Voor Stephan Berlitz, Head of Lighting Innovations/Functions bij de Audi-divisie Technical Development, zijn het precies deze achterlichtoppervlakken die uitstekende toekomstkansen hebben. “Neem bijvoorbeeld de oled-technologie die we al op andere productiemodellen gebruiken. Dat licht is mooi homogeen. Maar we denken al verder vooruit. Autoverlichting kan als display fungeren, zodat je ermee op een snel begrijpbare manier kunt communiceren.”
Berlitz strijkt met zijn handen over de Light Urban Experience, een abstract model van een auto met een dakkoepel die als 3D-scherm dient voor beamerprojecties van binnenuit. De slimme koppen bij Audi gebruiken dit model om nieuwe ideeën uit te proberen. Hoe kan licht, in de vorm van een display, als Human-Machine Interface communiceren? En dan niet zozeer met de bestuurder, maar vooral met de buitenwereld. Als Berlitz’ handen te dicht bij het model komen, verandert de kleur van groen naar rood. Als hij zijn handen langs het model beweegt, volgt de verlichting hem.
Berlitz ziet veel mogelijkheden om via verlichting te communiceren. “Onze auto’s hebben tegenwoordig krachtige processors aan boord die in verbinding staan met de rest van de wereld. Hoe kunnen we deze connectiviteit voor innovatieve verlichtingsfuncties benutten? Er zijn zo veel toepassingen denkbaar. Je kunt bijvoorbeeld met displays aan de achterkant achteropkomend verkeer waarschuwen voor gevaar. Of jouw dode hoek op het asfalt projecteren, zodat fietsers zich daarvan bewust zijn. Je kunt een auto op de grond projecteren, zodat in hun smartphone verdiepte voetgangers je toch opmerken.”