R8 V10 Decennium > R8 > Home > Audi Nederland
  • stage_exterior_front.jpg
R8 V10 Decennium

Audi R8 V10 Decennium

Eén van de 222
Audi R8 V10 Decennium

Gemiddeld brandstofverbruik*: 13,1 l/100km
Gemiddelde CO₂-emissie*: 298-297 g/km

In 2009 is Audi met de atmosferische V10-motor het circuit opgegaan. Sindsdien wordt overwinning na overwinning geboekt. Reden genoeg om tien jaar na het racedebuut een feestje te vieren. Dat doen we in stijl, met de Audi R8 V10 Decennium als hommage aan zijn fabuleuze motor. Hij is gebaseerd op de Audi R8 Coupé V10 performance quattro en is in een uiterst beperkte oplage van 222 exemplaren beschikbaar.

Alle foto's downloaden.
00:00 | 00:00
  • Dit blijft een exclusieve verschijning. De lakkleur Daytonagrijs mateffect is alleen voor deze limited edition bedoeld.

  • Ook deze bijzondere uitvoering heeft de bekende scherpe lijnen van de Audi R8.

  • Sieraden onder de auto: gefreesde 20-inch velgen in mat brons.

  • Ter accentuering van waar het om gaat: mat brons op de inlaatkanalen van de atmosferische V10-motor.

  • Deurprojectie met Decennium-aanduiding en het nummer van de betreffende auto.

  • Het fraaie interieur van de Audi R8 V10 Decennium heeft een puur karakter.

  • De bronskleur van de velgen en motor keert terug in de interieurstiksels.

  • De stuurkrans is bekleed met alcantara dat met bronskleurige stiksels is vastgenaaid.

  • Alle details kloppen in deze bolide. Zo prijkt op de middenconsole een gematteerde aanduiding van deze speciale editie.

Kloppend hart

We werden er zelf een beetje stil van toen we na tien jaar race-inzet de tussenbalans opmaakten van de atmosferische V10-motor. Hij leverde tot nu toe 62 rijderstitels op, 78 klassenoverwinningen en 11 eindzeges in 24-uurs enduranceraces. Een glorieus decennium en een gelijknamige limited edition meer dan waard. Dit rijdende eerbetoon voor straatgebruik deelt zijn 5.2 FSI-motor zelfs grotendeels met de GT3- en GT4-racewagens. Sterker nog, ongeveer de helft van de onderdelen van de productieversie is ook in de Audi R8 LMS GT3 te vinden. En met de Audi R8 LMS GT4 deelt het seriemodel zelfs zestig procent van de onderdelen.

Het interieur van de Audi R8 V10 Decennium

Minimalistisch,
maximale topklasse:
het interieur

Overal is zwart leder te vinden: op de sportstoelen met diamantvormig stikpatroon, de middenconsole en portieren. De stuurkrans is overtrokken met alcantara. De glanzende kopertint van de stiksels geeft bijna onopvallend de contouren weer en draagt bij aan de rustige en tegelijkertijd bijzonder exclusieve ambiance. Ook de decoratiepanelen van glanzend carbon zijn medebepalend voor de interieuruitstraling.

Dashboard Audi R8 V10 Decennium
Meer over het interieur
De belangrijkste feiten

Vermogen

456

kW

(620 pk)

Acceleratie

3,1

seconden

van 0 naar 100 km/h

Topsnelheid

331

km/h

Gemiddeld brandstofverbruik*: 13,1 l/100km / gemiddelde CO₂-emissie*: 298-297 g/km

Racetechniek,
geoptimaliseerd voor de weg

De verwantschap van de Audi R8 V10 Decennium met een pure raceauto gaat veel verder dan alleen de uitstraling. Sterker nog, de aandrijflijn komt ook op circuits tot zijn recht. De dry-sumpsmering is bekend uit de autosport. De 5,2-liter V10 werkt met een extreem hoge compressieverhouding van 12,7:1. De veertig kleppen zijn voorzien van het ultralichte en zeer harde titanium. De middenmotor is bijzonder laag in het koetswerk geplaatst, wat een van de technische verklaringen is voor het scherpe stuurgedrag van deze topsporter.

De versnellingen van de 7-traps S tronic transmissie liggen dicht op elkaar. Deze bak is vanaf de basis nieuw ontwikkeld en met schakelpaddels achter het stuur te bedienen. De voor het middenmotorconcept geoptimaliseerde quattro-aandrijving verdeelt het aandrijfkoppel altijd optimaal over de wielen. Mede hierdoor neemt de Audi R8 V10 Decennium een beslissende voorsprong op het gebied van tractie, dynamiek en rijveiligheid.

Meer over de aandrijving

Het onderstel
blinkt uit door scherpte

In de racewereld zijn twee aspecten van bovengemiddeld belang: het vermogen en de manier waarop de auto dit op het asfalt kwijt kan. En dat is waar een bovengemiddeld goed onderstel bij om de hoek komt kijken. De Audi R8 V10 Decennium heeft, net zoals de Audi R8 Coupé V10 performance quattro, rondom dubbele aluminium driehoeksdraagarmen en een stevigere vering en demping. Adaptieve dempers zijn er in de vorm van het optionele Audi magnetic ride. Ideaal om in een fractie van een seconde de demperwerking aan de rijstijl en het wegkarakter aan te passen.

De nieuw gekalibreerde stuurbekrachtiging reageert nog directer en geeft uitstekende terugkoppeling. De naar wens geïnstalleerde dynamic steering varieert de stuurratio op basis van de snelheid en dat draagt bij aan de speelse handling.

Voor als het niet sneller, maar juist langzamer moet, heeft de Audi R8 V10 Decennium standaard met carbon verstevigde keramische remmen. De remzadels zijn antracietgrijs.

Geavanceerde gewichtsbesparing

De carrosserie is samengesteld uit aluminium en met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP – carbon fiber-reinforced polymer). Maar weinig kilo’s en veel pk’s alleen zijn niet voldoende voor een sportauto van dit kaliber, want de architectuur moet ook berekend zijn op de grote krachten die zo’n bolide opwekt. Daarom heeft de Audi R8 een uitgekiende vakwerkconstructie van extrusieprofielen in de voor- en achterkant. Deze structuur draagt bij aan de hoge torsiestijfheid en die vormt de basis voor de directe en exacte handling.

De overzichtelijke Audi virtual cockpit

Het interieur mag niet afleiden van de weg. Daarom heeft Audi voor een digitale route gekozen in de vorm van de standaard Audi virtual cockpit in combinatie met MMI navigatie plus. Het bedieningsconcept gaat ervan uit dat de handen aan het stuur blijven en de ogen zonder afleiding de weg scannen. De toerenteller wordt centraal geprojecteerd in de Audi virtual cockpit. Andere waarden op het 12,3 inch scherm vertellen over vermogen, koppel, g-kracht, rondetijden, temperatuur van motor en bak alsmede bandenspanning en -temperatuur. Verder heeft de Audi R8 V10 Decennium een extra knop die rechtstreeks toegang geeft tot de speciaal afgestemde performance-instellingen.

Voorpret

De Audi R8 V10 Decennium wacht onder een exclusieve autohoes met daarop geborduurd de naam van deze limited edition op de volgende rit.