1300x551_0002_ASQ5_171003.jpg

Indrukwekkend sterk

De op prestaties getunede V6 TFSI-motor levert 260 kW/354 pk en mobiliseert een trekkracht van 500 Nm. Deze power is goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 5,4 seconden en een topsnelheid van 250 km/h. Bij dit alles hoort een passende sound, die de wereld via vier uitlaten vertelt dat de SQ5 TFSI een topper is. Diverse technologieën helpen om ook de wegligging sportief te maken en om de motor zo efficiënt mogelijk zijn werk te laten doen.

Die motor werkt met een nieuw verbrandingsproces, ‘B-cycle’ genoemd, dat de efficiency ten goede komt. Belangrijke kenmerken zijn een kortere inlaattijd dan in conventionele viertaktmotoren en een beduidend hogere compressieverhouding.

IOnder deellast zorgt het Audi valvelift system ervoor dat de inlaatkleppen maar kort geopend zijn, namelijk gedurende een krukasverdraaiing van 130 graden. De aanzuigfase is daardoor korter. Bij zwaardere motorbelasting schakelt het systeem over op nokken die de inlaatkleppen langer en verder openhouden. Op die manier draait de motor met een normale compressieverhouding en met een optimale ‘ademhaling’.
Soepele 8-traps tiptronic automaat De aandrijfkracht van de 3.0 TFSI wordt via een soepel en snel schakelende 8-traps tiptronic aan het quattro-systeem doorgegeven. De eerste versnellingen zijn sportief kort en de hogere verzetten hebben juist relatief lange overbrengingen, om toerental en verbruik laag te houden. Audi drive select ondersteunt om extra efficiënt te presteren, door mogelijk te maken dat de transmissie tussen 55 en 160 km/h in ‘neutral’ schakelt als de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt.

De quattro permanente vierwielaandrijving legt onder gewone omstandigheden de nadruk op de achterwielen, wat aansluit op de sportieve rijeigenschappen. Als de situatie daarom vraagt, gaat het vermogen naar de as met de beste tractie. Verder heeft de auto wielafhankelijke koppelverdeling, die op diverse ondergronden werkt. Op asfalt helpt dit ‘bijsturen’ om dynamisch door bochten te rijden. De software remt dan het binnenste wiel af, waardoor de auto zich neutraler, stabieler en nauwkeuriger gedraagt.

Optioneel is een sportdifferentieel leverbaar. Ook dit draagt bij aan de handling, door het aandrijfkoppel via twee koppelingen actief over de achterwielen te verdelen. Bij het accelereren uit krappe bochten ontvangt het binnenste achterwiel meer aandrijfkoppel dan het buitenste achterwiel. De auto wordt daar extra wendbaar door. Het sportonderstel houdt de Audi SQ5 TFSI stevig op de grond, ook in bochten. Deze sportieve afstemming onderdrukt bovendien onderstuur.

Multilink vijfarms wielophangingen vóór en achter vormen de basis voor de sportieve rijeigenschappen. Deze constructie heeft veel voordelen: een goede stabiliteit op de limiet, verbeterde wendbaarheid en een plus aan comfort. De standaard demperregeling maakt daarbij de keuze uit veel dynamiek of veel comfort mogelijk. De adaptieve CDC-dempers (Continuous Damping Control) zijn samen met motor, besturing, tiptronic en optioneel sportdifferentieel aan het rijdynamisch systeem Audi drive select gekoppeld. Zodoende kan de bestuurder aandrijving en onderstel volgens eigen wensen instellen.
Twinscroll-turbo in het midden van de V Het voorgaande model had een mechanische compressor, maar de actuele SQ5 heeft een uitlaatgasturbo. Die is van het twinscroll-type en dat betekent dat de uitlaatgasstromen van beide cilinderbanken een eigen route door het uitlaatspruitstuk en turbohuis volgen en pas vlak voor het schoepenwiel samenvloeien. Dit zorgt voor een gunstigere stroming en een sneller werkende turbo. Dat op zijn beurt is weer gunstig voor het motorkoppel: er is veel trekkracht en die is vroeg beschikbaar. De uitlaatgasturbo zit op een ideale plek, namelijk tussen de cilinderbanken die een blokhoek van 90 graden vormen.
Snel op bedrijfstemperatuur De motor heeft gescheiden koelcircuits voor het cilinderblok en de cilinderkoppen. Na een koude start stuurt de waterpomp zodanig koelvloeistof door de motor dat de motorolie snel op temperatuur komt. Het uitlaatspruitstuk maakt deel uit van de cilinderkoppen en ook daar stroomt koelvloeistof omheen, wat helpt om de motor snel op bedrijfstemperatuur te brengen. Als de motor warm is, verlaagt dit systeem de temperatuur van het uitlaatgas, wat met name met een sportieve rijstijl voor een lager verbruik zorgt.