1300x551_quattro_intro.jpg

quattro met kroonwieldifferentieel

Wie Audi kent, kent quattro. Wie eenmaal met quattro heeft gereden, wil niet anders meer. Waarom? Omdat deze aandrijving het motorvermogen zo overtuigend op het asfalt overbrengt.

In de RS-modellen uit de A4- en A5-reeks is de nieuwste generatie quattro permanente vierwielaandrijving te vinden. Het belangrijkste onderdeel is het zelfsperrende kroonwiel-middendifferentieel, dat met lamellenpakketten voor hoge sperwaarden zorgt, waardoor de tractie nog beter is. Bovendien is dit middendifferentieel lichter en compacter dan de voorheen toegepaste constructie. De 40 : 60 asymmetrische basisverdeling van het aandrijfkoppel over voor- en achteras is behouden met het oog op de rijdynamiek. Indien nodig is nu echter een groter deel van de kracht naar slechts één as te leiden.

Dankzij torque vectoring verloopt de verdeling van het aandrijfkoppel per wiel afhankelijk van de rijomstandigheden. Het bijzondere hieraan is dat deze koppeldistributie al gebeurt voordat een wiel ongewenst doorslipt. Hierdoor is een gierkoppel op te roepen dat het nemen van bochten ondersteunt.

00:00 | 00:00

Doordat het aandrijfkoppel voor een groter percentage te verdelen is, overtreft het kroonwieldifferentieel zijn voorganger.

Hierdoor zijn de rijeigenschappen sportief en nauwkeurig te controleren, terwijl de auto nog lichtvoetiger aanvoelt en de tractie uitmuntend is.

De quattro aandrijving met torque vectoring is naar wens aan te vullen met een sportdifferentieel in de achteras.

Een sportdifferentieel betekent dat er aan het quattro differentieel in de achteras links en rechts tweetraps overbrengingsunits zijn toegevoegd. Deze zorgen ervoor dat de afzonderlijke wielen een verschillende hoeveelheid koppel ontvangen. Een elektrohydraulische actuator bedient de koppelingen. Aan de hand van onder meer de stuurhoek, dwarsversnelling, gierhoek en snelheid berekent de regelunit de voor de rijsituatie passende koppelverdeling. Tijdens insturen of uit een bocht accelereren gaat er gericht kracht naar het buitenste achterwiel.

Het effect: de aandrijfkracht duwt de auto als het ware de bocht in en deze volgt de hoek die de voorwielen maken. De links en rechts verschillende aandrijfkrachten sturen mee en de tot nu toe gebruikelijke stuurcorrecties zijn vrijwel niet meer nodig. De handling is goed controleerbaar en sportief en de auto voelt lichtvoetiger aan, terwijl bovendien de tractie uitstekend is.

Welkom in de wereld van quattro 320x160-quattro.jpg

Legendarische techniek die voortdurend wordt aangepast aan de eisen van de tijd: de permanente vierwielaandrijving van Audi voelt zich overal thuis.