De voordelen, aldus Volland, zijn niet alleen in snel genomen bochten merkbaar. Hij stuurt de Audi SQ8 Sportback e-tron naar het offroadgedeelte van de Audi driving experience. Op een sectie waarin een glooiend steenplaveisel het uiterste vergt van de ophanging, tilt de auto precies op de top van een helling een voorwiel en het tegenoverliggende achterwiel op. Daar sta je dan. Blijkt dat Rolf Volland dit precies zo heeft bedacht. “Zodra het voorwiel contact verliest met de ondergrond, volgt er een remimpuls en gaat de aandrijfkracht naar het andere wiel. Zo werkt het differentieel in de vooras. Op de achteras is geen remingreep nodig. Daar worden de wielen afzonderlijk aangestuurd.” In de offroadmodus, die Volland nu vanzelfsprekend heeft geactiveerd, komt de elektrische torque vectoring eerder en fermer in actie dan met een conventionele aandrijving het geval zou zijn. Volland wil wel nog even kwijt: “Als het om de rijbeleving gaat, is het altijd beter om met de aandrijfkracht te werken en niet met de remmen.” De coureur in hem is nooit ver weg.
De Audi SQ8 Sportback e-tron staat nog een helling van 55 procent te wachten. Ook daar mag de elektrische torque vectoring laten zien waartoe het systeem in staat is. Verder is de pure kracht van de SUV gevraagd. “Elektrische auto’s hebben geen klassieke transmissie. Om een stijgingspercentage van 55 procent de baas te kunnen, heb je voor een optimale tractie dus meer vermogen op de achteras nodig,” legt Volland uit, terwijl hij moeiteloos naar boven rijdt.