1300x551_AQ7_151010.jpg

Arriveer ontspannen op de bestemming.

In dit segment is er momenteel geen ander model dat met zo veel assistentiesystemen leverbaar is als de Audi Q7. Sommige behoren tot de standaarduitrusting. De optionele technologieën zijn los te bestellen of als onderdeel van de pakketten City, Parking en Tour. Assistentiepakket Tour is gekoppeld aan MMI navigatie plus met MMI touch.

Het standaard bestuurdersinformatiesysteem voegt al het rustpauze-advies aan de standaarduitrusting toe. Dit systeem analyseert het rijden en waarschuwt de bestuurder als er aanwijzingen zijn voor beginnende onoplettendheid. Andere standaard systemen zijn de wegrijassistent, de automatische snelheidsregeling, de instelbare snelheidsbegrenzer, parkeerhulp achter en de veiligheidssystemen Audi pre sense basic en Audi pre sense city.

Assistentiepakket City

De inhaalassistent Audi side assist (ook los leverbaar) is een systeem uit het assistentiepakket City. Het ondersteunt de bestuurder vanaf 15 km/h bij het veranderen van rijstrook. Dit is mogelijk dankzij twee radarsensoren aan de achterkant met een bereik van ongeveer 70 meter.

Als een voertuig in de dode hoek rijdt of snel achteropkomt, gaat een waarschuwings-LED aan in de betreffende buitenspiegelbehuizing. Als de bestuurder dan toch de richtingaanwijzer aanzet, knippert de LED meerdere keren fel.

Audi side assist is gekoppeld aan Audi pre sense rear, dat bij een dreigende botsing van achteren preventieve beschermingsmaatregelen neemt. Ook met uitgeschakeld Audi side assist is Audi pre sense rear op de achtergrond alert, uitgezonderd als er een trailer of caravan achter de auto hangt.
De assistent voor kruisend verkeer waarschuwt de bestuurder voor herkende voertuigen die dichterbij komen. Dit kan dankzij radarsensoren aan de achterkant. Het systeem komt van pas bij langzaam achteruitrijden, bijvoorbeeld uit een parkeervak. De waarschuwing verloopt in fases: eerst optisch op het MMI-scherm, dan met een alarmgeluid en indien nodig met een waarschuwende ingreep.
De uitstapwaarschuwing komt in het spel zodra de Audi Q7 is gestopt. Als dan voertuigen en fietsers van achteren naderen, laat de uitstapwaarschuwing dit aan de inzittenden weten zodra zij een portier openen. De LED-lichtgeleider in het betreffende portier - onderdeel van het lichtpakket - gaat dan rood knipperen. Na het uitschakelen van het contact blijft de uitstapwaarschuwing nog ongeveer drie minuten actief.
00:00 | 00:00

De uitstapwaarschuwing in de Audi Q7

Als de nieuwe Audi Q7 als trekauto fungeert, kan de bestuurder bij achterwaarts manoeuvreren de aanhangerassistent gebruiken. Inschakelen van de achteruitversnelling en behoedzaam gasgeven volstaan. Met de draai-drukknop van MMI wordt de stuurhoek bepaald. Recht achteruit is een kwestie van eenmaal de bovenkant van de MMI-knop aantikken. Op het MMI-scherm is intussen beeld van de achteruitrijcamera te zien, inclusief lijnen die helpen bij de oriëntering. De aanhangerassistent laat de voorwielen sturen en dirigeert de trailer of caravan strak in de gewenste richting. Met andere woorden: de bestuurder stuurt de gehele combinatie van auto en aanhanger met de draai-drukknop van MMI.

De technische basis voor de aanhangerassistent is een draaibare sensor in de trekhaak, die de hoek tussen auto en trailer meet. Voor gebruik moet de bestuurder het systeem kort met de aanhanger kennis laten maken, door enkele meters te rijden. De aanhangerassistent doet met maximaal 10 km/h zijn werk. Als de schaarhoek te groot wordt komt er eerst een waarschuwing en in een uiterst geval een remingreep.

Twee andere systemen vervolmaken het assistentiepakket City: de akoestische en optische parkeerhulp plus en de achteruitrijcamera. Beide zijn ook afzonderlijk leverbaar.

00:00 | 00:00

De aanhangerassistent ondersteunt u tijdens achteruitrijden.

Assistentiepakket Tour

In het assistentiepakket Tour is de hoofdrol weggelegd voor de adaptive cruise control (ACC). Deze zorgt ervoor dat de nieuwe Audi Q7 voldoende ruimte aanhoudt tot de voorligger. De bestuurder kan de afstand en de regeldynamiek in diverse stappen instellen.

Het systeem gebruikt in eerste instantie de twee radarsensoren aan de voorzijde. Het werkt van 0 tot 250 km/h. De stop & go-functie remt de Audi Q7 af tot stilstand en laat hem - als de bestuurder dat wenst - automatisch weer doorrijden als dat kan. Een uitgeschakelde ACC toont vanaf 60 km/h de afstand tot de voorligger en waarschuwt als de Q7 er te dicht op zit. De bestuurder kan zelf instellen welke afstand acceptabel is.
De fileassistent is een functie van de adaptive cruise control die werkt van 0 tot 65 km/h. Op duidelijk gestructureerde wegen kan het systeem in druk verkeer de besturing overnemen. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de radarsensoren en videocamera. Met subtiele stuuringrepen wordt de auto bestuurd om - binnen de systeemgrenzen - de vooruitrijdende rij voertuigen te volgen. De fileassistent oriënteert zich aan de hand van wegmarkeringen en de andere voertuigen.

Als de fileassistent tegen de grenzen van zijn kunnen aanloopt, bijvoorbeeld omdat het verkeer weer doorstroomt of als er een scherpe bocht opduikt, is het aan degene achter het stuur om de rijtaak weer volledig over te nemen. Ter ondersteuning waarschuwt het systeem in diverse stappen. Als uiterste maatregel brengt het de grote SUV zelfstandig tot stilstand.
00:00 | 00:00

De fileassistent is prettig in de file en rijdt daar op een natuurlijke wijze.

In combinatie met adaptive cruise control is ook het veiligheidssysteem Audi pre sense front aan boord. Dit helpt om botsingen te vermijden en de gevolgen ervan te beperken. In gevaarlijke situaties wijst het systeem de bestuurder erop om te remmen. Dit werkt gefaseerd: met optische en akoestische signalen en een korte remingreep. Als de bestuurder niet reageert, vertraagt de auto autonoom en maakt daarna een noodstop. Voorwaarde is dat de voorligger rijdt. Verder spant het systeem de gordels aan en neemt het preventieve maatregelen die onderdeel zijn van pre sense basic. Audi pre sense front is ook met uitgeschakelde adaptive cruise control actief.
De voorspellende efficiencyassistent is een ander toonaangevend systeem uit het assistentiepakket Tour. Dit werkt in nauwe samenhang met de adaptive cruise control, MMI navigatie plus en de (ook separaat leverbare) verkeersbordherkenning met behulp van een camera. De techniek past de vooraf gekozen snelheid zelfstandig aan de omstandigheden aan, dat wil zeggen aan het routeverloop, de snelheidslimieten en vooruitrijdende verkeersdeelnemers.

De predictive efficiency assist gebruikt - ook als het navigatiesysteem niet is geprogrammeerd - de routegegevens om de bestuurder op situaties te wijzen waarin het zinvol is om de snelheid te verlagen. De technologie herkent bochten, kruisend verkeer, hellingen, bebouwing en snelheidsborden; vaak zelfs lang voordat de bestuurder deze ziet. Op het instrumentenpaneel (of in de Audi virtual cockpit) verschijnt dan een aanwijzing. Met ingeschakeld assistentiescherm passen de graphics daarvan zich aan.

Als de bestuurder dit wenst, regelt het systeem de vrijloop van de 8-traps tiptronic onder bepaalde omstandigheden (die te maken hebben met de snelheid en hoe ver het gaspedaal is ingetrapt) zelf. De nieuwe Audi Q7 rolt dan in zijn 'vrij' richting de plek waar de snelheid toch omlaag moet. Deze uitrolfunctie wordt alleen geactiveerd als dit voor minstens enkele seconden kan. Zodra deze functie stopt, versnelt de SUV met ingeschakelde ACC zelfstandig weer naar de ingestelde snelheid.

Dankzij deze gekoppelde technologieën heeft de predictive efficiency assist de potentie om op doorgaande wegen buiten de bebouwde kom het brandstofverbruik met maximaal tien procent te verlagen.
Audi active lane assist is een ander systeem uit het assistentiepakket Tour. Dit ondersteunt de bestuurder vanaf 65 km/h bij het aanhouden van de eigen rijstrook. Het let met een videocamera op de wegbelijning en gebruikt ook nog andere data. Als de nieuwe Audi Q7 zonder gebruik van de richtingaanwijzer op een markering afrijdt, helpt het systeem de bestuurder met een subtiele ingreep in de elektromechanische stuurbekrachtiging om op koers te blijven.

De bestuurder kan kiezen tussen continue ondersteuning en kort voor het overschrijden van de belijning. Bij de keuze voor de vroege ingreep geleidt het systeem de auto over het midden van de rijstrook. Het is apart instelbaar of het stuurwiel gaat trillen. Audi active lane assist is ook als losse optie op het bestelformulier aan te vinken.


De uitwijkassistent en afslagassistent maken het assistentiepakket Tour compleet. De uitwijkassistent ondersteunt de bestuurder als de nieuwe Q7 een hindernis moet omzeilen om een ongeval te voorkomen. De videocamera en radarsensoren weten de afstand tot aan de voorligger, de breedte van dat voertuig en hoe recht de Q7 daarachter rijdt. Het systeem berekent dan razendsnel een geschikte ontsnappingsroute. De eerste actie is overigens een rukje aan het stuur als waarschuwing voor mogelijk gevaar. Draait de bestuurder aan het stuur, dan versterkt het systeem de bekrachtiging om om het obstakel heen te rijden.

De afslagassistent let tijdens afslaan naar links met een lage snelheid op tegemoetkomend verkeer. In een gevaarlijke situatie brengt de techniek de Q7 tot stoppen. Deze ingreep zorgt ervoor dat de Q7 op de eigen rijstrook blijft. Het systeem schakelt in tussen 2 en 10 km/h als de bestuurder richting aangeeft naar links.
Assistentiepakket Parking Dit omvat de parkeerassistent (ook afzonderlijk leverbaar), die de nieuwe Audi Q7 met behulp van twaalf ultrasone sensoren vrijwel zelfstandig inparkeert in vakken parallel aan de weg en dwars op de weg. Ook uitparkeren doet het systeem zelf. Bovendien zitten de Top view camera's in het pakket. Daarmee zijn op het MMI-scherm diverse weergaven van de directe ruimte om de auto op te roepen, waaronder een virtueel bovenaanzicht en 180-graden beeld voor en achter de auto. Dit is erg nuttig op onoverzichtelijke uitritten, zeker als ook rear cross-traffic assist aanwezig is.