Onderhoud van een elektrische auto | Audi Nederland > Elektrisch rijden met Audi | Audi Nederland > Elektrische auto’s van Audi > Home > Audi Nederland
Zakelijk leasen

Onderhoud

Hoeveel onderhoud heeft een elektrische auto nodig?

Elektrische auto’s hebben relatief weinig onderhoud nodig in vergelijking tot traditionele personenauto’s. Er zijn minder (bewegende) onderdelen, minder vloeistoffen en langere intervallen voor het slijten van de remmen dankzij regeneratief remmen. Hierdoor vallen de onderhoudskosten van een elektrische auto ruim 40% lager uit dan een conventionele brandstof auto. Er zijn echter enkele onderdelen in EV’s die niet vergeten mogen worden.

Hoeveel onderhoud heeft een elektrische auto van Audi nodig?

Als u kiest voor een Audi e-tron of een ander elektrisch model van Audi, profiteert u standaard van de Audi e-care. Dit is een uitgebreid servicepakket dat ervoor zorgt dat u altijd en overal zorgeloos elektrisch kunt rijden. Ervaar volledige ontzegging voor uw Audi e-tron door middel van de Audi e-care.

Hoeveel onderhoud heeft een elektrische auto van Audi nodig?

Welke onderdelen van een elektrische auto hebben onderhoud nodig?

Het belangrijkste onderdeel van de elektrische auto is de accu. Naast de accu hebben de volgende onderdelen regelmatig onderhoud nodig:

  • Remblokken
  • Ruitenwissers
  • Vloeistoffen
  • Banden
Welke onderdelen van een elektrische auto hebben onderhoud nodig?
563x317-ionity_image.jpg

Accu

Na verloop van tijd kan de accu van een elektrische auto minder gaan presteren, en is hij toe aan vervanging. Echter wordt het vervangen van een accu niet gezien als regulier onderhoud, omdat deze al snel tien jaar meegaan.
563x317_AQ7_E_10010.jpg

Remblokken

De remblokken van een elektrische auto moeten natuurlijk in goede conditie zijn én blijven. Dit is bij een EV een stuk gemakkelijker dan bij een traditionele auto, vanwege de regeneratieve remmen. Die zorgen ervoor dat er geen kostbare energie verloren gaat wanneer u remt. Wanneer u het rempedaal indrukt, draait de motor de andere kant op. De autowielen draaien langzamer en de energie die daarmee bespaard wordt, wordt opgeslagen in de accu. Dankzij regeneratief remmen hebben elektrische auto’s tot 50% minder onderhoud nodig aan de remmen dan een traditionele auto.
883x496_iStock_9307204_XLARGE.jpg

Ruitenwissers

Er is geen verschil tussen de ruitenwissers van een elektrische auto en conventionele auto. Deze hebben daardoor hetzelfde onderhoudsprotocol. We raden aan om de ruitenwissers twee maal per jaar te laten vervangen: eenmaal voordat de zomer begint en eenmaal voordat de winter begint.
563x317_AOZ_10232.jpg

Vloeistoffen

Zoals eerder benoemd zijn er in elektrische auto’s minder vloeistoffen aanwezig dan in traditionele auto’s. Echter zijn er drie soorten vloeistoffen die regelmatig bijgevuld moeten worden en dat zijn de:
• Koelvloeistof
• Remvloeistof
• Ruitenwisservloeistof
Koelvloeistof is belangrijk voor het klimaatbeheersysteem van een elektrische auto en moet van tijd tot tijd worden bijgevuld. Remvloeistof moet worden gecontroleerd en vervangen volgens de gebruikershandleiding. Ruitenwisservloeistof moet periodiek worden toegevoegd. Tip: kies voor een wintermix tijdens koud weer, om het vriespunt te verlagen.
690x388_AOZ_DIV_131038.jpg

Banden

Er is geen significant voor- of nadeel als het gaat om het onderhoud van de banden van elektrische auto’s tegenover de banden van brandstof auto’s. Houd wel, net als bij traditionele auto’s, rekening met slijtage van de banden. Deze kunnen bij EV’s sneller slijten, omdat de auto sneller optrekt dan een traditionele auto. Door de banden te roteren staan ze in een andere positie, waardoor de banden gelijkmatig slijten. Volg hiervoor de richtlijnen van de fabrikant op. U geniet dan langer van de banden en bespaart ook nog eens op de onderhoudskosten.