De aandrijfaccu is het hart van elke elektrische auto. Natuurlijk legt Audi de lat hoog: de accu’s zijn van topkwaliteit, degelijk beschermd en goed voor heel veel kilometers. Dat neemt niet weg dat elke accu of batterij onderhevig is aan veroudering. Na verloop van tijd daalt de opslagcapaciteit, maar er is goed nieuws: hoe u de accu gebruikt en oplaadt, beïnvloedt de levenstermijn ervan. Daarom geven wij u enkele basistips voor de dagelijkse praktijk. Dan geniet u langer van een ruime actieradius en heeft uw toekomstige inruilauto een zo gezond mogelijke accu.
De drie basisregels
Gezond blijven zit in de genen en in het gedrag.
Korte afstanden (bijvoorbeeld woon-werkverkeer, ritten in de omgeving) |
Lange afstanden (bijvoorbeeld een vakantiereis of een dag met veel kilometers) |
|
Maximaal laadpercentage Bepaal het accupercentage waarbij het laden automatisch stopt. In te stellen in de myAudi-app en in MMI. |
Instellen op 80%. |
Instellen op 100%. |
Oplaadtimer Stel de vertrektijd in. Het hoogste accupercentage wordt vlak voor vertrek bereikt. Hierdoor staat de auto niet lang stil met volle accu. U kunt ook regelen dat het interieur is gekoeld of verwarmd. De stroom daarvoor komt dan van het net en niet uit uw auto. De oplaadtimer en preconditionering zijn in te stellen in de myAudi-app en in MMI. |
Bij maximaal 80% laden is de laadtimer niet strikt noodzakelijk. Voorverwarmen of -koelen is natuurlijk wel altijd prettig. |
Vertrektijd instellen om zo kort mogelijk met volle accu stil te staan. |
Navigatie Het e-tron navigatiesysteem houdt rekening met de actuele actieradius en voegt laadstops toe. In te stellen in de myAudi-app en in MMI. |
Op bekende trajecten zult u routes niet plannen, tenzij u files wilt vermijden op basis van automatische verwerking van verkeersdrukte. |
Tijdens langere ritten is de e-tron routeplanner ideaal. |
Rijmodus Beïnvloed het autokarakter en de actieradius. In te stellen in MMI. |
Kies voor de efficiencystand en uw auto probeert het verbruik zo laag mogelijk te houden. Bovendien wordt de accu thermisch minder belast. Dat is op de langere termijn beter. |
Snelladen op doorreis
Er zit een buffer in uw accu
Twee buffers beschermen de aandrijfaccu tegen overladen en ontladen.
De afbeelding is een abstracte weergave van de werkelijkheid.
Accucapaciteit
Als we het over de accugrootte hebben, onderscheiden we de bruto- en nettocapaciteit. De brutogrootte betreft de gehele accu, dus ook het deel dat niet gebruikt wordt. De nettocapaciteit is de accu-inhoud die daadwerkelijk voor u beschikbaar is. De buffers tegen over- en ontladen en een reservecapaciteit voor noodgevallen zijn daarvan afgetrokken. Het is dus de nettocapaciteit die u wilt weten als het over elektrische auto’s gaat.
De afbeelding is een abstracte weergave van de werkelijkheid. Als voorbeeld is de Q4 e-tron 40 genomen.