1300x551_AS3_161007_166150_MDB-36798_mod2_RZic.jpg

Audi A3 Sportback g-tron haalt beste score ooit in AutoBild-langeduurtest over 100.000 km

Met een 1+ op je rapport hoef je in Nederland niet aan te komen, maar in Duitsland tellen ze op dit vlak andersom en drukt dit cijfer dus een topprestatie uit. De beste uit de klas is de Audi A3 Sportback g-tron, die met een absolute topscore de langeduurtest over 100.000 kilometer van het Duitse automagazine AutoBild afsloot. Daarmee is aangetoond dat het met de kwaliteit van Audi en de g-tron-aandrijflijn meer dan goed zit.

AutoBild voert langeduurtesten uit tot de teller 100.000 kilometer aangeeft. Het tijdschrift annex online magazine heeft sinds de oprichting in 1986 al 246 auto’s van verschillende merken over die afstand aan de tand gevoeld. Zodra er een ton op de teller staat, wordt een testauto volledig uit elkaar gehaald en op gebreken en slijtage gecontroleerd. In het voorjaar van 2017 heeft de Audi A3 Sportback g-tron op basis van die grondige test de beste score ooit behaald. AutoBild was onder de indruk van de dagelijkse bruikbaarheid en betrouwbaarheid van de vijfdeurs hatchback, alsmede van de uitstekende technische conditie na 100.000 kilometer.

Werner Zimmermann, hoofd Kwaliteitsmanagement bij AUDI AG: "De uitkomst van deze duurtest bewijst dat wij hoogwaardige en betrouwbare auto's bouwen. Tegelijkertijd onderbouwt de test ook de kwaliteit van de innovatieve g-tron-aandrijving inclusief alle bijbehorende componenten."

De Audi A3 Sportback g-tron heeft een 81 kW/110 pk sterke bifuel 1.4 TFSI-krachtbron onder de motorkap. Bifuel betekent dat de motor op twee verschillende brandstoffen kan lopen, in dit geval aardgas en benzine. Daartoe hebben de Audi engineers de cilinderkop, turbolader, inspuiting en katalysator van de viercilinder aangepast en met buitengewoon succes, zoals de ervaringen van de AutoBild-redacteuren bewijzen.

Onder de bagagevloer van de vijfdeurs zijn twee extra tanks geplaatst, samen goed voor 14,4 kilo CNG (aardgas). Beide tanks knabbelen maar een beetje bagageruimte weg. Ze zijn van een sandwichconstructie gemaakt. Over een gasdichte laag polyamide is een laag CFRP gelegd (met koolstofvezel versterkte kunststof). Als omhulsel dient een laag GFRP (met glasvezel versterkte kunststof).

Ook de elektronische gasdrukregeling is een belangrijke component van de Audi A3 Sportback g-tron. Dit onderdeel bepaalt in elke rijsituatie de juiste gasdruk. Tijdens zuinig rijden met weinig toeren is de druk laag. Zodra de bestuurder het gaspedaal dieper intrapt, stijgt de druk. Als er bijna geen CNG meer is en de druk onder de tien bar komt, schakelt het motormanagement automatisch over op benzine.

Bijzondere techniek van topkwaliteit, waarmee op aardgas vele kilometers zijn af te leggen met een lagere emissie en zonder dat de auto dan fijnstof uitstoot.