Audi A1 S line

De motoren van de Audi A1

De actuele generatie TDI- en TFSI-motoren past helemaal in de tijdgeest die voorschrijft dat autorijden zowel sportief als zuinig moet zijn. Daarom leveren de motoren goede prestaties en verbruiken ze weinig. Een start-stopsysteem en terugwinning van remenergie zijn standaard. Ondanks zijn schone karakter rijdt de Audi A1 heel sportief en maakt hij indruk met zijn rijplezier.

Ultra-zuinig: 1 op 23 met de 1.0 TFSI-motor De basismotor voor de Audi A1 is de 1.0 TFSI, een driecilinder benzinemotor. Vanwege het zuinige karakter krijgt deze krachtbron ook het ‘ultra’ label opgespeld.

De 1.0 TFSI levert een vermogen van 70 kW/95 pk en 160 Newtonmeter aan trekkracht. Daarmee accelereert de Audi A1 in 10,9 seconden van 0 naar 100 km/h en bereikt hij een topsnelheid van 186 km/h. Het gemiddelde brandstofverbruik voor de versie met handgeschakelde 5-versnellingsbak bedraagt 4,3 liter op 100 km (S tronic: 4,4 l/100 km), wat een CO2-uitstoot van 99 gram per kilometer betekent (S tronic: 103 g/km CO2).
De TDI-motoren in de Audi A1
256x144_AA1_141011.jpg
Audi TDI-motoren zorgen met de combinatie van directe inspuiting en turbodruk voor buitengewone prestaties, dankzij het hoge koppel en de gelijkmatige vermogensopbouw over het gehele toerengebied. De 66 kW (90 pk) sterke 1.4 TDI ultra is goed voor een topsnelheid van 182 km/h. Het gemiddeld verbruik volgens de Europese meetmethode komt uit op slechts 3,4 liter diesel per 100 kilometer, met een CO2-uitstoot van 91 g/km.
Audi cylinder on demand
256x144_AA1_D_141006.jpg
Ook cilinderkoppen kunnen slim zijn. Audi cylinder on demand bewijst het. In het deellastgebied schakelen cilinders twee en drie van de viercilinder 1.4 TFSI CoD-motor automatisch uit. Dat helpt om het brandstofverbruik te verlagen en de emissies te verminderen. Het omschakelen is niet merkbaar en beïnvloedt ook de rijdynamiek niet.