A3 Sportback g-tron > A3 > Home > Audi Nederland

A3 Sportback g-tron

Verandert de wereld. Niet het dagelijks leven.

Technische voorsprong heeft meerdere gezichten. Neem de Audi A3 Sportback g-tron. Die kan zowel op aardgas als op benzine rijden. Bovenop de moderne CNG-motor heeft hij een zakelijk verantwoorde uitstraling en een goede uitrusting. Daarnaast is hij praktisch in het dagelijks gebruik en rijdt u veelal schoner en goedkoper dan met diesel of benzine. Hij voelt zich thuis in de stad en op de snelweg. Wie Audi A3 Sportback g-tron rijdt voelt de tijdgeest haarfijn aan, zonder ophef en compromissen.

In het huidige modeljaar (2018) is de Audi A3 Sportback g-tron al uitverkocht en kan daarom niet meer worden besteld. De opvolger zal naar verwachting met een nieuwe emissienorm in het derde kwartaal weer beschikbaar zijn. Huidige gebruikte auto's zijn te vinden bij uw Audi dealer.

  • De A3 Sportback op aardgas.

    Rij schoner, verder en goedkoper.
  • De feiten spreken voor zich: met de 81 kW/110 pk sterke viercilinder 1.4 TFSI blinkt de Audi A3 Sportback g-tron uit in efficiency en milieubewustzijn. Dankzij de bifuel-motor heeft hij op aardgas een actieradius van 400 kilometer en op benzine nog eens 900 kilometer¹. CNG tanken is daarom ook ideaal voor dieselrijders die gewend zijn om veel kilometers af te leggen tussen twee tankbeurten. De auto schakelt automatisch over van de ene op de andere brandstof, dus daar heeft u als bestuurder geen omkijken naar. Op het instrumentenpaneel is voor beide brandstoffen apart te zien wat de resterende actieradius is. Kortom, in een Audi A3 Sportback g-tron rijdt u schoner en ongeveer 1.300 kilometer* tussen twee tankbeurten.

    Kaart met tanklocaties in Nederland
  • Een laag verbruik, geringe CO₂-uitstoot en toch sportief. De Audi A3 Sportback g-tron is dan ook de maatstaf in zijn segment. Bijzonder vooruitstrevend is de brede visie van Audi op duurzame mobiliteit. Zo bezit het merk in Duitsland ’s werelds eerste industriële power-to-gas-centrale, waar met behulp van twee chemische processen het synthetische aardgas Audi e-gas wordt gemaakt. Bij de productie van Audi e-gas wordt net zoveel CO₂ opgenomen als tijdens het rijden vrijkomt. Daardoor is het CO₂-neutraal. Maar er is meer dan alleen aardgas. Audi kijkt over de eigen grenzen heen met een serie duurzame brandstoffen en toekomstige aandrijflijnen. Aardgas, elektrisch, waterstof? Audi is er klaar voor. Kijk voor uitgebreide informatie over alle duurzaamheidsinitiatieven op de corporate website van Audi.

    Duurzaamheid en aandrijftechnologieën (Engelstalige pagina)
  • 480x270_filmstill8.jpg

    Van Maastricht naar Groningen en weer terug met minder gevolgen voor het milieu. In de Audi A3 Sportback g-tron rijdt u dergelijke afstanden met een lage CO₂-uitstoot. De Audi A3 Sportback g-tron heeft een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een 7-traps S tronic automaat met dubbele koppeling. Met S tronic verbruikt* hij volgens de NEDC-regels (de verplichte Europese norm voor verbruik en uitstoot) 3,3 tot 3,5 kg CNG per 100 kilometer. Daardoor bedraagt de CO₂-uitstoot¹ maar 89 tot 95 gram per kilometer. De hoge efficiency van de Audi A3 Sportback g-tron is te danken aan het aandrijfconcept en innovaties zoals de lichte bouwwijze van Audi.

  • 480x270_AS3_161007_166150_MDB-36798_mod2_RZic.jpg

    De alternatieve brandstof waar de Audi A3 Sportback g-tron op rijdt, is het enige alternatieve aan deze auto. Voor de rest gaat u in een Audi op weg die net zo toonaangevend is als elke andere Audi. Ook de uitrusting is volledig naar eigen wens samen te stellen. Hij is er als Sportback, Sportback sport en Sportback design, met handbak of automaat. Pakketten als Pro Line en S line zijn ook mogelijk, net zoals individuele opties. En er kan gewoon een caravan of trailer van 1.300 kg achter. Kortom, met de A3 Sportback g-tron rijdt u met energielabel A, zonder in te leveren op uitstraling, luxe en bruikbaarheid.

* Net zoals met elke andere brandstof is het daadwerkelijke verbruik afhankelijk van technische en menselijke factoren, maar ook van externe invloeden zoals het weer en de topografie. Specifiek voor aardgas geldt dat de samenstelling ervan (de energetische waarde) het verbruik en de actieradius beïnvloedt. De volgens verplicht Europees protocol uitgevoerde metingen zijn gedaan met hoog calorisch aardgas. Nederlands aardgas heeft een lage calorische waarde. Hierdoor zit het Nederlands normverbruik aan de bovenkant van de bandbreedte.

Het rijdt hetzelfde, maar schoner

Wennen aan toekomstgericht schoner rijden? In de Audi A3 Sportback g-tron absoluut niet. Die is net zo sportief, strak getekend en veeleisende automobilisten op het lijf geschreven als elke andere Audi A3 Sportback. Of beter gezegd: als elke andere Audi. De acceleratie verloopt net zo dynamisch als in een versie die alleen benzine lust. De laaggeplaatste gastanks zijn van moderne materialen gemaakt en wegen daardoor de helft minder dan stalen exemplaren. De extra tanks hebben dus geen invloed op de rijbeleving. Wat zijn dan wel de verschillen? Twee brandstofmeters, gunstige brandstofkosten en een schoon geweten door de lagere CO₂-uitstoot en het ontbreken van fijnstof.

Audi A3 Sportback g-tron haalt beste score ooit in AutoBild 100.000 km-duurtest

De Audi A3 Sportback g-tron is een topper en dat is onlangs bevestigd door het Duitse automagazine AutoBild. De Audi met bifuelaandrijving heeft de beste score ooit behaald in de langeduurtest over 100.000 kilometer die de redacteuren voortdurend met allerlei auto's uitvoeren. De Audi A3 Sportback g-tron overtreft dus elke eerdere geteste auto, ongeacht merk, land van herkomst, marktsegment en aandrijving.

Degelijk tot de laatste schroef
Rijden met het oog op de toekomst

De benaming ‘g-tron’ wijst erop dat de A3 Sportback samengeperst aardgas (CNG) kan tanken. Zijn motor is daar vanuit de fabriek op voorbereid. Een slimme keuze, want er zijn al zo’n 3.500 tanklocaties in heel Europa. Aardgas is een relatief schone brandstof. Bij de verbranding ervan ontstaat geen fijnstof, wat een groot voordeel is voor de lokale luchtkwaliteit. Niet alleen de volksgezondheid, maar ook het klimaat is beter af met aardgas dan met bijvoorbeeld diesel. Het belangrijkste bestanddeel is namelijk methaan (CH4), dat van alle fossiele brandstoffen de laagste specifieke CO₂-uitstoot heeft. Bovendien is methaan ook uit organisch restmateriaal te winnen en dan is de milieuwinst nog groter. Het Nederlandse groen gas is daar een voorbeeld van. De A3 Sportback g-tron brengt op aardgas rijden binnen bereik voor iedereen die hoge eisen stelt aan een auto. De lichte tanks, efficiëntie en dynamiek bewijzen de voorsprong van Audi. De lage brandstofkosten zijn iedere kilometer een pluspunt.

Baanbrekend Audi e-gas

De brede visie van Audi op duurzame mobiliteit is bijzonder vooruitstrevend. In eigen regie is de brandstof Audi e-gas ontwikkeld. Die ontstaat in de grootste power-to-gas-centrale ter wereld in het Duitse Werlte. Audi e-gas is een synthetische en CO₂-neutrale brandstof die gemaakt is uit hernieuwbare energie, water, CO₂ en organisch restmateriaal. Net zoals in Nederland groen gas in het bestaande ondergrondse aardgasnetwerk wordt geïnjecteerd (dus geen tankauto’s nodig om brandstof te vervoeren!), wordt in Duitsland Audi e-gas aan het netwerk toegevoegd.

De natuurlijke kringloop van Audi e-gas