Laadtips > Elektrische auto opladen: thuis en onderweg > Elektrische auto’s van Audi > Home > Audi Nederland
Laadtips

Houd uw accu zo lang mogelijk gezond

De aandrijfaccu is het hart van elke elektrische auto. Natuurlijk legt Audi de lat hoog: de accu’s zijn van topkwaliteit, degelijk beschermd en goed voor heel veel kilometers. Dat neemt niet weg dat elke accu of batterij onderhevig is aan veroudering. Na verloop van tijd daalt de opslagcapaciteit, maar er is goed nieuws: hoe u de accu gebruikt en oplaadt, beïnvloedt de levenstermijn ervan. Daarom geven wij u enkele basistips voor de dagelijkse praktijk. Dan geniet u langer van een ruime actieradius en heeft uw toekomstige inruilauto een zo gezond mogelijke accu.

De drie basisregels

De drie basisregels

Gezond blijven zit in de genen en in het gedrag.

  1. Laad niet verder op dan 80% als u de extra kilometers niet nodig heeft.
  2. Er is niets mis met opladen tot 100%, bijvoorbeeld als u een langere reis voor de boeg heeft, maar laat de auto dan niet lang staan met volle accu. Met andere woorden: volladen en wegrijden.
  3. Heeft u de auto een tijdje niet nodig, bijvoorbeeld tijdens vakantie? Parkeer hem dan met een accupercentage tussen de 30 en 80%.
Video Mindful charging

Gebruik deze instellingen voor een gezonde accu

 
Korte afstanden
(bijvoorbeeld woon-werkverkeer, ritten in de omgeving)
Lange afstanden
(bijvoorbeeld een vakantiereis of een dag met veel kilometers)
Maximaal laadpercentage
Bepaal het accupercentage waarbij het laden automatisch stopt. In te stellen in de myAudi-app en in MMI.
Instellen op 80%.
Instellen op 100%.
Oplaadtimer
Stel de vertrektijd in. Het hoogste accupercentage wordt vlak voor vertrek bereikt. Hierdoor staat de auto niet lang stil met volle accu. U kunt ook regelen dat het interieur is gekoeld of verwarmd. De stroom daarvoor komt dan van het net en niet uit uw auto. De oplaadtimer en preconditionering zijn in te stellen in de myAudi-app en in MMI.
Bij maximaal 80% laden is de laadtimer niet strikt noodzakelijk. Voorverwarmen of -koelen is natuurlijk wel altijd prettig.
Vertrektijd instellen om zo kort mogelijk met volle accu stil te staan.
Navigatie
Het e-tron navigatiesysteem houdt rekening met de actuele actieradius en voegt laadstops toe. In te stellen in de myAudi-app en in MMI.
Op bekende trajecten zult u routes niet plannen, tenzij u files wilt vermijden op basis van automatische verwerking van verkeersdrukte.
Tijdens langere ritten is de e-tron routeplanner ideaal.

Rijmodus
Beïnvloed het autokarakter en de actieradius. In te stellen in MMI.
Kies voor de efficiencystand en uw auto probeert het verbruik zo laag mogelijk te houden. Bovendien wordt de accu thermisch minder belast. Dat is op de langere termijn beter.
Snelladen op doorreis

Snelladen op doorreis

  • Snelladen komt van pas als u op doorreis bent. Bij de grotere netwerken staan ultra-snelladers met in de meeste gevallen vermogens van 175, 300 of 350 kW. Voor dagelijks gebruik in uw directe omgeving is High Power Charging minder relevant.
  • Tijdens snelladen neemt het laadvermogen af naarmate de accu voller raakt. Deze zogeheten laadcurve verschilt per auto, maar hangt ook af van bijvoorbeeld de accutemperatuur. Volledig volladen met een snellader is qua tijd niet efficiënt en is ook niet ideaal voor de accu. De e-tron routeplanner houdt hier rekening mee en berekent niet alleen de route, maar ook de optimale laadduur.
Snelladen op doorreis

  • Als het qua route en beschikbare laders zo uitkomt, beveelt het e-tron navigatiesysteem soms aan om bij een snellader tot boven de 80% te laden.
  • In de Audi e-tron GT is de e-tron routeplanner nog geavanceerder. De auto verwarmt op weg naar het laadstation namelijk de accu tot een optimale temperatuur. Met de accu op de juiste temperatuur valt zo lang mogelijk een hoge laadsnelheid te behalen.
Garantie en gebruiksduur van uw accu

Garantie en gebruiksduur van uw accu

Alle aandrijfaccu’s in de elektrische modellen en plug-in hybrides van Audi zijn ontworpen met het oog op een lange gebruiksduur. Audi geeft acht jaar of 160.000 kilometer garantie.

Informatie over de Audi-garantie
Er zit een buffer in uw accu

Er zit een buffer in uw accu

Twee buffers beschermen de aandrijfaccu tegen overladen en ontladen.

  1. Brutocapaciteit
  2. Nettocapaciteit
  3. Buffer tegen overladen
  4. Buffer tegen ontladen

De afbeelding is een abstracte weergave van de werkelijkheid.

Accucapaciteit

Accucapaciteit

Als we het over de accugrootte hebben, onderscheiden we de bruto- en nettocapaciteit. De brutogrootte betreft de gehele accu, dus ook het deel dat niet gebruikt wordt. De nettocapaciteit is de accu-inhoud die daadwerkelijk voor u beschikbaar is. De buffers tegen over- en ontladen en een reservecapaciteit voor noodgevallen zijn daarvan afgetrokken. Het is dus de nettocapaciteit die u wilt weten als het over elektrische auto’s gaat.

De afbeelding is een abstracte weergave van de werkelijkheid. Als voorbeeld is de Q4 e-tron 40 genomen.