1300x551_ARS6_PLUS_151003.jpg

Verhoogde hartslag.

De Audi RS 6 Avant performance levert meer vermogen dan ooit. De prestaties spreken boekdelen: in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/h, wat 0,2 seconde sneller is dan de auto die als basis dient. De krachtoverdracht geschiedt via de standaard achttraps tiptronic en quattro permanente vierwielaandrijving.

00:00 | 00:00

Audi RS 6 motorgeluid en 360-graden-weergave

Achttraps tiptronic De standaard achttraps tiptronic is afgestemd op topprestaties. Alle schakelmomenten verlopen snel en flexibel. Aan het hoge rendement van deze klassieke automaat met koppelomvormer draagt zowel de uiterst efficiënte oliepomp bij als de bakverwarming tijdens de opwarmfase via het koelwater van de motor. Een hydraulisch reservoir maakt de start-stopfunctie mogelijk. De bestuurder heeft de keuze uit de standen D en S en kan ook zelf schakelen door de pook aan te tikken of met de schakelpaddels achter het multifunctionele lederen RS-sportstuur. In de handmatige stand geeft een flitssymbool in het bestuurdersinformatiesysteem of in het optionele head-up display de toerenbegrenzing weer. De lagere versnellingen van de tiptronic zijn sportief kort, maar de lange achtste trap reduceert het verbruik.
quattro permanente vierwielaandrijving De quattro permanente vierwielaandrijving brengt de indrukwekkende power over op de weg en verdeelt via het middendifferentieel het aandrijfkoppel flexibel en naar behoefte. Van huis uit gaat veertig procent richting voorwielen en zestig procent naar de achteras. Naar wens is de quattro-aandrijflijn uit te breiden met een sportdifferentieel in de achteras. Dat verdeelt in een bocht actief het koppel over het binnenste en buitenste wiel: technisch de mooiste vorm van torque vectoring. Daardoor wordt de RS 6 Avant performance op snelheid de bocht ingedrukt.
Onderstel De voorwielophanging bestaat uit vijf aluminium draagarmen per wiel. Deze multilink constructie verwerkt de langs- en dwarskrachten gescheiden. Achter is de sporingsgeleide trapezium as te vinden zoals die bekend is van Audi. Ook daar zijn de draagarmen van aluminium, maar de asdrager zelf is van staal. Twee hydraulisch gedempte lagers zorgen voor de verbinding met de carrosserie. Net zoals bij de voorwielen zijn de wieldraagarmen en draailagers van aluminium gemaakt en zijn de stabilisatoren buisvormig.

De RS 6 Avant performance heeft standaard een specifiek afgestelde luchtvering. De dynamische setup van deze RS-adaptive air suspension brengt de carrosserie 20 millimeter dichter bij het asfalt. De werking van de geïntegreerde geregelde demping volgt de toestand van de weg, de rijstijl en de modus van Audi drive select. Als alternatief voor deze luchtvering levert Audi het stevigere RS-sportonderstel ‘plus’ met Dynamic Ride Control (DRC). Dat werkt met stalen veren en drievoudig instelbare dempers, die via olieleidingen en een centrale klep per demper met elkaar in verbinding staan. Ook optioneel is dynamic steering met traploos variabele overbrenging, gekoppeld aan Audi drive select. Met dit laatste systeem kan de bestuurder belangrijke componenten zoals de besturing en het motormanagement volgens de standen comfort, auto, dynamic en individual laten werken. De RS 6 Avant performance heeft op dit vlak een primeur: de gewenste modus is te selecteren via een speciale knop op het multifunctionele lederen RS-sportstuur, zodat de aandacht bij de weg en het verkeer kan blijven.