1300x551_0002_AR8_151009_2.jpg

Een tien met een griffel

Audi R8 V10 5.2 FSI
256x144_AR8_151009.jpg
In de R8 Coupé V10 haalt de tiencilinder uit een inhoud van 5.204 cm3 een vermogen van 397 kW/540 pk en een koppel van 540 Nm. Die Newtonmeters zijn bij 6.500 toeren allemaal beschikbaar. De sprint van 0 naar 100 km/h duurt slechts 3,5 seconden en de topsnelheid komt uit op 320 km/h.
S tronic
256x144_AR8_151012.jpg
De Audi R8 Coupé V10 heeft een bliksemsnel schakelende zeventraps S tronic, die achter de motor is geplaatst. U kunt aan de hand van drie standen van Audi drive select de transmissiewerking beïnvloeden. Vanzelfsprekend is de S tronic ook handmatig bedienbaar. De schakelbevelen verlopen langs elektronische weg (by wire). Met behulp van launch control is vanuit stilstand optimaal te accelereren. Een ander kenmerk van de S tronic is dat deze ontkoppelt als u boven de 55 km/h het gas loslaat. Beide koppelingen openen dan en de auto rolt door. Deze functie bespaart in het verkeer, dus in de praktijk, merkbaar brandstof.
quattro permanente vierwielaandrijving
480x270_AR8_151011.jpg
Dankzij de quattro permanente vierwielaandrijving ligt de R8 Coupé V10 stabieler op de weg en heeft hij een betere tractie dan concurrenten met tweewielaandrijving. In de vooras zit een elektrohydraulische lamellenkoppeling. De quattro-aandrijving verdeelt het aandrijfkoppel afhankelijk van de rijomstandigheden en grip volledig variabel over voor- en achteras. Onder neutrale omstandigheden gaat alle kracht naar de achterwielen, maar indien nodig kan ook 100% van de power richting voorwielen gaan. Een mechanisch sperdifferentieel in de achteras draagt bij aan tractie zonder slip.