Audi SQ7 TDI Challenge > Audi quattro > Home > Audi Nederland

Audi SQ7 TDI Challenge

  • 1400x438-SQ7challenge.jpg
1400x438-SQ7challenge.jpg

Audi SQ7 TDI Challenge

Een strijd der giganten

De nieuwe Audi SQ7 TDI tegen de Red Bull Alpha Jet. 435 pk tegen 10.600 pk. De Audi SUV kan echter in slechts 4,8 seconden van 0 naar 100 km/h accelereren. Is dat voor onze Le Mans- en DTM-kampioen Mike Rockenfeller genoeg om de 300-meter sprint te winnen?

Een SUV die zijn S waarmaakt

Dankzij zijn innovatieve techniek legt de nieuwe Audi SQ7 TDI duidelijk de nadruk op ‘Sport’ in Sport Utility Vehicle.

48 volt

Dankzij 48 volt zijn in 250 milliseconden 70.000 toeren per minuut mogelijk. Het is misschien ongebruikelijk om op deze metaforische wijze met de deur in huis te vallen, maar als het om de nieuwe Audi SQ7 TDI gaat, is de verleiding nou eenmaal groot om met getallen te pronken. Het zijn immers waarden die je normaal niet met een SUV in verband brengt. De nieuwste loot aan de Audi Q7 stam slaat dan ook geheel nieuwe wegen in. Dat wordt pas echt duidelijk bij nadere bestudering van de cijfers.


Ogenschijnlijk het onbeduidendste getal is 48. Niets is echter minder waar, want dit cijfer vervult een sleutelrol. Medio 2015 heeft Audi in de RS 5 TDI concept een belangrijke technische ontwikkeling voor de toekomst gepresenteerd: een 48-voltnet. Dit is een baanbrekende vernieuwing voor de elektrische systemen in de auto. Kort samengevat: des te hoger de spanning, des te meer systemen van stroom zijn te voorzien, ook als die een grote energiebehoefte hebben. In de nieuwe Audi SQ7 TDI is deze technologie nu voor het eerst in een productiemodel aanwezig. Het gebruikelijke voltage in een auto is 12. De hogere spanning wordt vooral gebruikt voor de elektrisch aangedreven compressor, die op de volledig nieuwe 4.0 V8 twee klassieke turbo’s aanvult. De compressor zorgt met name bij de laagste toerentallen voor dynamische prestaties. Dit betekent dat er meteen vanuit stilstand veel kracht is, omdat het opbouwen van de laaddruk puur elektrisch geregeld wordt. Het schoepenwiel draait in 250 milliseconden 70.000 toeren per minuut. De extra druk die dit oplevert zorgt voor een ongekende vermogensafgifte. Hier is sprake van pure dynamiek en een turbogat is in geen velden of wegen te bekennen. Stefan Knirsch, directeur Technische Ontwikkeling van AUDI AG: “De toepassing van een elektrisch aangedreven compressor is een wereldpremière. Daarmee staaft Audi voor de zoveelste keer het motto ‘Voorsprong door techniek’.”

fighter.jpg

De elektrisch aangedreven compressor is een van de componenten die de Audi SQ7 TDI aan zijn indrukwekkende prestaties helpen. Zo is het koppel een enorme 900 Newtonmeter en levert de V8 een vermogen van 320 kW (435 pk). Al deze power stelt de SUV in staat om in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/h op te trekken – het vergelijkingsmateriaal bestaat dan ook uit sportauto’s. Bij het verwerken van deze kracht ondersteunt de nieuw samengestelde 8-traps tiptronic. Deze schakelt extreem snel en efficiënt. Laat dat nou net de kernbegrippen voor de Audi SQ7 TDI zijn. Ook vermeldenswaard is het gemiddeld verbruik van minder dan 7,2 liter per 100 kilometer. Wederom mede te danken aan de elektrische compressor, maar ook aan de consequent doorgevoerde gewichtsverlaging van deze modelreeks.

Het innovatieve 48-voltnet zorgt er ook voor dat het kenmerkende comfort van de Q7 behouden blijft, ook al presteert de SUV als een sportauto. De nieuwe elektromechanische actieve rolstabilisatie verbetert op oneffenheden het rijcomfort. Met een sportieve rijstijl helt de carrosserie minder over. Het resultaat is een strak en sportief rijdende auto die ook nog eens minder onderstuur vertoont, waardoor hogere bochtsnelheden mogelijk zijn. Het optionele sportdifferentieel doet in bochten eveneens een duit in het zakje. Dit differentieel is voor het eerst in de Q7 reeks leverbaar. Het verdeelt het aandrijfkoppel over de achterwielen, waardoor de Audi SQ7 TDI als het ware de bocht wordt ingedrukt. Ook de eveneens optionele vierwielbesturing levert extra rijdynamiek op. Met hogere snelheden sturen de achterwielen mee, waardoor de auto sneller reageert en dynamischer en stabieler rijdt.

Zowel tijdens sportieve sprintjes, ritten door de stad als op de snelweg maakt de Audi SQ7 TDI grote indruk op zijn inzittenden. Mede dankzij de elektrisch aangedreven compressor presteert hij ongekend goed, verwent hij met typisch Q7 comfort, ondersteunen innovatieve assistentiesystemen de bestuurder en is het smetteloos afgewerkte interieur een fantastische plek om kilometers in te verslinden. Bovendien zijn de keuzemogelijkheden enorm, bijvoorbeeld leder met contrasterende stiknaden op de stoelen en andere interieurdelen, zwarte alcantara hemelbekleding, sportstoelen ‘plus’ en de allermodernste aansluitingen voor telefoon en internet.

quattro in de webshop 320x160-quattro-mok.jpg

Alle producten uit de Audi quattro collectie zijn van hoge kwaliteit en dragen de duidelijk quattro branding.