Audi RS Q e-tron: technische gegevens | |
---|---|
Autocategorie |
Cross-country rallyauto (categorie T1E – alternatieve aandrijvingen) |
Chassis |
Stalen buizenframe en structurele componenten van koolstofvezel en Zylon composietmateriaal |
Aandrijving |
Elektrische permanente vierwielaandrijving |
Elektromotoren |
Audi MGU05 uit de Formule E |
Systeemvermogen |
Minder dan 300 kW* |
Transmissie |
1-versnelling racetransmissie per as, softwarematig sperdifferentieel, digitaal middendifferentieel met onbegrensde koppelverdeling over beide assen |
Accu |
Netto capaciteit ong. 52 kWh, gewicht ong. 370 kg, met de energieomvormer bijladen tijdens het rijden met max. 220 kW |
Energieomvormer |
2,0 liter viercilinder turbomotor uit de DTM, via een as verbonden met de generator (Audi MGU05 uit de Formule E). De energieomvormer wordt in een optimaal werkingsgebied gehouden op basis van snelheid en benodigd koppel. Slimme laadregeling en energiemanagement |
Banden |
BF Goodrich 37x12,5 R17 |
Afmetingen |
4.500 / 2.300 / 1.950 Lengte / breedte / hoogte (mm) |
Minimumgewicht |
2.000 kg zonder coureurs* |
Brandstoftank |
295 liter |
0–100 km/h |
Minder dan 4,5 seconden (op losse ondergrond) |
Topsnelheid |
Reglementair begrensd op 170 km/h* |
* In afwachting van de definitieve reglementen |
Dakar: avontuur in de woestijn
De Dakar Rally geldt als een van de moeilijkste rallyevenementen. Er staat Audi Sport in januari 2022 dan ook een groots avontuur te wachten. Voor de derde keer rijden de deelnemers duizenden kilometers door de woestijn van Saoedi-Arabië. Tot het startveld behoren drie exemplaren van de Audi RS Q e-tron. Het merk met de vier ringen is de eerste autofabrikant die met een alternatieve aandrijflijn meedoet. In dit geval bestaat het concept uit elektromotoren, de tractieaccu en een efficiënte energieomvormer.
Start
podiumstart en proloog
Afstand per etappe
door de woestijn
Duur
incl. 1 rustdag
Dakar Rally: achtergrond
In de autosport staat de Dakar Rally bekend om de enorme uitdagingen en het grote avontuur. Het evenement is elk jaar vaste prik op de kalender in januari. De eerste keer was in 1979 en daar bleef de rally tot en met 2007. Finishplaats was telkens de Senegalese hoofdstad Dakar. Tot op de dag van vandaag blijft die stad in de rallynaam behouden. Nadat de editie van 2008 vanwege onrust in de regio niet doorging, verplaatste het evenement zich naar Zuid-Amerika, waar de rallydeelnemers van 2009 tot en met 2019 te gast waren. Saoedi-Arabië ontvangt de Dakar Rally sinds 2020. Ongeacht het continent staat de rally van begin af aan bekend als het hoogst haalbare in de wereld van cross-country rally’s. Tijdens de uitputtingsslag van twee weken passeren adembenemende landschappen en uitdagende terreinen die het uiterste vergen van deelnemers, teams en voertuigen. Inschrijving staat open voor motoren, quads, lichtgewicht specials, auto’s en vrachtwagens. Op 29, 30 en 31 december 2021 waren de technische keuringen. Op 1 januari 2022 was in Ha’il de podiumstart en proloog. Daarna vertrokken de deelnemers op 2 januari vanuit Ha’il voor etappe 1. Na twaalf zware dagen, met een rustdag op 8 januari in Riyad, lag op 14 januari de finish in Djedda.
Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron