Een nieuwe ontwerpfilosofie voor het interieur

In de Q6 e-tron debuteert een nieuw interieurdesign van Audi. Inzittenden profiteren van een naadloze samensmelting van technologie en vormgeving. Vier kernbegrippen staan centraal in deze nieuwe ontwerpfilosofie: Human Centric, Digital Stage, Visual Clarity en Material Driven.

missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: Bernd Zerelles – Vertaling: Stefan Wilms – Foto's: Robert Fischer, AUDI AG – 06/13/2024

Blik op het interieur van de Audi Q6 e-tron.

Audi-ontwerpers Ramon Bäurle en Mattijs van Tuijl dringen erop aan om in de nieuwe Audi Q6 e-tron te gaan zitten. Ze zwaaien met hun armen om de interieurruimte te duiden, wijzen op details en oppervlakken, geven achtergrondinformatie en tonen zich ronduit enthousiast. Er is geen twijfel mogelijk dat de Duitser en Nederlander enorm trots zijn op deze nieuwe interieurgeneratie die zij met het Audi Design-interieurteam hebben gecreëerd. Van Tuijl, Creative Coordinator Interior: “Alles hier straalt uit dat dit interieur een leefruimte is. Ik voel me welkom en op mijn plek. Dat is Human Centricity, een ontwerp waarin het meer dan ooit om de inzittenden gaat. De Audi grandsphere concept diende als inspiratiebron en nu introduceren we dit voor het grote publiek: een nieuwe woonruimte in de auto.” 

Dit kan omdat de Audi Q6 e-tron op het nieuwe Premium Platform Electric (PPE) staat, dat een ruimer interieur mogelijk maakt. De voorruit staat ver naar voren, de vloer is vlak voor een gemakkelijke in- en uitstap, de luchtige middenconsole voorin telt allerlei gebruiksvriendelijke opbergvakken en op de achterbank zit je ongekend ruim. Ramon Bäurle, Designer Interior: “Deze nieuwe ruimte vraagt om een nieuwe architectuur. Die bepaalt hoe we alles functioneel ordenen en indelen. Vier ontwerpfilosofieën stonden centraal in dit nieuwe interieurdesign: Human Centric, Digital Stage, Visual Clarity en Material Driven. Vier waarden die de nieuwe ontwerprichting voor Audi-interieurs bepalen. Dit nieuwe design debuteert in de Audi Q6 e-tron en komt daarna in andere nieuwe modellen.”

Audi-ontwerpers Ramon Bäurle en Mattijs van Tuijl.
Een digitale schets voor het interieur van de Audi Q6 e-tron.

Human Centric

Human Centric betekent dat de wensen en behoeften van de inzittenden als vertrekpunt zijn genomen voor het interieurontwerp inclusief de architectuur en functionaliteit ervan. Aldus is het interieur van binnen naar buiten tot stand gekomen, om de inzittenden heen. Voor de voorinzittenden is een centrale rol weggelegd. Achter het stuur betekent dit een klassieke oriëntatie op de bestuurder, waarbij de architectuur naar voren gecentreerd is rond een voor Audi kenmerkende sportieve bestuurder-axis. Mattijs van Tuijl: “De architectuur omringt de bestuurder in sterke mate. Met elk postuur zijn alle functies goed bereikbaar. Ook alle digitale weergaven op het curved display en de touchknoppen zijn op deze belangrijke positie gericht.” De bijrijder heeft een eigen scherm dat in het dashboardontwerp is geïntegreerd. Dat display is speciaal op degene rechts voorin gericht en exclusief vanaf die positie te gebruiken.


Het dashboard van de Audi Q6 e-tron met drie beeldschermen

Digital Stage

In de Digital Stage hebben de Audi-designers alle nieuwe interieurtechnologie voor de Audi Q6 e-tron samengebracht. Het grote curved display is het klapstuk van dit digitale podium. De Audi virtual cockpit en het MMI-touchscreen smelten erin samen tot panoramadisplay. Mattijs van Tuijl: “Het vrijstaande scherm is een grote sculptuur. De contouren ervan zijn kenmerkend voor Audi, want afgeleid van de Singleframe-grille. Het scherm lijkt te zweven, oogt kwalitatief hoogwaardig en het ontwerp bevat hoeken en overbruggingen. Het is de blikvanger van de Digital Stage.”

Dit gebogen scherm is op de bestuurder gericht, maar andere inzittenden kunnen meekijken. Wie een scherm voor zichzelf wenst, moet rechts voorin gaan zitten. Op het MMI-bijrijdersscherm is eigen content te bekijken, die niets te maken hoeft te hebben met wat er op het curved display gebeurt. Dat kan overigens wel, bijvoorbeeld als de passagier een navigatiebestemming uitzoekt en deze vervolgens aan het curved display doorgeeft. Handig om onder het rijden bijvoorbeeld een restaurantlocatie te kiezen.

Bijzonder aan het bijrijdersscherm is de Active Privacy Mode met shutter-technologie. Dit betekent dat ongestoord op het scherm kijken onder het rijden alleen is weggelegd voor de passagier en niet voor de bestuurder. Die laatste mag immers niet worden afgeleid door bijvoorbeeld een film en kan dankzij een speciale privacy-screenprotector daarom niet meekijken. Pas als de auto stilstaat, laat de speciale technische laag een blik vanaf de linkerkant toe.

Andere digitale elementen in de Audi Q6 e-tron zijn het Smart Door Panel, AR head-up display en interactielicht. Het duidelijk ingedeelde Smart Door Panel zit in het bestuurdersportier en is bedoeld voor zaken die minder vaak nodig zijn of die toch al grotendeels vanzelf gaan. Denk bijvoorbeeld aan de autoverlichting, het stoelgeheugen, de deurvergrendeling en de spiegelinstellingen.

De weergave van het Augmented Reality head-up display is naar voren gericht, waardoor het lijkt alsof de informatie in de ruimte voor de auto zweeft. Het interactielicht loopt in een boog onder de voorruit richting voorportieren en lijkt zodoende de inzittenden te omarmen. Tegelijkertijd verrijkt het de rijervaring met communicatiefuncties, onder meer ter verwelkoming van de reizigers, als visualisatie van de dynamische knipperlichten en als weergave van het acculaadniveau.

Het vrijstaande scherm is een grote sculptuur. Het is onze blikvanger van de Digital Stage

Mattijs van Tuijl

Designer Mattijs van Tuijl.
Interieurschets voor de Audi Q6 e-tron

Visual Clarity

Het is alsof de Audi Q6 e-tron zijn inzittenden met een groots gebaar welkom heet in het nieuwe interieur. Dit effect komt op conto van de softwrap, het over de volledige interieurbreedte aangebrachte ontwerpelement. Deze vorm loopt van deur tot deur over het dashboard en is een visueel rustpunt. Deze interne horizon omarmt de inzittenden als het ware. De driedimensionale softwrap draagt aldus bij aan de comfortbeleving. Dat 3D-effect is overal in het interieur aanwezig. Ontwerper Ramon Bäurle: “Wij ontwerpers kunnen specifieke features benadrukken en andere juist afzwakken. Dan komt niet alles tegelijk op je af zodra je plaatsneemt. Als bijdrage aan het welbehagen spelen wij heel bewust met driedimensionale effecten.”

Daarom is het dashboard niet een groot en plat plateau, maar juist een slank en breed ontwerp met verschillende niveaus. Overspanningen versterken deze indruk. Slimme licht- en schaduweffecten door de softwrap dragen bij aan de slanke uitstraling en het breedte-effect. De ventilatieroosters zijn verdekt opgesteld in de schaduw, ver naar achteren in het dashboard. Ook dat breekt het volume en voorkomt een massieve indruk. Gericht aangebrachte verlichting benadrukt de doorlopende interieurlijnen en verbindt alle elementen optisch met elkaar. Daarnaast zorgt licht voor rust en duidelijkheid. De lichtinval en de ambient lighting ensceneren op fraaie wijze de materialen en structuren.

Het dashboard van de Audi Q6 e-tron.

Material Driven

“Toen wij aan de nieuwe interieurfilosofie werkten, vroegen we bewust veel aandacht voor de materialen. In de Audi Q6 e-tron gaat het immers niet alleen om allerlei digitale zaken, maar ook om een prettig verblijfsklimaat en veel comfort. Bovendien draagt de materiaalkeuze bij aan de Visual Clarity”, legt ontwerper Ramon Bäurle uit.

Anders gezegd: digitaliseren kan ook in een warme omgeving, terwijl technologie en een strakke afwerking prima zijn in te bedden in comfortabele kwaliteitsmaterialen die fijn, gezellig en gerieflijk zijn. Alle materialen kregen als het ware een rol en functie toebedeeld. Alles dicht bij de inzittenden werd zacht en prettig aanvoelend. Bedieningspanelen zijn elegante, zwart glimmende oppervlakken met een technische uitstraling. Tegelijkertijd is dit onderscheid een perfecte bijdrage aan het duidelijk gestructureerde, driedimensionale interieurontwerp.

De meest prominente materialen, zoals op de softwrap, lenen zich er bij uitstek voor om de auto te personaliseren. Een lichte of juist donkere stof, het ene houtpaneel of toch dat andere, leder fijnnappa, geborsteld aluminium, carbon met een open structuur, de volledig van gerecycled polyester gemaakte stof Elastic Melange of het eveneens op basis van hergebruikte componenten samengestelde Dinamica-microvezel: de mogelijkheden zijn ongekend. Het interieur van de nieuwe Audi Q6 e-tron is moeiteloos een eigen uitstraling te geven.

De middenconsole in de Audi Q6 e-tron.

In de Audi Q6 e-tron draait het niet alleen om digitale functies, maar ook om een prettig verblijfsklimaat

Ramon Bäurle

Digitale stoelontwerpen.
Designer Ramon Bäurle.
 
Audi Q6 e-tron

Sportieve prestaties

De Audi Q6 e-tron heeft een volledig nieuw ontwikkelde aandrijflijn inclusief elektromotor, transmissie en bijbehorende software. De nieuwe elektromotoren zijn ongeveer dertig procent compacter en twintig procent lichter dan de exemplaren die Audi tot nu toe in elektrische modellen gebruikte. Ze zijn bovendien efficiënter en krachtiger.