R8 Spyder V10 quattro > R8 > Home > Audi Nederland
De nieuwe Audi R8 Spyder V10 quattro

R8 Spyder V10

Vanaf: € 253.345,00

Laat al het andere achter u
Audi R8 Spyder V10 quattro

Gemiddeld brandstofverbruik*: 13,0 l/100km
Gemiddelde CO₂-emissie*: 297 g/km

De krachtige brul van de atmosferische V10-motor achter u en de strak blauwe zomerlucht boven u. De Audi R8 Spyder V10 quattro biedt u een racebeleving als onderdeel van een exclusieve levensstijl. Een belofte waar u deze volbloed supercar aan kunt houden.

Alle foto's downloaden.
00:00 | 00:00
  • Indrukwekkend: de Audi R8 Spyder V10 quattro versnelt in 3,5 seconden naar 100 km/h.

  • Slotverklaring: het luchtrooster over de volle breedte en de ver naar boven doorgetrokken diffusor.

  • De drie sleuven bovenaan de grille zijn een verwijzing naar de legendarische Audi Sport quattro.

  • Dankzij 128 leds zijn de achterlichten goed zichtbaar, ook door hun markante vorm.

  • Overal voor open: de Audi R8 Spyder V10 quattro met open dak.

  • Blik naar binnen: alle bedieningselementen zijn op de bestuurder gericht.

  • De weergaven van g-kracht, koppel en rondetijd in de Audi virtual cockpit zijn om de toerenteller gegroepeerd.

  • Met de rode knop op het multifunctionele stuurwiel wordt de atmosferische V10-motor gestart.

  • De nieuw ontwikkelde S tronic telt zeven elkaar snel opvolgende versnellingen.

De belangrijkste feiten

Vermogen

419

kW

(570 pk)

Topsnelheid

322

km/h

Acceleratie

3,5

seconden

van 0 naar 100 km/h

Gemiddeld brandstofverbruik*: 13,0 l/100km / gemiddelde CO₂-emissie*: 297 g/km

Een open karakter: de kap

Als topprestaties leverende sportauto kan de Audi R8 er niet omheen om op de kilo’s te letten. De kap van de Audi R8 Spyder V10 quattro weegt slechts 44 kilo en levert aldus een bijdrage aan de uitstekende pk-/gewichtsverhouding. Bovendien helpt dit dak om het zwaartepunt laag te houden, wat u een stabieler bochtengedrag oplevert. De elektrohydraulische kap opent in slechts twintig seconden – dat kan tot een snelheid van 50 km/h – en verdwijnt dan onder een klep van CFRP (carbon fiber-reinforced polymer). Ook de achterruit opent en sluit met een druk op de knop.

Audi R8 Spyder V10 quattro

Atmosferische V10-motor:
krachtig middelpunt

De tussen de assen geplaatste atmosferische V10-motor is het hart van de Audi R8. Deze 5.2 FSI-krachtbron maakt indruk. Zo piekt het koppel van 560 Nm bij 6.200 toeren. De vele technologisch geavanceerde details duiden op de directe relatie met de autosport. Dankzij de dry-sumpsmering en dus het ontbreken van een oliecarter is de motor extra laag in te bouwen, wat een van de technische verklaringen is voor het scherpe stuurgedrag van de Audi R8. De speciale ontstekingsvolgorde van de tiencilinder levert een karakteristiek geluid op. De Audi R8 Spyder V10 quattro maakt met schor blazen en brullen zijn gemoedstoestand aan de buitenwacht duidelijk.

De middenmotor levert 419 kW (570 pk), waarmee u na slechts 3,5 seconden al 100 km/h rijdt. Dan bent u nog maar 222 km/h verwijderd van de topsnelheid. Op weg naar de vmax wordt u geholpen door de nieuw ontwikkelde 7-traps S tronic transmissie, waarvan de versnellingen dicht op elkaar liggen, en de geoptimaliseerde quattro-aandrijving die het aandrijfkoppel altijd optimaal over de wielen verdeelt. Mede hierdoor neemt de Audi R8 Spyder V10 quattro een beslissende voorsprong op het gebied van tractie, dynamiek en rijveiligheid.

Audi R8 Spyder V10 quattro

Het onderstel blinkt uit door scherpte

In de racewereld zijn twee aspecten van bovengemiddeld belang: het vermogen en de manier waarop de auto dit op het asfalt kwijt kan. En dat is waar een bovengemiddeld goed onderstel bij om de hoek komt kijken. De Audi R8 heeft rondom dubbele aluminium driehoeksdraagarmen. Het standaard adaptieve rijprogramma Audi drive select telt vier settings. Adaptieve dempers zijn er in de vorm van het optionele Audi magnetic ride. Ideaal om in een fractie van een seconde de demperwerking aan de rijstijl en het wegkarakter aan te passen.

De nieuw gekalibreerde stuurbekrachtiging reageert nog directer en geeft uitstekende terugkoppeling. De naar wens geïnstalleerde dynamic steering varieert de stuurratio op basis van de snelheid en dat draagt bij aan de speelse handling. Voor als het niet sneller, maar juist langzamer moet, zijn er de geperforeerde en inwendig geventileerde remschijven van het wave-type. Een slim staaltje gewichtsbesparing van Audi, waaruit de aandacht voor detail blijkt. De remzadels zijn van huis uit zwart, maar vlammend rood wordt ook geleverd.

Audi R8 Spyder

Een design met betoverende lijnen

Een gesloten kap accentueert de atletische lijnen van de Audi R8 Spyder V10 quattro, een geopend dak leidt de aandacht richting de krachtig aangezette spatborden – een directe verwijzing naar de rijke autosporthistorie van Audi, net zoals de sleuven boven de singleframe-grille.

Lage horizontale lijnen dragen bij aan het breedte-effect van de voorzijde. Daardoor oogt de Audi R8 nog lager en sportiever. De achterkant maakt een statement met de ver naar boven doorlopende diffusor, het luchtrooster over de volle breedte en de nieuwe, ovale uitlaatuiteinden. U kunt de standaard 19-inch wielen naar wens laten vervangen door nieuw vormgegeven gefreesde 20-inch exemplaren. Dit 5-V-dynamiek-design is er met keuze uit drie afwerkingen van het velgoppervlak.

Audi R8 Spyder V10 quattro
Meer over het design

Een elegant interieur met de bestuurder centraal

Het R8-interieur biedt dezelfde racebeleving als de rest van de auto. Recht voor u zijn alle bedieningselementen optisch samengebracht onder een grote boog, die lijkt op het op de bestuurder gerichte design van een monoposto. De elektrisch en pneumatisch instelbare en verwarmbare sportstoelen zijn bekleed met leder fijnnappa. Nieuwe kleurencombinaties voor de Audi R8 Spyder V10 quattro zijn pastelzilver met rotsgrijze stiksels, palominobruin met staalgrijze stiksels en zwart met utopiablauwe stiksels. Maar daar hoeft u het vanzelfsprekend niet bij te laten, want dankzij Audi exclusive is het aantal kleuren- en materiaalcombinaties vrijwel onbeperkt.

Interieur Audi R8 Spyder V10 quattro

De overzichtelijke Audi virtual cockpit

Het interieur mag niet afleiden van de weg. Daarom heeft Audi voor een digitale route gekozen in de vorm van de standaard Audi virtual cockpit in combinatie met MMI navigatie plus. Het bedieningsconcept gaat ervan uit dat de handen aan het stuur blijven en de ogen zonder afleiding de weg scannen. De toerenteller wordt centraal geprojecteerd in de Audi virtual cockpit. Andere waarden op het 12,3 inch scherm vertellen over vermogen, koppel, g-kracht, rondetijden, temperatuur van motor en bak alsmede bandenspanning en -temperatuur. Het MMI-bedieningssysteem reageert op gesproken instructies, waardoor uw handen inderdaad aan het stuur kunnen blijven.

Audi virtual cockpit in de Audi R8