De Formule E is de eerste raceserie ter wereld voor elektrische raceauto’s. Audi Sport is er vanaf het begin bij. Dit seizoen gebeurt dat onder de naam van ABT Schaeffler Audi Sport, dat technische en financiële ondersteuning krijgt van het merk met de vier ringen.

    Lees meer op de Audi Sport pagina's