Audi g-tron > Aandrijving > Home > Audi Nederland

Duurzaamheid

  • 1400x438_AS3_161009_165890_MDB-44788_1_Rendering_3D_RZic.jpg
1400x438_AS3_161009_165890_MDB-44788_1_Rendering_3D_RZic.jpg

Audi g-tron

Van Maastricht naar Groningen en weer terug met minder gevolgen voor het milieu. In de nieuwe Audi g-tron modellen rijdt u dergelijke afstanden met een zeer lage CO2-uitstoot. Deze modellen rijden namelijk op Aardgas.

De Audi A3 Sportback g-tron was de eerste aardgasauto van Audi. Deze auto werd in 2013 geïntroduceerd en was daarmee de eerste Audi die Aardgas met benzine combineerde. Ook op de huidige A3 Sportback is de g-tron leverbaar. Met deze Sportback zijn ook langere trajecten met een flink lagere CO2-uitstoot te rijden. Dat is te danken aan een uiterst efficiënte aandrijflijn. De Audi A3 Sportback g-tron rijdt dus op aardgas, dat aan de pomp CNG heet. CNG staat voor Compressed Natural Gas. Met deze brandstof komt minder CO2 vrij dan met benzine of diesel.

Dankzij het bifuel-design rijdt de Audi A3 Sportback g-tron zowel op CNG als op benzine. Daardoor is de totale theoretische actieradius 1.400 kilometer. Voor de aandrijving zorgt een efficiënte viercilinder-in-lijn TFSI die is gemodificeerd voor het gebruik van CNG. De auto heeft een benzinetank van 50 liter en twee CNG-tanks die samen goed zijn voor 14,4 kg CNG.

Wat is g-tron?

00:00 | 00:00
Ook de A4 Avant en A5 Sportback zijn nu beschikbaar met een g-tron motor. De feiten spreken voor zich: in een Audi A5 Sportback g-tron komen sportiviteit, een mooi design, een forse actieradius en een lagere CO₂-uitstoot samen. Onder de motorkap ligt een 125 kW/170 pk en 270 Nm sterke 2.0 TFSI-motor. Daarmee is ongeveer 500 kilometer op CNG te rijden (Compressed Natural Gas, zoals aardgas aan de pomp heet) en nog eens 450 kilometer op benzine. Met ongeveer 150 tankstations is in Nederland sprake van landelijke dekking. Ook in andere Europese landen is CNG prima te tanken, het beste in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië en Zweden. België, Frankrijk, Spanje en Tsjechië hebben eveneens ruim voldoende tankmogelijkheden.

De A4 Avant g-tron rijdt sportief, efficiënt en economisch verantwoord. Als basis voor de motor dient de nieuwe 2.0 TFSI die werkt met een door Audi doorontwikkeld uiterst efficiënt verbrandingsproces. De turbokrachtbron levert 125 kW/170 pk. Vanaf 1.650 toeren wordt het maximale koppel van 270 Nm geproduceerd.

State-of-the-art technologie

De hoge efficiency van de Audi A3 Sportback g-tron is te danken aan het aandrijfconcept en andere innovaties. Zo is er de lichte bouwwijze van Audi. De gastanks zijn tot zeventig procent lichter dan stalen exemplaren. Dat komt neer op een gewichtsverlaging van 27 kg per tank. De CNG-tanks zijn van een sandwichconstructie gemaakt. Over een gasdichte laag polyamide is een laag CFRP gelegd (met koolstofvezel versterkte kunststof). Als omhulsel dient een laag GFRP (met glasvezel versterkte kunststof).

Ook de elektronische gasdrukregeling is een belangrijke component van de Audi A3 Sportback g-tron. Dit onderdeel bepaalt in elke rijsituatie de juiste gasdruk. Tijdens zuinig rijden met weinig toeren is de druk laag. Zodra de bestuurder het gaspedaal dieper intrapt, stijgt de druk. Als er bijna geen CNG meer is en de druk onder de tien bar komt, schakelt het motormanagement automatisch over op benzine.

Onderdeel van een groter geheel

Een laag verbruik, geringe CO2-uitstoot en toch sportief. De Audi A3 Sportback g-tron is dan ook de maatstaf in zijn segment. Bijzonder vooruitstrevend is de brede visie op duurzame mobiliteit. In Duitsland dankzij ’s werelds eerste industriële power-to-gas-centrale, waar Audi met behulp van twee chemische processen het synthetische aardgas Audi e-gas maakt.

Bij de productie van Audi e-gas wordt net zoveel CO2 opgenomen als tijdens het rijden vrijkomt. Daardoor is het CO2-neutraal. Audi kijkt over de eigen grenzen heen en werkt aan een serie duurzame brandstoffen. Met het Audi e-gas uit de fabriek in het Duitse Werlte kunnen in Duitsland vijftienhonderd exemplaren van de Audi A3 Sportback g-tron jaarlijks elk vijftienduizend kilometer rijden.

Audi g-tron in de praktijk

Op Nederlands aardgas heeft de Audi A3 Sportback g-tron een prachtig laag verbruik van 3,6 kg CNG/100 km en is de actieradius circa 400 km. Benzine voegt daar - indien nodig - een afstand van 1.000 km aan toe. De totale theoretische actieradius is dus 1.400 km. Aardgas zorgt voor 20% minder CO2-uitstoot (koolstofdioxide) dan benzine en 95% minder NOx (stikstofoxide) dan diesel. Er is geen uitstoot van roet en fijnstof en tanken gaat net zo snel als met benzine of diesel. Bovendien tankt u vanaf 2015 automatisch Groengas bij alle tanklocaties in Nederland. Dit hebben de CNG-exploitanten in 2011 met elkaar afgesproken. Groengas is gemaakt uit biogas en ontstaat bij de vergisting van groen- en snoeiafval, slib en mest (zogeheten reststromen) en wordt direct in het aardgasnetwerk geïnjecteerd.

In Duitsland is Audi actief met synthetisch aardgas. Dit wordt gemaakt in Werlte, zo’n zestig kilometer ten oosten van Emmen. Ofschoon het alleen verkrijgbaar is voor wie in Duitsland tankt, is het verhaal erachter ook internationaal interessant. Met windenergie wordt door elektrolyse waterstof gemaakt. Door de waterstof te laten reageren met CO2 (dit proces heet methanisering), ontstaat Audi e-gas. Het CO2 voor de Audi e-gas-centrale komt van een biomethaaninstallatie die op organisch afval draait. Op deze manier maakt Audi nu al een zeer milieuvriendelijke brandstof die vrijwel gelijk is aan fossiel aardgas. Groot verschil is dat de CO2 die bij verbranding van Audi e-gas ontstaat, eerder tijdens de productie ervan is opgenomen. Met andere woorden: hier is sprake van een gesloten kringloop.

Met deze CO2-beperkende keten – van primaire energiebron voor de brandstof tot aan zeer zuinige auto’s – laat Audi zien dat duurzaamheid en toekomstgerichte mobiliteitstechnologieën heel aantrekkelijk en interessant zijn.

Audi assistentiesystemen 563x317-parkeerassistent.jpg

Deze moderne assistentiesystemen dragen bij aan het comfort, helpen de auto onder controle te houden, gemakkelijk in te parkeren, brandstof te besparen of een aanrijding te voorkomen.

Voorsprong door techniek 05_Connect.jpg

Voorsprong door techniek, daar staan wij voor. Maar we hebben nog veel meer te bieden. Ervaar zelf wat Audi allemaal in huis heeft.