Arnau Niubó zit op dezelfde lijn als zijn baas. De Spanjaard is ontwikkelingsengineer en projectmanager voertuigontwikkeling bij Audi Motorsport. Net als Michl benadrukt hij het belang van auto’s die rallyklaar op transport gaan: “Als dit team eind december in Saoedi-Arabië aankomt, rest er weinig tijd tot aan de daadwerkelijke start.” Niubó werkt sinds 2018 bij Audi en hij heeft zo’n 25 jaar autosportervaring, maar ook bij hem ontbrak de Dakar Rally in eerste instantie op zijn cv. “Mensen hebben er hele verhalen over, maar om deze grand-raid werkelijk te begrijpen, moet je er zelf bij zijn.”
Niubó was erbij toen Audi in januari 2022 voor het eerst van start ging. Uiteindelijk leverde die deelname vier etappezeges op en ging het team met belangrijke kennis en ervaring terug naar huis. “We leerden veel over de woestijn, de auto, ons team en de logistiek,” blikt de Spanjaard terug. Alle feedback, zowel over de auto’s als de achterliggende processen, werd centraal besproken. “In de autosport telt ieder detail. Alles bij elkaar opgeteld kan dit je ontwikkeling enorm vooruithelpen,” legt de ervaren engineer uit. Daardoor zijn de auto’s nu verbeterd, is de aanlevering van reservedelen gewijzigd en ligt er een nieuwe aanpak klaar om het dagelijkse bivak op te slaan en tegelijkertijd de auto’s hun onderhoud te geven. “Meteen na terugkeer uit Saoedi-Arabië hebben we hier in Neuburg alle kennis en ervaring gedeeld. Vervolgens zijn we direct aan de voorbereidingen voor 2023 begonnen, inclusief de bouw van de tweede generatie van de Audi RS Q e-tron.”