1300x551_quattro_intro.jpg

quattro met lamellenkoppeling

Wie Audi kent, kent quattro. Wie eenmaal met quattro heeft gereden, wil niet anders meer. Waarom? Omdat deze aandrijving het motorvermogen zo overtuigend op het asfalt overbrengt.

quattro is een permanente vierwielaandrijving. Als de wielen van een as grip verliezen of dreigen door te slippen, gaat de aandrijfkracht naar de as of het wiel met de meeste grip. De tussenbak en hydraulische lamellenkoppeling regelen deze wielafhankelijke koppelverdeling (torque vectoring).

Met quattro ervaart u op een nieuwe manier wat rijstabiliteit, dynamiek en lichtvoetigheid inhouden. Over- en onderstuur worden probleemloos gecounterd. De voordelen spreken voor zich: meer tractie en daardoor een betere acceleratie alsmede verhoogde veiligheid dankzij een goede koersvastheid.

00:00 | 00:00

De elektronisch geregelde lamellenkoppeling zit achteraan de cardanas. Een elektrisch aangedreven pomp zorgt voor de bediening

Het is het gevoel dat rijden met quattro zo bijzonder maakt. “Alsof de auto aan de weg kleeft”, zeggen veel klanten. Wij formuleren het als volgt: quattro zorgt gewoon voor extra rijplezier.

Welkom in de wereld van quattro 320x160-quattro.jpg

Legendarische techniek die voortdurend wordt aangepast aan de eisen van de tijd: de permanente vierwielaandrijving van Audi voelt zich overal thuis.