A4 Avant g-tron > Home > Audi Nederland

A4 Avant g-tron

Start met een voorsprong in de A4 Avant g-tron

De Audi A4 Avant g-tron is een bifuel-auto¹ waarmee u aardgas en benzine kunt tanken. Op aardgas rijdt u relatief schoner en veelal voordeliger dan met andere fossiele brandstoffen, terwijl u toch geniet van de krachtige prestaties van een 2.0 TFSI en de fraaie lijnen van de A4 Avant.

In het huidige modeljaar (2018) is de Audi A4 Avant g-tron al uitverkocht en kan daarom niet meer worden besteld. De opvolger zal naar verwachting met een nieuwe emissienorm in het derde kwartaal weer beschikbaar zijn.

  • Goed presteren

    Goedkoper tanken
  • 480x270_filmstill11.jpg

    De zuigers en kleppen zijn aangepast voor CNG-gebruik. De elektronische gasdrukregeling verlaagt de druk van het gecomprimeerde aardgas (CNG) van 200 bar in de tank tot 5 à 10 bar in de motor. Dit werkt dynamisch en nauwkeurig, afgestemd op het gevraagde motorvermogen. Op die manier heerst in de aanvoerleiding en in de reduceerventielen steeds de juiste druk: laag voor zuinig rijden met weinig toeren, hoog voor meer vermogen en koppel.

  • Volgens de verplichte Europese meetmethode voor verbruik en uitstoot (NEDC) verbruikt de Audi A4 Avant g-tron gemiddeld 3,8 tot 4,4 kg CNG per 100 kilometer. De CO₂-emissie ligt tussen de 100 en 117 gram per kilometer. De tankinhoud van 19 kilogram CNG is dan goed voor een actieradius van zo’n 400 kilometer. Als er bijna geen CNG meer is en de druk onder de 10 bar komt, schakelt het motormanagement automatisch over op benzine. Daarmee komt de A4 Avant g-tron nog eens 450 kilometer ver.

    Kaart met tanklocaties in Nederland
  • 480x270_AA4_G-TRON_161002.jpg

    De A4 Avant g-tron rijdt sportief, efficiënt en economisch verantwoord. Als basis voor de motor dient de nieuwe 2.0 TFSI die werkt met een door Audi doorontwikkeld uiterst efficiënt verbrandingsproces. De turbokrachtbron levert 125 kW/170 pk. Vanaf 1.650 toeren wordt het maximale koppel van 270 Nm geproduceerd.

  • 480x270_filmstill8.jpg

    Groen gas heeft dezelfde chemische eigenschappen als aardgas, maar wordt geproduceerd uit organisch afval, zoals koeienmest of slib. Het inzetten van een Audi A4 Avant g-tron ondersteunt dan ook het duurzame imago van bedrijven. Bovendien bieden diverse regionale en lokale overheden subsidiemogelijkheden voor het rijden in een aardgasauto. Door groen gas te tanken is sprake van een bijzonder lage CO₂-uitstoot. De Audi A4 Avant g-tron is daarmee een belangrijke mijlpaal op weg naar CO₂-neutrale mobiliteit.

Rijden op groen gas en benzine

De krachtige viercilinder van de A4 Avant g-tron is volledig aangepast aan het gebruik van Compressed Natural Gas (CNG). Omdat het een bifuel-auto is, kan hij zowel op CNG als op benzine rijden. De prestaties zijn met beide brandstoffen hetzelfde. Op het instrumentenpaneel zitten twee aparte brandstofdisplays, zodat goed zichtbaar is hoe het met de CNG- en benzinevoorraad is gesteld. Achter de tankklep gaan twee vulopeningen schuil. Na het tanken en ook als het erg koud is, start de auto automatisch op benzine. Vervolgens schakelt de techniek zo snel mogelijk over op CNG. De CNG-technologie blijft op de achtergrond. Het overschakelen tijdens het rijden tussen CNG en benzine gebeurt geheel automatisch. Alleen aan de g-tron logo’s is het bifuel-karakter herkenbaar.

Rijden met het oog op de toekomst

De benaming ‘g-tron’ wijst erop dat de A4 Avant samengeperst aardgas (CNG) kan tanken. Zijn motor is daar vanuit de fabriek op voorbereid. Een slimme keuze, want er zijn al zo’n 3.500 tanklocaties in heel Europa. Aardgas is een relatief schone brandstof. Bij de verbranding ervan ontstaat geen fijnstof, wat een groot voordeel is voor de lokale luchtkwaliteit. Niet alleen de volksgezondheid, maar ook het klimaat is beter af met aardgas dan met bijvoorbeeld diesel. Het belangrijkste bestanddeel is namelijk methaan (CH4), dat van alle fossiele brandstoffen de laagste specifieke CO₂-uitstoot heeft. Bovendien is methaan ook uit organisch restmateriaal te winnen en dan is de milieuwinst nog groter. Het Nederlandse groen gas is daar een voorbeeld van. De A4 Avant g-tron brengt op aardgas rijden binnen bereik voor iedereen die hoge eisen stelt aan een auto. De lichte tanks, efficiëntie en dynamiek bewijzen de voorsprong van Audi. De lage brandstofkosten zijn iedere kilometer een pluspunt.

Baanbrekend Audi e-gas

De brede visie van Audi op duurzame mobiliteit is bijzonder vooruitstrevend. In eigen regie is de brandstof Audi e-gas ontwikkeld. Die ontstaat in de grootste power-to-gas-centrale ter wereld in het Duitse Werlte. Audi e-gas is een synthetische en CO₂-neutrale brandstof die gemaakt is uit hernieuwbare energie, water, CO₂ en organisch restmateriaal. Net zoals in Nederland groen gas in het bestaande ondergrondse aardgasnetwerk wordt geïnjecteerd (dus geen tankauto’s nodig om brandstof te vervoeren!), wordt in Duitsland Audi e-gas aan het netwerk toegevoegd.

De natuurlijke kringloop van Audi e-gas
  • 563x317_AA3_161013.jpg
    Audi nieuwsbrief

    Meld u aan voor de Audi nieuwsbrief en blijf op de hoogte van modelintroducties, speciale acties en interessante wetenswaardigheden uit de wereld van Audi.

    Nu aanmelden
  • 563x317-AudiConnect.jpg
    Audi connect

    Interconnectiviteit onderweg. Onder de vlag van Audi connect zijn alle toepassingen en ontwikkelingen samengebracht die de huidige en toekomstige Audi modellen, de inzittenden en de rest van de wereld aan elkaar linken.

    Meer informatie