Goede sfeerverlichting kan bijdragen aan een prettig gevoel. Daarnaast beïnvloedt licht het menselijk 24-uursritme. Hoe kunnen we deze eigenschappen in ons voordeel gebruiken? Dat is precies wat Arvid Niemeyer, promovendus bij Audi, wil weten. “Human Centric Lighting is ons doel, want dit concept stelt de mens centraal,” legt hij uit. “Innovaties zijn de stuwende kracht achter Audi. Bovendien laat Audi zich graag door de natuur inspireren. We weten dat we met helder, koel daglicht energieker en alerter zijn. Dit effect kun je ook met kunstmatig licht verkrijgen.”
Tegen de achtergrond van toekomstige auto’s, die autonoom over de wegen zoeven, is het volgende scenario goed voor te stellen: de auto rijdt naar de volgende afspraak, terwijl de inzittende zich voorbereidt op het belangrijke gesprek dat is ingepland. Dan wil je je kunnen concentreren. “De inzittende kan de interieurverlichting aanpassen, in dit geval door het licht blauwer te maken. Uit onderzoek blijkt dat de lichtbron zo hoog mogelijk moet zitten en een groot gebied moet beschijnen, net zoals de zon als die op het hoogste punt staat.” Met minder blauw in het lichtspectrum, verdwijnt het effect. Daarom werkt warm licht met veel rood en weinig blauw ontspannend. “Voor beide is een toepassing, maar het stimulerende effect is voor ons relevanter.”