Audi e-tron quattro concept > Home > Audi Nederland
  • stage_exterior_front.jpg
Audi e-tron quattro concept

100% electric. 500 km range.
Zero emission.

Een volledig elektrisch productiemodel van Audi is binnenkort geen toekomstmuziek meer, maar werkelijkheid. De Audi e-tron quattro concept debuteerde in 2015 op de IAA-autoshow in Frankfurt. Het is een concrete vooruitblik op een volledig elektrische sportieve SUV uit het hogere segment. Een treffend bewijs dat Audi alternatieve aandrijving fraai verpakt in een sportief en modern design. Vanaf eind 2018 staat de Audi e-tron – die CO2-neutraal geproduceerd gaat worden in Audi’s fabriek in Brussel – bij de Nederlandse dealers. Begin 2019 wordt hij in ons land leverbaar.

Multimedia gallery
Alle foto's downloaden.
00:00 | 00:00
  • Der Audi e-tron Sportback concept und der Audi e-tron quattro concept.

  • Der Audi e-tron Sportback concept und der Audi e-tron quattro concept.

In cijfers

Acceleratie van 0 naar 100 km/h

4,6

seconden

Electrische actieradius max.

500

kilometer

Vermogen max.

370

kW

Techniek van morgen

Drie elektromotoren, één bij de voorwielen en twee bij de achteras, zorgen voor ruim voldoende power en vlotte prestaties. Het systeemvermogen bedraagt 320 kW en tijdens de boostfase zelfs even 370 kW. Het koppel bedraagt 800 Nm. Daarmee sprint de Audi e-tron quattro concept in slechts 4,6 seconden van 0 naar 100 km/h en daarna snel door tot de elektronisch begrensde topsnelheid van 210 km/h.

e-tron verlichting

De belangrijkste verlichtingsfuncties van de Audi e-tron quattro concept functioneren allemaal met matrix-lasertechnologie. Deze nieuwste vorm van autoverlichting werkt met losse pixels, waardoor de lichtbundel van de matrix-laserkoplampen zeer nauwkeurig te vormen is. Onder de koplampen zitten vijf beeldbepalende verlichtingselementen waarin LEDs zijn gecombineerd met zeer platte OLEDs (organic light emitting diodes). Deze OLEDs stralen een homogeen licht uit, ze zijn dimbaar en je kunt er allerlei animaties mee vertonen. De toepassing van matrix-laser-OLED-technologie in de koplampen van de Audi e-tron quattro concept is een wereldprimeur. Een hoogstandje op het gebied van ‘voorsprong door techniek’ met autoverlichting.

Slanke lijn

De Audi e-tron quattro concept is een grotere auto met een slanke uitstraling. De schouderlijn loopt op karakteristieke wijze door in de achterklep. Die vorm wordt verder geaccentueerd door een LED-lichtgeleider tussen de achterlichten. Zo oogt de auto mooi breed. Net zoals de koplampen zijn ook de achterlichtunits over twee zones verdeeld. Bovenin zitten negen platte OLED-segmenten voor de achterlichten. Daaronder schijnen nog eens drie verlichtingselementen.

Aerodynamisch

Voor een volledig elektrische auto is een gunstige aerodynamica een pluspunt. Audi belooft voor de Audi e-tron quattro concept een actieradius van meer dan 500 kilometer. Die afstand is mede mogelijk door het nieuwe design dat nadrukkelijk volgens aerodynamische basiswetten getekend is. De sportieve SUV heeft een gunstige cw-waarde van 0,25, waarmee hij stil en efficiënt de lucht doorklieft. Met zijn lengte van 4,88 meter, breedte van 1,93 meter en wielbasis van 2,91 meter valt de Audi e-tron quattro concept in het Audi gamma tussen de Q5 en de Q7. Wel is hij met een hoogte van 1,54 meter beduidend lager dan deze productiemodellen. Lage raampartijen en een snel dalende daklijn verlenen de conceptcar meer dan een vleugje coupékarakter.