Helmuth Brants maakt van oude accu’s krachtige laadoplossingen en dat kan iedereen zelf ervaren in de nieuwe Audi charging hub in Berlijn. In deze ‘Audi e-tron story’ vertelt hij over een ervaring in de regen, secondlife-accu’s en high-power charging.
In de ‘Audi e-tron stories’ vertellen automobilisten over hun enthousiasme voor elektrisch rijden. In deze aflevering komt de Duitser Helmuth Brants aan het woord over zijn Audi RS e-tron GT en zijn speciale band met de Audi charging hub in Berlijn.
In de ‘Audi e-tron stories’ vertellen automobilisten over hun enthousiasme voor elektrisch rijden. In deze aflevering komt de Duitser Helmuth Brants aan het woord over zijn Audi RS e-tron GT en zijn speciale band met de Audi charging hub in Berlijn.
Het was een regenachtige novemberdag toen Helmuth Brants besefte dat er nieuwe, betere laadconcepten voor elektrische auto’s moesten komen. Met sneller en eenvoudiger laden als USP. “Ik stond bij een tankstation te laden en was compleet doorweekt omdat de laadzuilen niet onder de overkapping waren geplaatst”, herinnert de directeur van AW-automotive zich. “En toen ik naar de toiletruimte wilde, mocht dat niet, omdat ik met mijn elektrische auto blijkbaar niet als tankstationklant werd gezien.”
“Ik beschouw de Audi charging hubs als een goed antwoord op wat ik bij het tankstation heb ervaren”, zegt Brants niet zonder trots terwijl hij zijn Audi RS e-tron GT bij de nieuwe Audi charging hub in Berlijn parkeert. Het bedrijf van Brants waardeert oude accu’s op en is daarmee essentieel om de gewenste premium laadinfrastructuur voor elkaar te krijgen.
Zo’n zes jaar geleden vroeg Audi hem om een onderzoek te verrichten. “We moesten erachter komen of je met gebruikte accu’s een opslagsysteem kon bouwen en hoe lang die secondlife-accu’s dan vervolgens in de bufferopslag zouden meegaan.” AW-automotive maakt inmiddels de PowerCubes waarin in de Audi charging hubs stroom wordt opgeslagen. “Dankzij dit concept kun je de hubs off-grid bouwen, zodat je niet afhankelijk bent van het stroomnet”, legt Brants uit. De PowerCubes worden voortdurend bijgeladen en dienen als tussenopslag om “op grote schaal high-power charging in de stad aan te bieden”.
Helmuth Brants is directeur van AW-automotive. Het bedrijf geeft afgedankte accu’s een tweede leven als bufferopslag in de vorm van PowerCubes.
De Audi charging hubs bieden snellaadgemak op een aantrekkelijke plek.
Helmuth Brants is directeur van AW-automotive. Het bedrijf geeft afgedankte accu’s een tweede leven als bufferopslag in de vorm van PowerCubes.
De Audi charging hubs bieden snellaadgemak op een aantrekkelijke plek.
Helmuth Brants
“Ik rijd jaarlijks tot wel 100.000 zakelijke kilometers”, aldus de directeur. Zijn bedrijf is gevestigd in Sandersdorf-Brehna, nabij Leipzig. “Ik vind dat de laadvoorzieningen naast de snelwegen al heel goed zijn. Ik ben in elk geval nog nooit zonder stroom komen te staan. Het is echter belangrijk om ook in stadscentra laadmogelijkheden aan te bieden en dan vooral van de soort waarop klanten zitten te wachten”, zegt Brants, doelend op snelle, stabiele en voorspelbare laadpunten. “Als Audi-rijder kan ik vooraf een laadslot boeken in de Audi charging hub. Dat klinkt logisch, maar is het niet. In Neurenberg kan ik intussen tijd doorbrengen in de lounge en hier in Berlijn zitten er winkels en horeca in de buurt. Dat betekent dat ik tijdens het laden geen last meer heb van regen.”
Audi heeft momenteel Audi charging hubs in Duitsland (Neurenberg en Berlijn) en in Zwitserland (Zürich). Aan uitbreiding naar andere steden wordt hard gewerkt. Voor Brants betekenen die nieuwe locaties vermoedelijk nog meer snelwegkilometers. Hij ziet de Audi charging hubs als een manier om elektrisch rijden nog toegankelijker en dus aantrekkelijker te maken. Niet alleen voor Audi-klanten, trouwens. “Wij wijzen niemand de deur”, zegt hij lachend, terwijl hij in zijn Audi RS e-tron GT stapt.
Helmuth Brants is directeur van AW-automotive, een bedrijf dat met behulp van afgedankte accu’s laadoplossingen ontwikkelt voor mobiele en stationaire toepassingen. Brants rijdt sinds een aantal maanden in een Audi RS e-tron GT en is zeer onder de indruk van die auto.
Drie vragen aan Helmuth Brants over elektrisch rijden
01. Is er iets veranderd sinds u elektrisch rijdt?
Ik ben veel meer ontspannen. Zelfs mijn vrouw merkt dat. Voorheen kwam ik na zakenreizen en langen autoritten gestrest thuis, omdat ik weinig rustmomenten nam. Dat deed ik niet goed. Nu word ik tijdens lange autoreizen gedwongen om te pauzeren, ondanks de royale actieradius van mijn Audi. En dat is heel goed voor mij.
02. Ziet u zich als ambassadeur voor een nieuw tijdperk?
Absoluut. Ik ben bijna 60 en zoals zovelen doe ik veel dingen uit routine of volgens vaste gewoonte. Sinds ik in een elektrische auto rijd, doe ik veel nieuwe ervaringen op waarover ik kan vertellen. Dat is leuk en dan voel ik me net een pionier die een goede daad verricht.
03. Wat bevalt u nog meer aan uw nieuwe auto?
Dat er niet meer al die knoppen op het dashboard zitten. Dat mooie scherm is voldoende en het oogt clean. De bediening is doordachter en op de een of andere manier ook intuïtiever. Ik was en ben nog steeds aangenaam verrast over het andere gevoel van een elektrische auto.
Sinds hij elektrisch rijdt en onderweg pauzeert, komt Helmuth Brants stressvrij van zakenreizen thuis.
Brants rijdt pas sinds een paar maanden in zijn Audi RS e-tron GT. Bij het kiezen van een nieuwe auto is voor hem één ding zeker: het moet een elektrische zijn.
Sinds hij elektrisch rijdt en onderweg pauzeert, komt Helmuth Brants stressvrij van zakenreizen thuis.
Brants rijdt pas sinds een paar maanden in zijn Audi RS e-tron GT. Bij het kiezen van een nieuwe auto is voor hem één ding zeker: het moet een elektrische zijn.