1300x551_TFSI.jpg

TFSI

Audi was de eerste fabrikant ter wereld die in serieproductie directe benzine-inspuiting combineerde met turbodruk. De 2.0 TFSI begon in de zomer van 2004 aan zijn succesverhaal, toen hij debuteerde in de Audi A3 Sportback.

00:00 | 00:00

De combinatie van directe benzine-inspuiting en turbokracht verbetert duidelijk de doelmatigheid en daarmee de efficiency. Het resultaat is meer vermogen en dynamiek en een lager verbruik.

Ten opzichte van conventionele atmosferische V6-motoren bespaart een drukgevoede direct ingespoten viercilinder bij een gelijk prestatieniveau tien tot vijftien procent brandstof.

De FSI-technologie is daardoor een uitstekende aanvulling op de turbodruk, omdat het vernevelen van de brandstof direct in de verbrandingsruimte warmte onttrekt aan de aangezogen lucht. Dit zorgt voor een hogere compressieverhouding, waardoor het rendement flink toeneemt en daardoor ook de efficiency. Bovendien lost dit een oud probleem op van turbomotoren, namelijk de sterke pingelneiging bij een hoge turbodruk.

De in het spruitstuk geïntegreerde turbomodule levert een optimaal turbinerendement en een uitstekende benutting van de energie van het uitlaatgas. Zo zijn een hoog vermogen en een optimale motorrespons samen realiseerbaar. Dit helpt bovendien het brandstofverbruik en de emissies effectief te reduceren.

In de tweede generatie 2.0 TFSI-motoren, die aan het einde van het eerste decennium van deze eeuw op de markt kwamen, werd voor het eerst variabele kleppentiming (lichthoogte) toegepast aan de uitlaatzijde. Dit systeem heet Audi valvelift system. Het zorgde voor een significante toename van het koppel, ook bij lage toerentallen, en een dynamische koppelafgifte bij stijgend toerental. Betere prestaties waren het gevolg en de technici maakten ook van de gelegenheid gebruik om de overbrengingsverhoudingen langer te maken, zodat het brandstofverbruik verder daalde.

De combinatie van directe benzine-inspuiting en een mechanische compressor maakt van de in diverse Audi modellen te vinden 3.0 V6-motor een compacte krachtcentrale. Het koppel van meer dan 400 Nm is al vroeg bij de les en blijft over een breed toerenbereik beschikbaar, terwijl het verbruik bescheiden is. Door zijn zeer spontane gasreactie en een ongekende soepelheid bij elk toerental is de zescilinder een prettige metgezel voor iedereen die graag dynamisch rijdt.

TFSI beschikt door de combinatie van drukvoeding en directe benzine-inspuiting over superieure eigenschappen: meer vermogen en dynamiek en een lager verbruik.
De wereld van quattro 320x160-quattro.jpg

Ontdek de wereld van quattro en ervaar de unieke technologie.