Dakar > Welkom in de wereld van Audi Sport > Home > Audi Nederland
Audi Dakar 2022

Dakar Rally 2022

Vol spanning door de woestijn

Audi deed in 2022 met een innovatieve bolide mee aan de Dakar Rally. Het was voor het eerst dat het merk met de vier ringen aan de start verschijnt van deze beroemde woestijnrally. Het is een van de zwaarste autosportevenementen en speciaal voor de gelegenheid is de RS Q e-tron gebouwd, een elektrische rallyauto met een TFSI-motor uit de DTM als range extender. Dakar is een voorproefje van de toekomst, want de racetak van Audi zal zich vooral op cross-country rally’s richten.

Video
1920x1080-04_SM07_DAKAR38203_wf03.jpg

De belangrijkste kenmerken van de Audi RS Q e-tron:

► Een futuristisch prototype met een innovatieve aandrijflijn
► De tractieaccu wordt onderweg bijgeladen met de TFSI-motor en een elektromotor
► Twee elektromotoren voor de aandrijving: op elke as één
► 50 kWh accu met een gewicht van 370 kilogram
► De TFSI-motor heeft een specifiek verbruik van minder dan 200 gram per kWh
1920x1080-03_SM04_DSC05874_wf03.jpg

Rijden door de laadwoestijn

Omdat laadpalen ontbreken in de woestijn, heeft Audi iets slims bedacht.
De Audi RS Q e-tron beschikt over de efficiënte TFSI-motor die in de DTM is gebruikt. Deze motor is gekoppeld aan een energieomvormer die onderweg de accu bijlaadt. Het toerental van de verbrandingsmotor wordt in het efficiënte gebied van 4.500 tot 6.000 toeren gehouden, met als resultaat een specifiek verbruik van duidelijk minder dan 200 gram per kWh.
1920x1080-02_SM06_DAKAR38144_wf04.jpg

Elektrische aandrijving

De Audi RS Q e-tron is elektrisch aangedreven. Op de voor- en achteras rust een ‘motor-generator unit’ uit de actuele Audi e-tron FE07 Formule E-raceauto. Slechts kleine wijzigingen waren nodig om de elektromotoren geschikt te maken voor de rallyauto.
Een derde, identieke elektromotor vormt de tussenschakel tussen de TFSI-motor en accu. Bovendien wordt de accu bijgeladen tijdens afremmen. De accu weegt zo’n 370 kilogram en heeft een inhoud van ongeveer 50 kWh.
Audi RS Q e-tron: technische gegevens
Autocategorie
Cross-country rallyauto (categorie T1E – alternatieve aandrijvingen)
Chassis
Stalen buizenframe en structurele componenten van koolstofvezel en Zylon composietmateriaal
Aandrijving
Elektrische permanente vierwielaandrijving
Elektromotoren
Audi MGU05 uit de Formule E
Systeemvermogen
Minder dan 300 kW*
Transmissie
1-versnelling racetransmissie per as, softwarematig sperdifferentieel, digitaal middendifferentieel met onbegrensde koppelverdeling over beide assen
Accu
Netto capaciteit ong. 52 kWh, gewicht ong. 370 kg, met de energieomvormer bijladen tijdens het rijden met max. 220 kW
Energieomvormer
2,0 liter viercilinder turbomotor uit de DTM, via een as verbonden met de generator (Audi MGU05 uit de Formule E). De energieomvormer wordt in een optimaal werkingsgebied gehouden op basis van snelheid en benodigd koppel. Slimme laadregeling en energiemanagement
Banden
BF Goodrich 37x12,5 R17 
Afmetingen
4.500 / 2.300 / 1.950
Lengte / breedte / hoogte (mm)
Minimumgewicht
2.000 kg zonder coureurs*
Brandstoftank
295 liter
0–100 km/h
Minder dan 4,5 seconden (op losse ondergrond) 
Topsnelheid  
Reglementair begrensd op 170 km/h*
 
* In afwachting van de definitieve reglementen

De Dakar Rally

De Dakar Rally is een van de zwaarste rally’s. Audi deed er voor het eerst aan mee, met de nieuwe Audi RS Q e-tron. De rally werdt in januari 2022 verreden in Saoedi-Arabië.

Dakar: avontuur in de woestijn

De Dakar Rally geldt als een van de moeilijkste rallyevenementen. Er staat Audi Sport in januari 2022 dan ook een groots avontuur te wachten. Voor de derde keer rijden de deelnemers duizenden kilometers door de woestijn van Saoedi-Arabië. Tot het startveld behoren drie exemplaren van de Audi RS Q e-tron. Het merk met de vier ringen is de eerste autofabrikant die met een alternatieve aandrijflijn meedoet. In dit geval bestaat het concept uit elektromotoren, de tractieaccu en een efficiënte energieomvormer.

De Audi RS Q e-tron combineert een elektrische aandrijflijn met een energieconversiesysteem van TFSI-motor en generator.

Start

1 januari

podiumstart en proloog

Afstand per etappe

+/- 800 km

door de woestijn

Duur

14 dagen

incl. 1 rustdag

Dakar Rally: achtergrond

Dakar Rally: achtergrond

In de autosport staat de Dakar Rally bekend om de enorme uitdagingen en het grote avontuur. Het evenement is elk jaar vaste prik op de kalender in januari. De eerste keer was in 1979 en daar bleef de rally tot en met 2007. Finishplaats was telkens de Senegalese hoofdstad Dakar. Tot op de dag van vandaag blijft die stad in de rallynaam behouden. Nadat de editie van 2008 vanwege onrust in de regio niet doorging, verplaatste het evenement zich naar Zuid-Amerika, waar de rallydeelnemers van 2009 tot en met 2019 te gast waren. Saoedi-Arabië ontvangt de Dakar Rally sinds 2020. Ongeacht het continent staat de rally van begin af aan bekend als het hoogst haalbare in de wereld van cross-country rally’s. Tijdens de uitputtingsslag van twee weken passeren adembenemende landschappen en uitdagende terreinen die het uiterste vergen van deelnemers, teams en voertuigen. Inschrijving staat open voor motoren, quads, lichtgewicht specials, auto’s en vrachtwagens. Op 29, 30 en 31 december 2021 waren de technische keuringen. Op 1 januari 2022 was in Ha’il de podiumstart en proloog. Daarna vertrokken de deelnemers op 2 januari vanuit Ha’il voor etappe 1. Na twaalf zware dagen, met een rustdag op 8 januari in Riyad, lag op 14 januari de finish in Djedda.

Fotogallery
Alle foto's downloaden.
00:00 | 00:00
1920x1080_M01_DAKAR38207_wf10.jpg
1920x1080_M01_DAKAR38207_wf10.jpg
  • Audi RS Q e-tron

  • Audi RS Q e-tron

  • Audi RS Q e-tron

  • Audi RS Q e-tron

  • Audi RS Q e-tron

  • Audi RS Q e-tron

  • Audi RS Q e-tron

  • Audi RS Q e-tron

  • Audi RS Q e-tron

  • Audi RS Q e-tron

  • Audi RS Q e-tron