Wie Audi kent, kent quattro. Wie eenmaal met quattro heeft gereden, wil niet anders meer. Waarom? Omdat deze aandrijving het motorvermogen zo overtuigend op het asfalt overbrengt.
quattro is een permanente vierwielaandrijving. Als de wielen van een as grip verliezen of dreigen door te slippen, gaat de aandrijfkracht naar de andere as. Het zelfsperrende middendifferentieel met wielafhankelijke koppelverdeling (torque vectoring) regelt dit automatisch en permanent. De basisverdeling is dat 40% van de aandrijving naar voren gaat en 60% naar achteren. Indien nodig kan tot 70% naar voren en tot 85% naar achteren, om optredende wielslip te pareren.
De voordelen zijn een betere tractie tijdens accelereren en een verhoogde veiligheid dankzij de goede grip. Tot zover de techniek, want het is het gevoel dat rijden met quattro zo bijzonder maakt. “Alsof de auto aan de weg kleeft”, zeggen veel klanten. Wij formuleren het als volgt: quattro zorgt voor een zo goed mogelijk wegcontact en is veiliger.