Motoren > R8 Coupé V10 plus > Home > Audi Nederland

R8 Coupé V10 plus

  • 1400x438_0001_AR8_151011_2.jpg
1400x438_0001_AR8_151011_2.jpg

Maximale kracht,
optimaal benut

S tronic
256x144_AR8_151004_1.jpg
De Audi R8 Coupé V10 plus heeft een bliksemsnel schakelende zeventraps S tronic, die achter de motor is geplaatst. De bestuurder kan aan de hand van drie standen de transmissiewerking beïnvloeden. Vanzelfsprekend is de S tronic ook handmatig bedienbaar. De schakelbevelen verlopen langs elektronische weg (by wire). Met behulp van launch control is vanuit stilstand optimaal te accelereren. Een ander kenmerk van de S tronic is dat deze ontkoppelt als de bestuurder boven de 55 km/h het gas loslaat. Beide koppelingen openen dan en de auto rolt door. Deze functie bespaart in het verkeer, dus in de praktijk, merkbaar brandstof.
quattro permanente vierwielaandrijving Mede dankzij de quattro permanente vierwielaandrijving ligt de R8 Coupé stabieler op de weg en heeft hij een betere tractie dan concurrenten met tweewielaandrijving. In de vooras zit een elektrohydraulische lamellenkoppeling. De quattro-aandrijving verdeelt het aandrijfkoppel afhankelijk van de rijomstandigheden en grip volledig variabel over voor- en achteras. Onder neutrale omstandigheden gaat alle kracht naar de achterwielen, maar indien nodig kan ook 100% van de power richting voorwielen gaan. Een mechanisch sperdifferentieel in de achteras draagt bij aan tractie zonder slip.