Formule E > Audi Sport > Home > Audi Nederland

Formule E

  • 1400x438_audie-tronfe053.jpg
1400x438_audie-tronfe053.jpg

Formule E: elektrische racewagens

De Formule E is de eerste raceserie ter wereld voor elektrische raceauto’s. Audi Sport is er vanaf het begin bij. Dit seizoen gebeurt dat onder de naam van ABT Schaeffler Audi Sport, dat technische en financiële ondersteuning krijgt van het merk met de vier ringen.

e-tron FE05

1920x1080_audie-tronfe055.jpg
Audi presenteert e-tron FE05 voor nieuw Formule E-seizoen



Dankzij de grotere actieradius van de nieuwe auto’s hoeft er vanaf het seizoen 2018/2019 tijdens de races niet meer van auto te worden gewisseld. De capaciteit van het batterijpakket is inmiddels voldoende om de volledige raceduur van 45 minuten uit te rijden. Audi heeft zich nauwkeurig voorbereid op de nieuwe technische en strategische uitdagingen, in het bijzonder met de aandrijflijn, die bestaat uit de motor, inverter, transmissie, delen van de achteras en de bijbehorende software. Omdat de rest van de auto voor alle teams gelijk is, kunnen teams bij de aandrijflijn hun technische kwaliteiten bewijzen. Afgelopen seizoen was de Audi e-tron FE04 al geregeld de meest efficiënte auto, waardoor het Audi Sport Team Abt Schaeffler ook het teamkampioenschap won. De Audi e-tron FE05 is als opvolger de doorontwikkeling van dit succesmodel.
Aandrijflijn: 95% componenten is nieuw

Audi en technologiepartner Schaeffler hebben de motor-generator-unit onder de naam Audi Schaeffler MGU03 gezamenlijk ontwikkeld. Daarbij lag de nadruk op het verder verbeteren van de efficiëntie. 95 procent van alle componenten van de aandrijflijn is nieuw, terwijl een gewichtsreductie van tien procent kon worden gerealiseerd.

In het vijfde seizoen van de Formule E mag de motor in de kwalificatie een maximumvermogen van 250 kW (340 pk) leveren. In de race is het vermogen begrensd tot 200 kW (272 pk). Nieuw voor het komende seizoen zijn de zogeheten activatiezones, een baangedeelte waarop het vermogen tijdelijk naar 225 kW (306 pk) verhoogd wordt. De ‘fan-boost’ tijdelijk tot 250 kW (340 pk) vermogen voor de rijders met de meeste stemmen uit de online-selectie wordt gehandhaafd. Het minimumgewicht inclusief rijder bedraagt 900 kg. De acceleratie van 0-100 km/u vergt 3,1 seconden, de topsnelheid ligt rond de 240 km/u.

00:00 | 00:00

New York 15 juli 2018

e-tron FE04

Emotie in plaats van emissie

In de Formule E kunnen teams/constructeurs een aandrijflijn ontwikkelen die bestaat uit motor, transmissie, onderstelcomponenten en software. De combinatie van motor en transmissie is het hart van de e-tron FE04.

Een Formule E-auto weegt minimaal 880 kg incl. coureur

  • Lengte

  • 5.000

    mm

  • Breedte

  • 1.800

    mm

  • Hoogte

  • 1.250

    mm

Een nog krachtigere batterij en een verbeterde efficiency

Dankzij een nog krachtigere batterij en een verbeterde efficiency wordt de actieradius van de Formule E-raceauto verdubbeld.

Audi e-tron FE04

  • 563x317-e-tronfe042.jpg
    Audi presenteert de e-tron FE04, de eerste volledig elektrisch aangedreven raceauto van het merk. De FE04 komt aan de start in het nieuwe Formule E-seizoen.

    De Audi e-tron FE04 valt op door zijn livery met wit, metallic groen en zwart als basiskleuren.

De Braziliaanse Formule E-kampioen Lucas di Grassi (33) rijdt komend seizoen met startnummer 1 en zijn teamgenoot is de Duitser Daniel Abt (24), die met startnummer 66 rijdt. Rode accenten op zijn auto helpen om de twee Audi’s uit elkaar te houden. Di Grassi en Abt zijn beiden al vier seizoenen actief in de Formule E. Samen zijn ze goed voor 24 podiums, zes overwinningen en vier pole positions. De teambaas van Team Audi Sport ABT Schaeffler is Allan McNish. De voormalig Formule 1-coureur, Audi fabrieksrijder en drievoudig Le Mans-winnaar was afgelopen seizoen al betrokken bij het Formule E-team.

00:00 | 00:00
Het stuurwiel 563x317-stuurwiel.jpg

Gestandaardiseerd stuurwiel met schakelpaddels voor schakelen en energie recupereren, schakelaars en knoppen voor de motorinstellingen en een display dat alle informatie toont.

“De Formule E is een spectaculaire autosport"

"De Formule E biedt een fantastisch podium voor elektrische mobiliteit. Momenteel zitten we bijvoorbeeld in een uitermate spannend seizoen, met een geweldige strijd om de titel”, zegt Dieter Gass, directeur van Audi Motorsport.
Audi e-tron Vision Gran Turismo: van PlayStation tot realiteit 563x317-gran-turismo.jpg

Gasten van Audi kunnen de Formule E stadscircuits voortaan verkennen als bijrijder in de Audi e-tron Vision Gran Turismo. Audi’s engineers hebben deze unieke auto in slechts elf maanden ontwikkeld op basis van de Audi e-tron Vision Gran Turismo uit de PlayStation-game ‘Gran Turismo’. Deze ongekend populaire game – die al miljoenen malen over de toonbank ging - heeft reeds vele jaren de cultstatus bij gamers over de gehele wereld. Audi werkt voor dit project inmiddels bijna twintig jaar samen met Sony en Polyphony Digital – de ontwikkelaars van ‘Gran Turismo’. De designers van Audi hebben de Audi e-tron Vision Gran Turismo gecreëerd voor de ‘Vision Gran Turismo’ game die in het leven werd geroepen ter gelegenheid van de 15e verjaardag van ‘Gran Turismo’.

Design van de tweede-generatie Formule E-auto van Audi is spraakmakend 563x317_1920_a182047-large.jpg

Het Formule E-seizoen 2017/2018 is in volle gang, met in maart 2018 in Mexico Stad de eerste zege voor Audi. Tegelijkertijd is het merk nu al druk doende met de nabije toekomst van de elektrische raceklasse. Op de thuisbasis Neuburg is Audi reeds begonnen met de ontwikkeling van de racer voor volgend seizoen. De eerste tests met de nieuwe Audi e-tron FE05 voor seizoen 5 (2018/2019) staan inmiddels gepland.

Het futuristische design van de tweede-generatie Formule E-auto van Audi is spraakmakend. “Niet louter ontwerptechnisch, maar ook op technologisch vlak onderstreept deze nieuwe auto de snelle vooruitgang in de ontwikkeling van elektrische mobiliteit,” verklaart Head of Audi Motorsport Dieter Gass. Audi’s nieuwe elektrische raceauto draait deze lente zijn eerste circuitronden.