Wat doet een navigator precies?
Edouard Boulanger: Ik heb een veelzijdige baan die de laatste jaren alleen maar complexer is geworden. De meesten zullen meteen aan navigeren denken, maar de technologische ontwikkelingen staan niet stil, waardoor de echte navigatietaak steeds kleiner wordt. Puur navigeren doe ik maar de helft van de tijd. Vandaag de dag moet je als copiloot de auto door en door kennen en dan vooral alle elektronica. Ik ben de tussenschakel tussen auto en coureur. Anders gezegd: ik probeer het Stéphane zo makkelijk mogelijk te maken.
Dat klinkt allemaal niet eenvoudig.
Edouard Boulanger: Dat kan ik niet ontkennen. Tijdens de Dakar Rally werk ik van vroeg in de ochtend tot laat in de avond, als ik met de engineers overleg. Tussendoor wordt dan de etappe verreden, ook niet eenvoudig en vaak enorm stressvol. Je kunt het je niet veroorloven om een aanwijzing uit het roadbook te missen, anders verlies je tijd of raak je zelfs de weg kwijt. Intussen houd ik het functioneren van de auto in de gaten, om zo efficiënt mogelijk te kunnen rijden. Tegenwoordig moet je als copiloot mentaal flexibel zijn.
Waarin blinkt een goede copiloot uit?
Edouard Boulanger: Je moet met twee dingen rekening houden. Op de eerste plaats is er de fysieke belasting, dus je moet topfit zijn om onderweg alle klappen op te vangen. Meestal zie ik niet wat er op me afkomt, omdat ik met mijn neus in het roadbook zit. Ten tweede is er zoals gezegd de mentale uitdaging. Het ene moment kijk ik in het roadbook en het volgende ogenblik verander ik een auto-instelling, terwijl je de hele tijd vitale informatie aan de bestuurder doorgeeft.
Stéphane Peterhansel: Ik wil daar nog aan toevoegen dat je als copiloot ook heel nauwkeurig moet zijn. Alle informatie moet duidelijk zijn en maar voor één uitleg vatbaar. Vergeet niet dat je dit uren achter elkaar en onder extreme omstandigheden moet volhouden.