Audi TTS Roadster Audi virtual cockpit

De Audi virtual cockpit:
geconcentreerd en gefocussed

De Audi virtual cockpit is buitengewoon overzichtelijk. Dit volledig digitale instrumentenpaneel levert de bestuurder alle informatie die nodig is tijdens autorijden. Het 12,3-inch grote TFT-display is haarscherp en contrastrijk. Deze innovatie is slim bedacht en goed uitgewerkt.

De Audi virtual cockpit vervangt in zijn eentje het uit andere Audi's bekende centrale MMI-scherm en het gebruikelijke instrumentenpaneel. De bestuurder kijkt in de TTS naar een uniek, 12,3 inch TFT-display. Alle functies en diensten verschijnen in de vorm van heldere, plastisch ogende grafische informatie en met gedetailleerde effecten op het scherm. De bestuurder heeft de keuze uit twee weergaven: een klassieke presentatie en de infotainment mode.

De weergavevorm verschilt van de gekozen instelling. In de klassieke vorm domineren een ronde snelheidsmeter en toerenteller het beeld. In de infotainment mode is een prominente plek ingeruimd voor aanvullende functies zoals navigatie, telefoon, Audi connect of media. De buitentemperatuur, klok, kilometerstanden en waarschuwings- en controlelampjes hebben in beide modi een vaste plek onderin het scherm.

De instellingen van de Audi virtual cockpit

Logische bedieningsstructuur
256x144_TTR140047_large.jpg
Met de View-knop op het multifunctionele lederen sportstuurwiel kiest de bestuurder uit twee basisinstellingen. In infotainment mode draait het vooral om wat centraal op het scherm verschijnt. Dat zal vaak de navigatiekaart zijn, maar ook de contactenlijst uit de telefoon, een overzicht van radiozenders of een lijst met audio tracks behoren tot de mogelijkheden. De toerenteller en snelheidsmeter zijn links en rechts onderin in kleiner formaat zichtbaar.
Op de bestuurder gericht
256x144_TTR140053_large.jpg
De tweede mogelijkheid is de klassieke presentatie, die doet denken aan een conventioneel instrumentenpaneel. De zwarte wijzerplaten, rode naalden en witte cijfers ogen vertrouwd. Ertussenin is nog steeds een prominente plek ingeruimd voor andere informatie, direct in het zicht van de bestuurder.

De MMI-bediening is grotendeels bekend, maar lijkt nu meer op de werking van consumentenelektronica. Bladeren, scrollen en bevestigen gaat grotendeels nog steeds via de draai-/drukknop, maar de menuniveaus en menustappen zijn beduidend eenvoudiger geworden. De componenten van de nieuwe MMI zijn namelijk compacter en doeltreffender dan ooit. Dat blijkt ook uit de spraakherkenning, die een grote stap voorwaarts heeft gezet in de richting van een natuurlijke spraakwijze.

728x410_TTR140043_large.jpg
Snel, veilig en volledig digitaal

Om de inhoud snel en valide weer te geven, gebruikt Audi als eerste autofabrikant de quadcore Tegra 30-chip uit de Tegra 3-serie van Nvidia. De grafische processor genereert zestig frames per seconde, waardoor een uiterst precieze weergave van de wijzers van de snelheidsmeter en toerenteller is gegarandeerd. De Audi virtual cockpit kan de meest uiteenlopende informatie tonen, van graphics van de assistentiesystemen via beelden van de achteruitrijcamera tot aan dynamische animaties.