Een rijdende Audi A6 Avant driekwart van voren gezien. De weg loopt door een bosrijke omgeving.Een rijdende Audi A6 Avant driekwart van voren gezien. De weg loopt door een bosrijke omgeving.

Een logische stap: het MHEV plus-systeem in de Audi A6 Avant

In de nieuwe Audi A6 Avant verlaagt het MHEV plus-hybridesysteem de CO₂-uitstoot en verhoogt het tegelijkertijd de prestaties en het rijcomfort. Matthias Honzen, Head of Development Combustion Engine and Hybrid Drive Systems bij AUDI AG, vertelt over de ins en outs van deze technologie.

missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: Patrick Morda – Vertaling: Stefan Wilms – Fotografie: AUDI AG, Tobias Sagmeister – 04/15/2025

De uitrusting varieert en is afhankelijk van de gekozen motor. Het vooruitstrevende MHEV plus-systeem op basis van een 48V-boordnet ondersteunt conventionele TFSI-motoren voor een lagere CO₂-uitstoot en verbeterde prestaties. Met behulp van de powertrain generator (PTG) en bijbehorende 48-volt LFP-accu (lithium-ijzer-fosfaat) kan de auto stukken elektrisch rijden, elektrisch parkeren en manoeuvreren en beduidend meer energie terugwinnen. Hierdoor verbruikt de auto minder brandstof en dat scheelt ook CO₂-uitstoot. De powertrain generator (PTG) heeft ook een boostfunctie, waardoor deze korte tijd met maximaal 18 kW de verbrandingsmotor kan bijstaan.

Ervaar hybridetechnologie in de Audi A6 Avant

Hoe beïnvloedt het MHEV plus-systeem de rijbeleving?
De recuperatie en het elektrisch boostvermogen zijn verbeterd. Daarnaast kan de nieuwe Audi A6 Avant met MHEV plus ook puur elektrisch bewegen. Dat komt door de hogere mate van elektrificatie. Onder bepaalde omstandigheden voelt dit model net zoals een BEV (Battery Electric Vehicle), een volledig elektrische auto.

Kan de nieuwe Audi A6 Avant met MHEV plus puur elektrisch rijden?
Met dit systeem is het mogelijk om langzame rijacties, zoals parkeren en manoeuvreren, puur elektrisch te doen. De focus van dit hybridesysteem ligt echter niet op de elektrische actieradius, maar op elektrische ondersteuning van de verbrandingsmotor door middel van recuperatie van remenergie en elektrische boosting.

Wanneer merk je iets van de elektrische ondersteuning?
Het systeem werkt bij snelheden tussen 0 en 140 km/h. Dat is voelbaar door het nog spontaner en vlotter uit de startblokken komen en bij gas loslaten op de snelweg. Als daarna door licht gasgeven het elektrisch vermogen van 18 kW voldoende is om snelheid te behouden, slaat de verbrandingsmotor niet direct aan. Het 48-voltsysteem maakt ook de toepassing van een elektrisch aangedreven aircocompressor mogelijk. Dit betekent dat de interieurtemperatuur ook met uitgeschakelde motor, bijvoorbeeld tijdens uitrollen of voor een rood verkeerslicht, op niveau is te houden.

Portretfoto van Matthias Honzen tegen een witte achtergrond

Matthias Honzen werkt al 17 jaar bij Audi. Sinds januari 2025 geeft de werktuigbouwkundig ingenieur bij AUDI AG leiding aan de ontwikkeling van conventionele en hybride-aandrijfsystemen.

In bepaalde rijsituaties kan de Audi A6 Avant puur elektrisch rijden

Matthias Honzen

Focus op efficiëntie en rijbeleving

Hoe werd dit technisch gerealiseerd?
De technologie bestaat uit drie componenten. Als eerste is er de zogeheten powertrain generator (PTG), een compacte elektromotor met geïntegreerde vermogenselektronica en een permanent magneet synchroonmotor (PSM). De tweede component is een 48V-accu, die de teruggewonnen stroom opslaat. De derde component is de riemaangedreven startmotor annex dynamo, die kort gezegd de motor start en tevens stroom voor de accu genereert. Een ander onderdeel van de MHEV plus-technologie is het aanzienlijk verbeterde regelsysteem voor de remmen.

Dit zorgt voor de recuperatie, oftewel energieterugwinning. Er komt geen stekker aan te pas, zoals bij een plug-in hybride.
Dat klopt. Het geïntegreerde remregelsysteem probeert zo lang mogelijk te remmen met behulp van recuperatie door de elektromotor, waarbij tot 25 kW aan energie wordt teruggewonnen. De regeltechniek zorgt ervoor dat de benodigde vertraging door recuperatie wordt bereikt, zonder dat de remmen zelf druk opbouwen. Pas bij dieper indrukken van het rempedaal komen de mechanische remmen in actie. Dit heeft geen invloed op het remgevoel.

Het MHEV plus-systeem in de Audi A6 Avant in cijfers

Extra power
18

kW (max.)

Boostfunctie van de powertrain generator (PTG)

Recuperatievermogen
25

kW (max.)

Met deze stroom wordt de 48V-accu bijgeladen

Lagere uitstoot
17

g/km

CO₂-besparing dankzij MHEV plus (afhankelijk van het motortype)

MHEV plus: het resultaat van een consistente teaminspanning

Er spreekt een zekere trots uit.
De ontwikkeling was ongelooflijk complex en veelomvattend, omdat het om heel veel autocomponenten gaat. Denk aan de accu, de elektromotor en alles daaromheen, maar ook aan de afstemming tussen deze systemen en de verbrandingsmotor plus transmissie, voor een naadloze en elegante overgang tussen elektrisch, hybride en op de verbrandingsmotor rijden. Daarnaast kregen we nog te maken met de softwareontwikkeling en het akoestische aspect van deze aandrijflijn. Als je bedenkt hoeveel verschillende disciplines in dit project hebben samengewerkt, zie je dat het om een fantastische teamprestatie gaat.

Wat maakt op u de meeste indruk?
De CO₂-besparing is een belangrijke bijdrage. Verbruiksgegevens zijn echter niet erg spannend, verre van dat. Maar als je ervaart hoe het MHEV plus-systeem werkt, hoe elektrisch rijden werkt, dan is energie besparen gewoon leuk. Je beseft meteen dat je er niets voor hoeft te laten, integendeel zelfs. Dat deze voordelen voor de klant zo hebben uitgepakt, maakt telkens weer indruk op me.

Matthias Honzens handen bij een model van de powertrain generator.Matthias Honzens handen bij een model van de powertrain generator.
Een PowerWall-projectie van de aandrijflijn van de Audi A6. Matthias Honzen staat ervoor en legt de werking uit van de techniek.Een PowerWall-projectie van de aandrijflijn van de Audi A6. Matthias Honzen staat ervoor en legt de werking uit van de techniek.
Een rijdende Audi A6 Avant driekwart schuin van achteren.

De Audi A6 Avant: perfecte vorm en prestaties

De nieuwe generatie van de Audi A6 Avant is dynamischer, efficiënter en digitaler dan ooit. De MHEV plus-mildehybridetechnologie verbetert de prestaties en verlaagt de CO₂-uitstoot van de moderne benzinemotoren. Tijdens lange ritten en in stadsverkeer zorgen de luchtvering en vierwielbesturing voor veel rijcomfort en een wendbaar rijgedrag.