1300x551_TDI-clean-diesel.jpg

TDI clean diesel

Audi TDI clean diesel vertegenwoordigt het optimum van de momenteel voor productie geschikte technologieën voor de nabehandeling van uitlaatgassen.

00:00 | 00:00

De vertrouwde besparingen met TDI® en de efficiënte vermindering van de emissies van het ultra low emissiesysteem zorgen voor een zuinige en schone auto.

Dit zijn de kenmerken van Audi TDI clean diesel met stikstofoxidekatalysator op basis van de selectieve katalytische reductiekatalysator:

In en nabij de motor zorgen een doorontwikkelde common-railinspuiting met een inspuitdruk van 2.000 bar, innovatieve druksensoren in de verbrandingsruimtes die voortdurend nauwkeurige informatie over het verbrandingsproces leveren, een verder verbeterde drukvoeding en een geavanceerd uitlaatgasrecirculatiesysteem voor een zeer efficiënte ontbranding.

Vanuit de motor bereiken de hete uitlaatgassen eerst de dichtbij de motor geplaatste oxidatiekatalysator. Daarin worden koolwaterstoffen en koolmonoxide omgezet in kooldioxide en water.
In de volgende stap komen de gassen in het roetfilter. Dit haalt de roetdeeltjes uit de gasstroom en slaat die op in het inwendige filter. Op gezette tijden wordt het filter geregenereerd, waarbij de koolstofdeeltjes verbranden.

Om de stikstofoxide tot een minimum niveau te verlagen, is een nieuwe laatste stap toegevoegd. Na de passage van het roetfilter wordt een vloeistof van water en 32,5 procent ureum (AdBlue®) in de gasstroom geïnjecteerd. In het hete uitlaatsysteem ontstaan dan ammoniak en water.

Het Audi TDI clean diesel-systeem wordt in de toekomst verder geoptimaliseerd, waardoor het aandeel stikstofoxide nog meer zal afnemen. Dit betekent wel dat het AdBlue-verbruik stijgt, waardoor het nodig is om de AdBlue-tank tussen twee onderhoudsbeurten door eenmaal bij te vullen.

De auto is niet te starten met een lege tank. Daarom verschijnt al 2.400 km van tevoren een waarschuwing op het instrumentenpaneel, die regelmatig wijst op de beperkte actieradius.

Het is aan te bevelen om het bijvullen in een Audi werkplaats te laten doen. Als alternatief is de tank zelf bij te vullen met een Kruse-fles. De vulopening van de AdBlue-tank zit direct naast de tankdop van de dieseltank.