Audi h-tron > Aandrijving > Home > Audi Nederland

Duurzaamheid

  • 1400x438_h-tron.jpg
1400x438_h-tron.jpg

Audi h-tron

De ‘h’ in de naam staat voor ‘hydrogen’, waterstof in het Nederlands. De h-tron technologie is nog niet beschikbaar in een productiemodel alleen in werkende concept modellen.

Met het studiemodel A7 Sportback h-tron quattro bewijst Audi dat het ook thuis is in brandstofceltechnologie. Zodra de markt en de infrastructuur er klaar voor zijn, kan Audi deze techniek in productie brengen.

De Audi e-gas-fabriek in Werlte, Nedersaksen, gebruikt windstroom om via elektrolyse water te splitsen in zuurstof en waterstof. Nu wordt dit gas gebruikt om in een volgende stap Audi e-gas te maken. In de toekomst zou de waterstof als brandstof kunnen dienen voor auto’s als de A7 Sportback h-tron quattro. Die voertuigen rijden dan niet alleen lokaal, maar ook globaal emissievrij.

De A7 Sportback h-tron quattro is de eerste brandstofcelauto met quattro-aandrijving. Per as is een elektromotor aanwezig. Deze e-quattro-configuratie met een piekvermogen van 228 kW en koppel van 540 Nm resulteert in sportieve prestaties. Achterin ligt een 8,8 kWh lithium-ionaccu die tijdens stevig accelereren bijdraagt aan de boostfunctie. De vier hogedruk waterstoftanks zijn goed voor een actieradius van meer dan 500 kilometer. Tanken is in drie minuten gebeurd.

Audi concept cars 563x317-q8-studiemodel.jpg

De concept cars van Audi nemen een duidelijke voorsprong op ontwikkelingen in de autowereld. De fraaie modellen zitten vol innovaties en hightech.

Voorsprong door techniek 05_Connect.jpg

Voorsprong door techniek, daar staan wij voor. Maar we hebben nog veel meer te bieden. Ervaar zelf wat Audi allemaal in huis heeft.